Alla kommentarer avdalfeus

I Am Heath Ledger2017-06-04
Jag gillar Heath Ledger, men man måste särskilja på mannen och dokumentären, och dokumentären var väldigt dåligt utförd. Man fick endast veta vad han har gjort, inte vem han var. Det kändes mest som en stor hyllning där man inte vågade beröra de mer känsliga ämnena, vilket resulterade i en ganska rörig och ytlig slutprodukt.

Turbo Kid2015-10-19
En postapokalyptisk splatterkomedi med förkärlek till 80-talet och ett grymt soundtrack. Ganska bra utförd med tanke på att det är en lågbudget-film.

Predestination2015-05-05
3:a för att det ändå var en snygg och bra film, men den var lite väl förutsägbar. Jag ska inte spoila något, men de gav väldigt starka ledtrådar tidigt i filmen som mer eller mindre avslöjade alla viktiga delar. Resten av filmen var bara att vänta och se exakt hur det skulle utspela sig, vilket tog bort spänningen.

Redirected2015-01-31
Man blir ju inte direkt sugen på att åka till Litauen efter den här filmen.

Faran från skyn2014-11-04
Genomgående en solid 3:a, ganska bra skådespelarinsatser (betoning på ganska) och schyssta effekter (för att vara 50-tal), men antiklimaxen i slutet drog ned den ett snäpp. Sen är det även lite svårt att köpa en 28:a-årig Steve McQueen som en tonåring. Han ser dessutom väldigt gammal ut för sin ålder, så han hade mer passat som en av poliserna. Det här kommer låta som hädelse, men se hellre versionen från 80-talet. En av få remakes som är (i mitt tycke) bättre än originalet. Fast sen är jag barnsligt förjust i 80-talsskräckisar också...

Leprechaun: Origins2014-09-20
Hmm, det här var varken leprechaun eller en "origin". Hade filmen hetat Irish Troll hade ingen märkt någon skillnad. En snubbe som hukar i en trolldräkt och grymtar som en gris är inte en leprechaun, och när dom säger att dessa varelser funnits i tusentals år är det knappast en origin.

Sparks2014-06-22
Är det här en parodi på Sin City?

Stage Fright2014-06-20
"Komedi" borde läggas till som genre då den lyckades vara en parodi på både musikaler och B-skräckisar samtidigt. Om man inte försöker ta den speciellt seriöst så hade den sina roliga stunder. En 4:a kanske är lite väl generöst, men jag blev positivt överraskad, så varför inte.

Demon Legacy2014-05-28
Dom stoltserar med att vara inspirerade av Evil Dead, men varken specialeffekterna (ja, den gamla Evil Dead hade bättre specialeffekter), humorn, våldet, skådespeleriet eller charmen var i närheten av samma klass. Den får dock en tvåa för ett bra försök.

Seven Psychopaths2014-05-04
Adaptation gjorde det bättre...

Percy Jackson och monsterhavet2013-11-16
Undrar om den tänkta målgruppen är för ung för att förstå Firefly-referensen

Oblivion2013-09-22
Ta en gnutta 2001 och en gnutta Wall-E så får ni Oblivion. Hade missat att kolla vem som regisserat (älskar Tron), så förväntningarna var ganska låga. Blev dock positivt överraskad, både på stämning och stil men även över Cruises prestation (inget större fan av honom).

Evil Dead2013-07-28
Ser man den som en remake, ja då är det klart att man blir lätt kritisk och besviken. Men ser man den som en hyllning till en klassisk trilogi, ja då blir den genast mycket bättre. De har slängt in massor med referenser till de gamla filmerna och har försökt uppnå samma stämning som i originalet (ettan alltså som var lite mer allvarlig i tonen). Det var även intressant att se Tessa från Suburgatory som en demonbesatt pundare.

Warm Bodies2013-05-22
Älskar zombies och har sett mängder, men jag visste tyvärr inte mycket om Warm Bodies innan jag såg den. Jag var rädd för att den här dagen skulle komma, när dom förstörde zombies precis som dom gjorde med vampyrer.

John Dies at the End2012-12-31
Lite besviken. Jag förstår att budget och tidsbegränsningar inte tillät att ta med allt från boken, men det var flera väldigt viktiga scener som inte kom med. Den hade passat bättre som mini-serie för nu blev det som att första 3/4 av filmen var första fjärdedelen av boken och den sista fjärdedelen var slutet av boken och allt däremellan bara klipptes bort. Mycket av det som bara blev rörigt och konstigt i filmen är helt logiskt i boken. En gammal klyscha, men läs boken först innan ni ser filmen om ni inte vill få boken förstörd.

Resident Evil: Retribution2012-12-09
Med tanke på alla actionscener och specialeffekter hade de uppenbarligen en ganska hög budget, så varför kunde man då inte hitta några skådespelare som kunde agera? Fast man kanske inte ska beklaga sig för mycket på dom, det kan inte ha varit lätt att leverera så pass krystade repliker på ett trovärdigt sätt...

Kosmos2012-11-08
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe" Fantastisk dokumentär som känns lika relevant i dag som när den gjordes.

We Are Legion: The Story of the Hacktivists2012-10-10
Intressant att se det från hackarnas perspektiv, men jag hade gärna sett det kompletterat med även andra vinklar. Lite väl mycket hyllning blev det nu...

Attack the Block2012-07-12
Kunde inte sluta tänka på "Another World" när jag såg utomjordingarna. Det känns som att det måste vara därifrån dom har fått idén. För övrigt en underhållande film så länge man inte försöker ta den seriöst.

Hughes the Force2012-06-23
Finns att ladda hem gratis på http://www.hughestheforce.com/

The Crazies2010-12-08
Tyckte inte originalet var så imponerande, och inte den här heller. Fast originalet kom man i alla fall ihåg, den här registrerades inte, så intetsägande var den. Men en 2:a i alla fall för splattret =)

Scott Pilgrim vs. the World2010-11-06
Hade den varit producerad i Japan hade inte någon lyft ett ögonbryn, men jag måste säga att jag blev positivt överaskad av den här filmen. Visst, handlingen kan man torka sig i röven med, men rent visuellt med alla sköna manga/tv-spels referenser var den helt klart sevärd. Klarar ni inte av filmer som kan uppfattas som ologiska och virriga bör ni däremot hoppa över denna.

Predators2010-10-23
Helt ok actionrulle som ändå är ganska trogen originalet (alltså inte Vs-filmerna). Det enda jag stör mig på är att en av karaktärerna kunde känna till egenskaperna hos en växt på en främmande planet.

The Book of Eli2010-09-02
Faktiskt bättre än väntat. Vem hade kunnat tro att en film med ett überkristet budskap skulle kunna vara en schysst postapokalyps med grymma actionscener? Starka Fallout-vibbar gjorde inte saken sämre heller. Hade man strykt kristendomen och Mila Kunis hade det lätt blivit en 4:a, om inte än 5:a.

Kick-Ass2010-07-15
Riktigt svår att sätta betyg på. Jag vet, man ska inte jämföra med serietidningen utan försöka se den som en fristående film. Men det är tufft. Speciellt när dom har tagit bort allt det roliga och egentligen hela poängen med serietidningen. Hade jag inte läst den först hade den nog fått en stark 4:a, men men.

Clash of the Titans2010-07-15
Man ska gå in i den här filmen med vetskapen om vad det faktiskt är för film: en hjärndöd action helt enkelt. Rent generellt är det en ganska dålig film, men i "hjärndöd action"-genren står den sig ganska bra faktiskt, och i den kategorin förtjänar den ändå en svag 3:a måste jag säga.

Star Trek2010-07-12
Man ska nog se den här filmen som något helt fristående från serien, annars blir man bara irriterad. Sagt och gjort tyckte jag ändå att filmen började helt okej och var en schysst sci-fi. Sedan fick manusförfattarna ont om tid och tog väldigt stora friheter bara för att föra handlingen framåt vilket till slut gjorde det hela nästan larvigt. Men snittbetyget blir nog ändå en 3:a.

Tormented2010-06-10
Härlig popcorn-rulle att koppla bort hjärnan till. Vill man ha något originellt är det här helt fel film, men den har sin lilla charm ändå. En 3:a kan tänkas vara lite generöst, men den motiveras av att det var en film man kunde skratta till.

He Was a Quiet Man2010-01-20
Den här filmen är något så roligt som en morbid feel good-film. Tyvärr drog slutet ner filmen från en 5:a.

Magicians2010-01-04
Hade en beräknad 2:a på den här så jag blev positivt överraskad. Visst var det en ganska lätt humor och filmen var rätt förutsägbar, men filmer behöver inte vara krångliga för att vara bra.

Nästa sida »