Alla kommentarer avemb|a

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet2011-12-04
Slutsats: något besviken alltså, men svårt att inte ha höga förväntningar på en Tintinfilm. Just också i och med att den då är baserad på en serie man har en egen fantasibaserad, subjektiv upplevelse av. Om man bortser från originalet en o.k. film, bara något tramsig. (Den taskigaste och mest brännande scenen är där det är en flaska... mer tänker jag inte säga :))

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet2011-12-04
Nackdelar: oseriösa och fåniga, orealistiska slapsticks (rap-scenen, t ex) ligger ganska långt från det nästan tvångsmässigt (katolskt) seriösa och realistiska originalet (mindre otroliga slapsticks med Dupontarna finns ju förstås däremot, vad man än tycker om dem ;)). Typiskt amerikanskt manér och stör upplevelsen. Vidare alldeles för mycket action och för lite handling, mysterier, förvecklingar och tänkande som i "riktiga" Tintin. Berättelsen avviker också tämligen mycket från originalhandlingen. Fördelar: snyggt animerad, originaltrogen och väldigt lyckad skurk. Övrigt: Tintins realistiska stil lämpar sig egentligen väl för live action. Seriefigurernas drag är metaforiska; Haddocks näsa symboliserar en framträdande näsa, den ska inte enligt min mening tolkas som en näsa som "ordagrant" ser ut på det sättet, emm.

Rosens namn2011-10-24
Tvekar mellan fyra och femma, men har väl allt en bra film ska ha - (hyfsat realtistiskt) medeltida, spänning, intriger.. och.. Sean Connery (?), även om jag kanske tyckte att den sistnämnde var lite malplacerad i filmen ändå, och.. munkar, relationer och unga flickor och allt. Bästa munkdeckaren jag sett. Jo, och flertalet bildade referenser, förstås. Lite svårt hade jag också för lite väl klyschiga karaktärer - de fula är också onda (i viss mån i alla fall), och de onda ser onda ut.. (dessutom med ansiktsproteser/masker som just ser ut som sådana).

Noi the Albino2010-03-15
Försökte förstå, kom så långt som till att den nog hade någon sorts existentialistisk budskap. Annars bara mycket melankolisk, deprimerande och konstig, men eftersom jag är fascinerad av det konstiga får den en trea.

Young Adam2008-06-30
Intressant och lite spännande, medryckande och emotionell.. mystisk twist på storyn där hela händelseförloppet avslöjades i slutet av filmen, med den döda flickan. Engagerande och känslomässigt spännande film, med känslomässigt bra sexskildringar. Minus för huvudkaraktärens "karaktär" mot slutet, hur filmen slutar, och annat sorgligt beteende, som kanske inte rent teoretiskt gör berättelsen dålig, men kanske lite för uppgiven och utan hoppingivande, och åtminstonde får mig att gilla den mindre än dess upplägg i övrigt gör, med vackert sex, känslor, relationsutveckling, sot, svårmod, dråp och kanaler.

Old Boy - hämnden2007-09-17
Väldigt väldigt störande och äcklig, men bra. ^^

I hetaste laget2007-09-16
Väldigt tramsig enligt min mening, stereotypiserande och fånig på ett sätt som knappast är roligt annat än som kuriosa.