Alla kommentarer avdaniel77

Mission: Impossible - Fallout2019-03-20
Vad är grejen med alla lensflares? Jag trodde att vi hade kommit överens om att det inte ens var ball när Star Trek rebootades...

Shingeki no kyojin: Attack on Titan - End of the World2019-01-11
Det blir en snäll tvåa. Saknar slafset och småtitanerna från första och det är en del märkliga vändningar. Men äh, rätt okej och dessutom föredömlig längd.

Deadpool 22019-01-06
Tja, alltså. Jag skrattade en hel del, men nu i efterhand kommer jag inte ihåg speciellt mycket. Ettan kändes mer fokuserad. Det får bli en tvåa... Eller en snäll trea (eftertext-scenerna var ju rätt briljanta).

Trollflöjten2018-12-02
Jag är för obildad för att uppskatta opera, och inte ens Bergman lyckas övertyga mig. Gillade overtyren mycket med ansiktena perfekt klippta till den vackra musiken. Sedan börjar någon sjunga...

Guldfeber2018-10-09
Jag såg återsläppet från 1942 med Chaplin själv som berättare. Lite synd, tror definitivt den gör sig bättre med mellantexter. Lite långt mellan skratten och de smarta scenerna här, tycker jag. Men trivsamt är det helt klart. En trea får det bli.

Kong: Skull Island2018-09-30
Höjer ett snäpp efter omtitt. Ändå rätt trivsam i allt monsterbonk om man är på rätt humör.

Stora vänliga jätten2018-08-29
Lite väl tam, men fina jättar och hyfsad sagostämning.

Jurassic World: Fallen Kingdom2018-07-17
Äh, långt ifrån den katastrof jag föreställt mig efter att ha läst alla negativa omdömen. Det är rätt korkat, men bra tempo och hisnande scener räcker gott nog en varm sommar som denna. En snäll och glad trea.

Nära livet2018-07-17
Brutal och smärtsam i både öden och hur barnmorskemiljön såg ut på den tiden. Enkelt, snyggt upplägg och bra skådespelarinsatser. Trevligt med en nysedd fyra på Bergmans 100 årsdag (då jag såg den).

Café Society2018-06-06
Rätt så snygg sak, men karaktärerna är för tråkigt oengagerande och dialogen är långt under vad Allen kan prestera. Nu är han trött, gubben.

Hunt for the Wilderpeople2018-06-01
Waititi lyckas vekligen få till karaktärer som både är quirky och älskvärda. Mysig film!

Turbo Kid2018-05-16
Riktigt underhållande trams!

Blade Runner 20492018-05-13
Jag var negativ till en början. Inte behövs det en uppföljare? Men jag måste nog kapitulera. Det är snyggt, låter bra och följer upp trådar om vad det är att vara människa. Men visst, Harrison är trött och den är väl lång. Men va fan, en fyra får det bli.

Happy Death Day2018-05-06
Roligt upplägg, men lite väl tam.

Kingsman: The Golden Circle2018-05-01
Snyggt och massvis med fart och fläkt. Saknar dock de riktiga WTF-scenerna från den tidigare filmen och den kunde gärna ha kortats med 20-30 minuter.

Downsizing2018-04-08
Intressant idé, men tyckte inte de lyckades förvalta den speciellt bra.

Gycklarnas afton2018-03-23
Näe alltså, jag har svårt för Gycklarnas afton. Det finns vissa scener som är riktigt fina, skådespeleriet överlag är bra (Harriet Andersson är mycket bättre här än i Sommaren) och fotot är super. Men ångesten känns så krystad, storyn tunn och clownen vedervärdig. Fortfarande en tvåa efter omtitt.

Annihilation2018-03-23
Äntligen en lite mångbottnad sf som ställer intressanta frågor och inte ger självklara svar. Som inte dumförklarar publiken utan känns mer som en uppmaning till diskussion och omtitt. Jag gillar!

Thor: Ragnarök2018-03-13
Alltså, Thor är ju vanligtvis en riktig tråkhög, men det här är riktigt sköj. Måste vara regissörens förtjänst!

Polina2018-03-11
En fin inledning. Snön, kraftverken, jakten och de tidiga balettlektionerna – riktigt snyggt fotat och väcker nyfikenhet. Skådespeleriet är också mycket bra, och det filmen igenom. Som tämligen ointresserad av dans har jag svårt att se nyanserna och vad exakt det är Polina gör fel i de olika lärarnas ögon. Att uttrycka känslor, eller att inte uttrycka dem, genom dans – eller att faktiskt inte dansa – när hon är där för att dansa – känns lite för abstrakt (för mig). Jag förstår förstås vad som saknas, men först efter att lärarna säger vad det är som är fel. Så jag engageras inte alls under själva dansscenerna – utom möjligtvis den sista, och där för scenografins och fotots skull. Så i mina ögon skulle den mått bra av att klippa ner lite i dansscenerna och fokusera på relationer istället. Jag skulle gärna vilja veta mer om familjen och uppväxten utanför baletträningen. Helt enkelt lärt känna Polina mer. En typisk festivalfilm. Snyggt filmat, bra skådespel, men lämnar kanske inte något bestående avtryck.

Sommaren med Monika2018-03-10
Det blir bara en trea efter omtitt. Fotot är fint och vissa klipp är smarta, men berättelsen är tråkigt rättfram och porträtten rätt banala. Monika känns mest störig. En liten tillbakagång från Sommarlek och Kvinnors väntans mer intressanta berättande.

Till glädje2018-02-28
Äh, efter några dagar sitter vissa scener starkt kvar. Klart det är en fyra.

Törst2018-02-25
Splittrat och oengagerande.

Till glädje2018-02-21
Kändes väldigt bekant – möjligt att jag sett den tidigare. Gillar den överlag – bra skådespel rakt igenom och fin underliggande svärta. Stig går från påfrestande självupptagen till obehagligt destruktiv på ett snyggt obalanserat sätt. Maj-Britt Nilsson får stå för det sansade, men får också några välförtjänt giftiga repliker. Kanske lite banal på sina ställen, men vafan – nära fyran.

Star Wars: The Last Jedi2017-12-16
Vilken besvikelse. Svårt att beskriva allt som gått fel utan att spoila. Jag tyckte ändå att Force Awakens gjorde mycket bra, träffade rätt ton och introducerade karaktärer som man brydde sig om. The Last Jedi får mig att vilja omvärdera förra filmen och, än värre, gör mig helt ointresserad av kommande film i serien.

Unbreakable2017-12-10
Fint kamerarbete och jag gillar både tanken och karaktärerna. Men den är ärligt talat rätt tråkig och lyckas inte engagera något nämnvärt.

Den blodiga långfredagen2017-12-09
Särdeles snygga personer i en rätt osnygg miljö. Hoskins riktigt bra.

Passengers2017-11-16
Snygg och med en intressant premiss, som tyvärr hamnar lite i baksätet mot slutet. Men ändå helt okej som ren underhållning. Positivt överraskad!

Gangster Squad2017-11-15
Börjar som en rätt okej De omutbara-variant. Ryan Gosling är lite kass, men i övrigt bra skådisar. Mot slutet blir det bara trött actionsörja av alltsammans...

Alien: Covenant2017-10-20
Ett klart steg uppåt jämfört med Prometheus. Några karaktärer gör fortfarande väldigt märkliga val, men okej.

Nästa sida »