Alla kommentarer avchoklatchip

And Then We Danced2019-12-18
Snygg och välgjord film om våndan att bo i ett land där nationalismen genom det kulturella arvet blir som ett fängelse, ingen får sticka ut och vara annorlunda. Samtidigt en stark film om familjen, vänskap och förälskelse. Allt snyggt inramat av dans. Dessutom gillar verkligen hur kameran ibland la fokus långt bak i bild.

Knives Out2019-12-05
Hade höga förväntningar som säkert bidrog till besvikelsen men mer än medioker är den inte. Bra skådespeleri och fint fot men historien är lite tunn och krystad. Väldigt typisk pusseldeckare.

Crazy Rich Asians2019-10-12
Totalt obegripligt att den blivit så hyllad! Märkliga relationer i en annars helt vanlig romcom med mycket lite com.

En komikers uppväxt2019-10-12
Fantastisk förflyttning till 70-talets villaförort, grupptryck, hierarkier, mobbing och hur du bär med dig din barndom. Man kan inte jämföra med boken eller serien men filmen lyckas på sin korta tid förmedla andemeningen. En bild säger mer än tusen ord så tråkigt att man valde att använda sig av berättarröst emellanåt.

Once Upon a Time in Hollywood2019-08-20
Tarantinofans är lyriska, jag mest uttråkad och med en liten känsla av undran. Vad i hela världen vill han med filmen. Har förstått att han på ngt sätt ville vrida historien kring Mansonfamiljen, filmen hade kanske varit bättre om jag vetat det innan? Samtidigt ... måste jag veta ngt om filmen innan för att förstå/uppskatta den så kan det kvitta. Jag blir i stället undrande över så mycket, Polanskis fru, sexualiseringen av underåriga, barn som är mer mogna än vuxna, vad vill han?

Spider-Man: Far From Home2019-08-09
Klart bästa Spider-Man filmen med bra humor och härlig känsla för ungdom och ungdomens dilemma och frågor. Lite problem för skurkgänget som inte kändes troligt trots att jag uppskattade Mysterio. Riktigt bra slagsmålsscener, med slutstriden på topp.

Yesterday2019-07-11
Detta borde fungera men gör det inte. Sitter hela tiden och undrar varför det inte är bra. Grundhistorien fungerar säkert men scenerna som ska driva berättelsen framåt gör det inte. Sedan tycker jag att det behövs kemi mellan skådisarna om det ska vara en kärlekshistoria. Kanske är det den som förstör det? Nej tyvärr, vilket slöseri med en bra tanke och bra musik. Så tråkigt.

Turist2019-07-06
Ruben Östlund kan verkligen det här med att skapa obehagligt dråpliga sinnesstämningar. Helt underbar! Sådana diskussioner det blev i familjen och hur det svängde i vad man kände för de olika karaktärerna. En otroligt mänsklig film. Fanns ett par scener som inte höll måttet men som helhet verkligen värd en titt.

Men in Black: International2019-06-21
Nästan obegripligt att det ens går att göra så dåligt. Alla ingredienser är där men det faller helt platt eftersom historien är obefintlig.

Rocketman2019-05-29
Jag ser potentialen i denna halvmusikal och tycker att några av numren är riktigt bra. Men skådespeleriet fungerar inte helt och det känns lite som repetition av scener mellan olika nummer. Sedan är sminkningen riktigt usel emellanåt. Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle störa mig på fläckig brunkräm men det gör jag. Vet inte varför men den lyckas inte beröra trots att hans liv borde kunna göra det.

Pokémon Detective Pikachu2019-05-09
Världens nostalgitripp och mestadels bra animation och för det får den en 2:a. Men skådespeleriet är uruselt och jag verkligen hatar filmer som hela tiden använder sig av tekniken att förklara vad som händer. Blir dessutom fånigt när manuset är så simpelt att jag varje gång undrar vem de förklarar för. Och ja jag vet att den inte vänder sig till min +50 åldersgrupp men snälla nån, idiotförklara inte barn!

God's Own Country2019-04-21
Underbart romantisk film med fantastiskt foto och mänsklig historia.

Vincent van Gogh - Vid evighetens port2019-04-21
Det har bara hänt en gång tidigare att jag somnat till en film, den gången av tristess, denna gång fanns där något rytmiskt i bildberättandet som vaggade mig till sömns. Nu var jag på bio och väcktes abrupt gång efter gång. Trots det kan jag inte säga att filmen var tråkig eller långsam eller ointressant för det var den inte men när jag lämnade salongen undrade jag mer om filmskaparen velat målat ett porträtt än berätta en historia?

De dagar som blommorna blommar2019-01-16
Som vanligt intressanta livsöden och om hur vi människor är mot oss själva och andra och om att hålla skenet uppe. Där är scener som är helt fantastiska men jag tycker det är för splittrat, speciellt avsnitt ett. Påstår också att det är svartare än vanligt. Jag hålls kvar mer av nyfikenhet än att jag bryr mig om karaktärerna. En dyster dag tänker jag nog att det är lite som med livet.

Green Book2019-01-13
Bra skådespeleri och underhållande historia med djup gör att filmen definitivt kommer ses om igen. Där är en liten monolog i filmen som nog alltid kommer finnas med mig.

Fun Mom Dinner2018-11-27
Kanske lite väl generös med betyget men jag tycker definitivt den lyckades vara riktigt rolig samtidigt som den var en varm måbrafilm. Ibland vill man bara ha något lättsamt som lämnar en med ett leende på läpparna.

Harvest Moon2018-10-26
Romantisk film som skulle kunna bli vara en kliché om oduglig bortskämd storstadstjej som åter ut på landet. Men så enkelt är det inte.

My Dinner with Hervé2018-10-21
Skulle önska att jag tyckte att den var bra. Men trots att den är välspelad så är där något med karaktärerna som irriterar mer än vad det berör.

The Boy Downstairs2018-10-20
Nu var jag i och för sig trött när jag såg den och tuppade till ett par gånger så den kanske var bättre än en etta. Men något mer ofängslande och långsammare och osammanhängande och oupplyftande har jag nog inte sett.

A Simple Favor2018-10-11
Underhållande pärla! Sköna karaktärer och kemin mellan de två starka huvudkaraktärerna är underbar. Humor, lite spänning och lite ironi om hur vi människor är. Den här gillade jag skarpt! Foto, ljussättning och musik bidrog till den härliga känslan.

Unga Astrid2018-09-26
Fantastiskt skildring om hur det var att vara en ung kvinna under slutet av 20-talet i Sverige. En berättelse om människor där ingen utmålas som alltigenom ond eller god utan just som människor. Om den porträtterar Astrid Lindgrens ungdom rätt har jag ingen aning om men jag tycker att Alba August lyckats fånga min föreställning om ALs person perfekt. Och vilken barnskådespelare och regissör som lyckats skapa unge Lasse.

Superhjältarna 22018-09-14
Genuint underhållande och precis som förra filmen kände jag att precis så här ska animation användas!

4th Man Out2018-09-09
Snälla säg att alla hetero killar känner sig kränkta av denna film! Och alla gay killar. Och en hel del straighta tjejer.

The 10 Year Plan2018-09-08
Tja... där ser man! När man ser film dåliga dagar så har man totalt glömt dem. Visade att en omtitt i deppiga dagar höjde betyget.

Domaren2018-09-08
Jo jag vet att det är en film men jag är ändå nyfiken. Finns det inte prejudicerande domar som gör att man slipper dra varje sådant här ärende genom rättsväsendet?

Zoe2018-09-08
Fascinerande på något sätt om än förutsägbar. Lite väl långsam för min smak. Men frågan om vad som är mänskligt och vad som är äkta är väl lika relevant som alltid. Kanske ännu mer i högteknologins era.

Sierra Burgess Is a Loser2018-09-08
Beskrivningen skulle väl snarare vara; En high school- tjej blir förväxlad över telefon och låtsas vara den snygga cheerleader för att den snygge killen ska bli kär i henne. I alla fall fungerade filmen någorlunda i början med alla känslor och den eviga osäkerheten som alltid strömmar genom tonårsfilmer. Tyvärr tyckte jag den föll pladask på slutet. Skådespeleriet var överlag bra och det var skönt att allt inte var typiskt puttinutt amerikanskt.

Carrie Pilby2018-08-18
Urtypen av måbra-film! Och den lyckas på det där lite gulliga ytliga lättsmälta sättet som som mjukglass i solsken!

Den blomstertid nu kommer2018-08-01
När man har sett Crazy Pictures och Poesi för fiskars utveckling under åren så är det underbart att se att de lyckades med sin första långfilm. Personligen gillade jag början bäst och tycker att man kunnat jobba mer med den mänskliga bristen på kommunikation. Lite utdragen i min smak och lite för mycket action och för lite av deras vassa humor.

Ant-Man and the Wasp2018-07-27
Detta är en mycket humoristisk äventyrsfilm. Jag får vibbar av gamla tiders matiné. Helt underbar! Den saknar dimensionen som gör Guardian of the Galaxy helt överlägsen men effekterna och humorn är fantastisk och Paul Rudd är så perfekt castad!

Nästa sida »