Alla kommentarer avdarkmist82

Polarexpressen2021-11-02
Jag ställer mig själv frågan varför Polarexpressen inte har fått mer beröm än vad den har fått. Många säger att den är löjlig men jag säger att den har allt en bra julfilm ska ha. Den är annorlunda och magisk att titta på, animeringarna och musiken är fantastisk. Handlingen är enkel men bjuder på både spänning och lärdom. Detta är enligt mig ett måste att se vid juletid.

Sonic the Hedgehog2021-11-02
När jag såg första trailern på filmen blev jag riktigt orolig men efter ändringarna som de gjorde på Sonic så såg jag lite hopp, och resultatet är slående. Historien om Sonic som flyr från sin värld till människorna påminner om serien Sonic X och det fungerar bra då handlingen är både spännande, rolig och kreativ. Jim Carrey som Dr.Robotnik är klockren och när filmen var slut började jag redan att längta efter en uppföljare, vilket man inte gör ofta. En av de bättre filmer som gjorts baserat på en känd spelkaraktär.

Cats2021-11-02
Cats har blivit betraktat som en av tidernas sämsta musikaler som har filmatiserats, mycket på grund av den halvdana designen och handlingen. Men nu ska vi ha klart för oss att musikalen har ingen direkt handling utan fokuserar på katter som ska tävla om vem som ska få äran att starta ett nytt liv. Det handlar helt om ren underhållning och bortser jag från den halvdana designen på katterna som man får vänja sig vid så tycker jag att filmen inte alls är så tokig. Då jag själv inte är ett stort fan av musikaler så lyckas Cats att underhålla bättre än vad ryktet ville säga. Jag tror att man får ta den lite för vad den är och njuta av musiken så kan man nog till slut acceptera den.

Tigerland2021-11-02
En film om Vietnamkriget fast innan resan till Vietnam börjar där vi får följa en duktig soldat som i själva verket vill slippa åka iväg. En snygg och rolig film som kanske kan bli lite seg i mellan åt men Schumacher visar att han kan hantera detta ämne också, även om den inte helt når upp till andra filmer han har gjort. Men underhållande och lite dokumenterande stil som funkar mycket bra.

Dödlig puls2021-11-02
En av de bästa filmer som tar upp temat om döden och vad som kan hända om man leker med dess krafter. Schumacher skapade här en av de bättre filmerna som kom under 1990-talet. Handlingen är händelserik där vi får följa de unga doktorernas öden när de ska lösa sina ungdomsproblem. Psykologisk och spännande från början till slut, ett mästerverk av klassiska filmer. En av Schumachers bästa.

The Lost Boys2021-11-02
Vampyrfilmer är inte min kopp te men Schumacher skapar här en gotisk, udda variant av vampyr film som känns mer modern och den tillfredsställer på ett sätt som de flesta andra filmer i genren inte lyckas lika bra med. Bra skådespeleri och handlingen är spännande och nervkittlande och välskriven. En typisk 1980-tals film som man kan återkomma till flera gånger och se oftare än att se andra i samma genrer.

St. Elmo's Fire2021-11-02
Joel Schumacher skulle slå igenom med denna pärla som utan tvekan är en av 1980-talets bästa ungdomsfilmer. Skådespelarna är briljanta och handlingen är vacker och skildrar de olika karaktärernas öden. Det är en film som man kan se om med glimten i ögat och minnas tillbaka till det ljuva 1980-talet då film var som bäst.

Phone Booth2021-11-02
Schumacher är känd för sina många udda filmer, och med phonebooth skapar han en av sina få filmer som fungerar trots att den utspelar sig mestadels på ett och samma ställe. Men skapar man en nervkittlande spänning där man inte vet vem boven är och vilka konsekvenser det i slutändan ska få, då blir det riktigt bra. Ett smart manus och bra struktur gör bra, även om den kan vara enformig, och då är Denna film ett av de bästa i den genren. Bra skådespeleri och nervkittlande ända till slutet.

Blood Creek2021-11-02
En udda film att komma från Joel Schumacher, men den fungerar, även om den mestadels bara går ut på att skydda sig från en zombieliknande nazistvampyr. Filmen har spänning men saknar djup och verkar fokusera på att huvudkaraktärerna ska överleva. Den blir därför i slutändan medelmåttig, men underhåller för stunden.

The Number 232021-11-02
Number 23 fick ingen positiv respons men för mig har den de typiska Joel Schumacher elementen som krävs för en bra och udda thriller. Spänningen finns där hela tiden och det sker oväntade vändningar ända fram till det nervkittlande slutet och filmen skapar en nyfikenhet kring siffran 23. Number 23 ser jag som Schumacher sista typiska film av honom. Också roligt att se Carrey i en seriös roll som omväxling.

Trespass2021-11-02
Joel Schumacher tillhör en av de underskattade regissörer som jag tycker har gjort många intressanta, bra och udda filmer. Med Trespass lyckas han skapa spänning men saknar sitt unika skapande. Filmen blir lite enformig som gisslandrama och kanske lite gapig, även om det skulle kunna hända i verkligheten, och så saknar den djup, men spänningsmomenten är välskapade och det känns därför lite synd att denna film skulle bli Schumachers sista film. Filmen är dock ingen besvikelse men långt ifrån vad Joel lyckats med tidigare. Medelmåttig men med ljusa stunder.

Gisslan2021-11-02
En intressant gisslandrama, en av de bättre som jag sett där Bruce Willis gör en spännande och känslosam karaktär som måste kämpa för att rädda både den utsatta familjen och sin egen. Filmen kanske kan bli lite enformig som mestadels utspelar sig på samma ställe men då handlingen är nervkittlande och har spännande vändningar och bra prestationer så funkar den riktigt bra ända till slutet.

Omen2021-10-28
Kanske inte en av de läskigaste filmerna men utan tvekan en av de bästa för sin läskiga handling, atmosfär och den strålande musiken av Jerry Goldsmith ger den mest effektiva stämningen tillsammans med Psycho och Jaws. Obehagliga scener som ger en kalla kårar om att djävulen finns ibland oss. Det mest skrämmande med filmen är att den på många sätt baserar den verklighet vi lever i idag. En klassiker.

Always2021-10-27
Jag är en stor Spielberg fan och älskar i princip allt han har gjort. Always dock tillhör en av dem få filmer som jag är lite missnöjd med. Inte för att den är dålig utan mer för att den saknar en del av Spielbergs magi och att den har en ganska händelselös handling som försöker vinna på komik och romantik när den borde vara mer sorlig. Vi får tacka att det bara var en remake och ingen egen typisk Spielberg historia, då ser jag lite mellan fingrarna. Sevärd film.

Frukost på Tiffany's2021-10-27
Utan tvekan en av 1960-talets bästa filmer, i alla fall inom drama. Det finns ingenting att klaga över, visst, kanske något brister men det är jag beredd att se mellan fingrarna. Karaktärerna är bra, handlingen är bra, vackert skapad och musiken är vacker och harmoniskt. Slutet tillhör nog filmhistoriens mest rörande som jag har sett. blir lika rörd varje gång. En klassiker.

The Open House2020-03-15
Filmen var intressant och bra, även om det var mycket av det vi sett förut, men den hade en bra stämning. Tyckte att slutet kunde varit lite bättre.

Batman and Harley Quinn 2020-01-10
En av de bästa tecknade Batmanfilmerna som jag har sett. Gillar Harley Quinn och roligt att hon får spela en viktig roll i denna film. Även om humorn inte känns ny så fungerar den och det är bra action och spänning från början till slut. Lite nostalgi bjuds det på och resten av handlingen har allt som förväntas av en bra Batman film. DC levererar igen.

Shazam!2020-01-08
DC har haft svårt att kunna hålla jämna steg med Marvel, vilket är synd då jag älskar DC. Men med Shazam! fick DC chansen att ge en film som hade den lekfullheten som Marvel haft och den bjuder på både humor, spänning och action, vilket gör denna film till en av DC:s bättre filmer på länge.

Deadpool2020-01-08
Marvel har för mig varit mycket överskattat, inte för att deras filmer har varit dåliga, men inte alls så imponerande som jag hade velat. Men det finns några guldkorn och deadpool är en av dem. Här får vi en film som driver med sig själv. Den har humor, action och spänning så man i slutändan känner sig nöjd. En av Marvels mest udda och bättre filmer.

Jätten2020-01-08
En film som vill mycket men ger lite. Den känns som en dokumentär film med fantasyinslag som var imponerande gjorda, men hade för lite utrymme. Mer av det hade höjt filmen, men nu var den bara en okej film som lätt blir bortglömd.

My Little Pony: The Movie2018-02-11
Då jag har tyckt mycket bra om serien "Friendship is magic" var det inte konstigt att jag blev intresserad av att se filmen och den gav någonting nytt som gav den en mera fristående känsla än serien. Jag älskade filmen i alla fall och har svårt att förstå att den inte har fått bättre respons. Animationerna är vackra, sångerna väl komponerade, spännande handling och bra humor och framförallt budskap. Jag tycker alla ska ge den en chans och se den för vad den är. Sällan man ser bra tecknat nuförtiden så värt att ta sig an.

Drömmar från skogen2017-05-05
Lite för händelselös men jag gillar konceptet. Lite utveckling i handlingen så kunde det här ha blivit någonting riktigt bra. Skugganimation är ovanligt så roligt och användbart.

Las Palmas2017-05-05
Att låta sitt barn spela en full turist är en skam tycker jag, även om det är tänkt som en rolig grej. Visst fanns det en rolig tanke bakom det hela men det kunde ha använts bättre. Ingen vinnare det här.

Sophelikoptern2017-05-04
Än finns det hopp för Sverige. Gammal hederlig Svensk film med kvalitet av Bergman/ Widerberg klass. Lite nytänkande här som fungerar då det håller sig på en bra nivå och bjuder på en bra filmstund där det inte behöver hända mycket och ändå ta en med sig på resan.

Jätten2017-05-04
Filmen höll sig väl rakt igenom men kändes enformig med några ljusglimtar. Poänglösa eller ofullständiga scener och inte så nyskapande. Vi har sett det här förr. För lite fantasy och för mycket dokumentär. Bra budskap även om det är ett gammalt ämne. Lite överskattad då jag har sett bättre Svenska filmer.

After Earth2013-12-26
Jag har alltid gillar Shyamalan och förstår inte att hans senaste filmer fått den kritik de har fått. Jag tycker att han har hållit måttet hela vägen i sin karriär även om jag medger att filmerna har haft blandade kvalitéer. Den senaste After Earth imponerade tillräckligt bra på mig. Lagom lång handling om en far och son relation som faktiskt funkar till den enkla men imponerande handlingen. Kanske inte Shyamalans bästa men så pass bra att jag går emot alla som inte gillar den.

The Host2013-09-01
Jag är nog en av få som verkar gilla denna film. Vet inte vad som är så dåligt med den. Klart mycket bättre än twillight filmerna. Handlingen är lite udda, även om den också inte bjuder på några större överraskningar. Men den har underhållningsvärde som jag uppskattar.

The Host2013-07-07
Gillade man Twillight filmerna så kommer man garanterat att tycka om denna. Jag tycker att host håller mycket högre kvalitet än Twillight filmerna. Vampyrer och vargar har ersatts av utomjordisk väsen, något som fascinerar mig mera och jag gillar strukturen och handlingen i denna film. Den är spännande och rörande och även om konceptet är nytt så finns det lite klassiska moment med som det klassiska triangeldramat. Dock förekommer den under lite nyare form och det uppskattar jag.

Skyfall2013-07-07
Daniel Craig gör återigen en mycket bra Bond och denna film håller så gott som samma klass som Casino Royale som fortfarande är Craigs bästa som Bond men denna är inte långt ifrån. Fina referenser till de klassiska Bondfilmen och musiken är bland de bättre på senaste åren. Bra skådespelarinsatser och bra spänning hela vägen.

The Avengers2012-05-18
Den ena hjältefilmen efter den andra har vi fått tagit del av de senaste åren och jag är väldigt begränsad när det gäller den genren. Vissa filmer är riktigt bra och vissa är lite för mycket för min smak. När det gäller Avengers så hade den humor, action och spänning men ändå så bjöd den inte på det där lilla extra som tydligen har lockat andra som har sett den. Det är bra underhållning för stunden men ingen film som håller sig i längden.

Nästa sida »