Alla kommentarer avcassiopeia

Mandela: vägen till frihet2017-02-26
Visuellt tilltalande, därtill väldigt inspirerande. En viktig film i en tid när vi behöver bli påminda om att det finns möjligheter till gott ledarskap.

Agnus Dei2017-01-26
Fint berättad, men epilogen känns väldigt påklistrad. Här kommer plötsligt pekpinnarna och tillrättaläggandena fram.

Far from the Madding Crowd2015-10-05
Gillar första halvan med fokus på Batshebas självständighet mer än den dramatiska andra halvan.

Into the Wild2015-06-20
Vackert filmad, frustrerande historia. Självtillräckligheten hos huvudpersonen går mig på nerverna.

Elizabethtown2014-08-27
Spretig, ack så spretig. Då hjälper det inte att sidohandlingen med roadtripen och soundtracket i grunden var charmig. Romansen känns också obegriplig.

Morning Glory2014-07-25
Storyn är lite klyschig men hade kunnat engagera - men inte i det här utförande. Stolpigt agerande och hemsnickrad känsla. Lägg dessutom till en sexscen som är så dålig att inte ens mitt tonåriga jag hade funnit det pinsamt att se den i sällskap med föräldrarna.

Ruby Sparks2014-07-25
Charmerande och engagerande film! Just att Calvin är så osympatisk är faktiskt till filmens fördel, tycker jag.

Blue Valentine2014-07-25
Hjärtskärande men fint berättad historia. Dock tycker jag att manus ofta tappar bort Cindys version av det hela, och man får aldrig en chans att förstå varför hon agerar som hon gör. Vore jag konspiratoriskt lagd skulle jag misstänka att manus skrivit av en man som blivit bitter på allt vad kvinnor heter.

En dag2014-07-23
Gulligt men relativt oengagerande.

Bara en natt2014-07-23
Ljuvlig film! Jag skulle nästan ha kunnat sätta en femma bara för de inledande scenerna på tåget, blickarna mellan huvudpersonerna, minspelet - men resten av filmen håller också nästan samma höga nivå.

Boyhood2014-07-23
Ett fascinerande filmprojekt som utmynnat i en sevärd film. Till en början känns skådespelarinsatserna lite svajiga, men den här gången växer de bokstavligt talat in i sina roller. Också intressant som ett tidsdokument - hur väljer man att introducera t.ex. de tekniska landvinningarna som gjorts under de 12 åren?

What Maisie Knew2014-07-23
Vackert men framför allt berörande berättad. Tycker att filmskaparna varit duktiga när det gäller att behålla Maisies perspektiv, det gör mycket för berättelsen.

Mr. Nobody2013-12-15
Inte nog med att allt är snyggt filmat och att man njuter av att koppla ihop de olika detaljerna och fundera kring filmens olika teman - musiken är dessutom fantastiskt fin. En film jag visste att jag vill se fler gånger innan jag ens var halvvägs.

Den goda viljan2013-12-15
Såg tv-serien. Oemotståndlig! i synnerhet det första avsnittet som man ser nästan utan att kunna andas samtidigt.

Vuxna människor2013-12-15
Lite av ett antiklimax när jag äntligen såg den efter många års väntan. Kanske har filmgenren utvecklats under åren och lärt sig berätta den här typen av historia bättre.

Broken English2013-12-15
Börjar fint, slutar gräsligt.

Flicka, du är en stjärna2013-12-15
Storyn känns inte direkt nyskapande, men Karukoskis karaktärsteckning är fin redan i debutfilmen.

Ryttare på taket2013-12-15
Snygg film som inte lyckas engagera mig.

Hysteria2013-12-15
Handlingen kanske inte bjuder på så väldigt stora överraskningar, men oj vilken skön film det här är. Feelgood just som jag vill ha den!

Kon-Tiki2013-09-22
Man kan ju inte låta bli att fascineras av hans övertygelse och drivkraft. Det hedrar dock filmen att man även får se att övertygelsen och drivkraften får konsekvenser för hans familj.

De mörka fjärilarnas hem2013-08-25
Gillar storyn. Gillar fotot. Gillar bildspråket. Gillar allt och blev alldeles fängslad av filmen. Mörk, men inte nattsvart.

She's the Man2013-08-24
Lite för hysterisk på sina ställen, lite för förutsägbart upplägg. Men: tacksamt att good old Shakespeare i ett möte med nutida collegefilm kan användas för att väcka diskussioner om könsroller.

Stars Above2013-08-24
Berättelsen är intressant, men ibland känns genomförandet lite som en amatörteater.

Cornelis2013-07-31
Fin film. Må vara att man inte kommer att minnas den för skådespelarinsatserna, men den lyckas ändå berätta Cornelis liv på ett mycket berörande sätt.

Sex and the City2013-03-29
Tre saker som slår mig under filmen: 1) Ibland står de här vännerna väldigt mycket i vägen för varandra. 2) Måste det handla så här mycket om skor och handväskor? 3) Hur kan man göra så stor affär av att en av karaktärerna går upp 7 kilo i vikt?

The Social Network2013-03-26
Framställer Mark Zuckerberg som en rejält osympatisk person. Och vad är grejen med att 80 % av filmen är så märkligt och mörkt ljussatt?

Fame2013-03-15
Lustigt att filmen kom före tv-serien, för när man ser den känns det som om den gjorts för att få in så många av karaktärerna från tv-serien som möjligt.

Black Swan2012-12-01
Rejält obehaglig men ruggigt bra.

Going the Distance2012-12-01
Må vara att det här är en romantisk komedi och att man därmed kan räkna ut hur det hela kommer att utveckla sig - men den här lyckas faktiskt vara rolig på riktigt mellan varven.

New York, I Love You2012-12-01
Blekare kopia av Paris, je t'aime.

Nästa sida »