Alla kommentarer avergopliroforia

Children of Men2018-04-29
Nästan två timmar där det inte händer något för att förmedla budskapet "det är fel att göra motstånd" alternativt "man ska vara snäll mot barn".

Fortress of War2018-02-09
Antistalinismen drar ner betyget.

Shot Caller2017-08-14
Blek variant av blood in blood out. Handlingen är fragmentarisk och manuset måste ha lappats ihop i efterhand. Huvudkaraktären beter sig irrationellt i varje situation han ställs inför och drivs till synes av en kortsluten reptilhjärna. Men det behöver inte vara så noga, i förrhållamde till filmens målgrupp framstår han som ett geni.

Dunkirk2017-08-14
Britterna får gräva djupt efter heder från andra världskriget. Resultatet är förudmjukande.

Jason Bourne2016-09-24
Man måstet ändå uppskatta hur idealismen avslöjas. Det finns inga "enskilda rötägg" som filmer av samma typ brukar försöka intala oss.

Predestination2016-02-14
Sci-fi ska inte vara meningslöst.

Rescue Dawn2016-01-23
Vilken sell out Herzog! Grymt besviken.

Jimmy's Hall2016-01-20
Ett ansikte bland tusentals ansiktslösa kommunister som fallit i kamp för kärleken till livet. Människor med karaktär, ryggrad och hjärta (plus lite bildning givetvis) kommer alltid och i alla tider agera som Jimmy.

Spirit - Hästen från vildmarken2016-01-18
Ganska bra för att fostra barn i grundläggande antiimperialism. Barnen får med sig att indianer var goda, kolonisatörerna onda och att våldsamt motstånd är ädelt och lönar sig.

Domslutet2016-01-14
Bra insatser av Paul Newman och Stefan Löfven

The Butler2015-12-19
Ganska intressant grepp med "husnegerns" utveckling och sakta uppvaknande (jag tänkte på Baladen om Rune Henry Johansson). Tyvärr upprepas samma gamla trams om icke-våld, Luther, Ghandi o.s.v. men något annat kunde vi såklart inte förvänta oss utifrån förutsättningarna. Konflikren blir dock tydlig och sanningen finns där att tyda för den som kan läsa mellan raderna av kapitalistpropaganda.

Magnolia2015-11-19
"sometimes when it hurts you feel bad" - Mahatma Ghandi

Pompeijis sista dagar2015-10-28
Uppenbar kristen propagandafilm men helt okej i övrigt.

På heder och samvete2015-09-26
Du har ärkefascisterna på en sida, deras hjärndöda bödlar på en annan och systemet som göder dem på en tredje. Vilka hejar du på?

American Sniper2015-09-12
Filmen är ett äckligt försök att rationalisera mördandet av kvinnor och barn för det amerikanska storkapitalet.

Captain Phillips2015-06-14
Bra skådespelarinsatser av piraterna som framställs som förvånansvärt mänskliga. Att göra den här filmen utan att sätta piratfenomenet vid Afrikas horn i sitt imperialistiska sammanhang är emellertid ett brott. Jag säger som Carlito: "Fred till pirater som kapar och tar betalt; av gamar i deras hav som gapar och äter av; det som folket borde ha fortsätt göra det ni ska; haffa era cash tvinga tjuvarna att dra!".

Patton2015-05-28
Ett verk som inte för oss närmare varken soldatens eller de civilas vedermödor under kriget. Det vi serveras är ytterligare en historierevisionistisk pusselbit att läggas bredvid otaligt material som lär oss att amerikanarna befriade Europa, att de egentligen skulle ha kommit först till Berlin (här fick inte Patton tillräckligt med bensin) och att kommunisterna lovordades skenheligt av etablissemanget men att de egentligen var detsamma som nazisterna. Någon general med bokstavskombination följs med ett ihärdigt propagerande för att dennes lynne och särart bidrog till krigets utgång. Allt detta maskerat med sedvanlig dos kritik mot auktoritet och krig som såklart håller sig på ett individualistiskt plan och fungerar väl som det alibi som krävs för att blidka liberala judar och Hollywood till den grad att 8 oscarstatyetter delas ut.

Birdman2015-02-23
Det är snyggt och underhållande men hade vunnit på att inte försöka vara mer än så. Birdman är "hollywoodsmart" såtillvida att den ger sken av att det finns substans och djup där det egentligen bara är vakuum. Oscar för bästa film/manus är ett kvitto på det.

Fåfängans fyrverkeri2015-02-09
Samhället styrs av färgade minoriteter, judar och fredsaktivister, svarta är ointelligenta djur blabla [...] missförstådd vit man, två timmar konspirationer och rasistpropaganda. Morgan Freeman är som klippt och skuren för sin roll, det vill säga som den husn**** han är.

The Wicker Man2015-02-05
Svår att bedöma då den i allt väsentligt är kass, samtidigt som det är en film att återvända till på grund av (oavsiktligt) hör humorfaktor.

The Interview2015-02-05
bojkott

Serverat2015-02-04
Medelklassen är huvudtemat för ett flertal av Scolas filmer. Han lyckas ofta hålla en form av komisk distans till sina småborgerliga karaktärer men här tas medelklassen "problem" på lite för stort allvar. Synd, för jag är övertygad om att Scola skulle åstadkomma bättre film genom samma koncept men att istället för en fin restaurang med skådespelare och professorer som kunder, skildra en dag vid det lokala sunkhaket på hörnet.

Mannen med nejlikan2015-02-02
Tillägnad alla kommunister som fallit i kampen för "en värld i höjd med människan, i höjd med våra drömmar".

19002015-01-07
Sällan har en marxistisk linje följts så stringent i en storfilm. Produktionsmedlen har en framträdande roll och förändrar ständigt relationerna mellan utsugare och utsugna, något som markeras på ett fantastiskt snyggt sätt; när tiden spolas fram inleds scenerna ofta med godsherren som visar upp en ny plog, en traktor eller en maskin (Departieu: ”de jobbar hårt i staden också”). Kommunismen framställs inte som ett ideal utan som ett behov och gemenskap sprungen ur kollektiva vedermödor. Berolucci faller inte för idealismens tilltalande sirener där historiska skeenden brukar förklaras med enskilda onda eller goda personers agerande. Så spelar De Niro en sympatisk godsherre; när allt kommer till kritan är han dock fortfarande en godsherre och det är det som är det viktiga. De materiella förhållandena som avgör ställningen i klasskampen och inte välvilja eller gemensamma minnen. Den ena oförglömliga scenen avlöser den andra, ömsom problematiserande ömsom triumferande i varannan scen. Vilken scen går att framhålla till förmån för någon annan; avrättningen av de visslande? männen som bokstavligen slår in socialism i sitt huvud? kvinnorna som ligger framför hästarna? Samtidigt som det i allra högsta grad är en italiensk film är den också internationell. Känslan av att befinna sig i något universellt pågående markeras inte bara av lovord till Stalin och internationalen, utan även av en internationell skådespelarensemble som står för gedigna insatser. Bertolucci var nog alltid en opportunist, att döma av vad han producerat och när. Likväl får vi vara tacksamma att det var han och ingen annan som regisserade detta storslagna epos.

Arizona Dream2015-01-07
Tramsiga drömscener som för ett ögonblick fick mig att fundera över om det egentligen är lika fjantigt i Kusturicas övriga filmer, bara att vi i vår okunskap om jugoslavisk kultur misstar det för djup och kvalitet? Jag kom fram till att det antagligen är tvärtom; Kusturica kan inte skildra en kultur som han inte äger på exakt samma sätt som den som han har del av.

Play2015-01-07
Det är svårt att se något progressivt i det här faktiskt.

Mumien2015-01-07
Jag måste erkänna att de i alla fall lyckats med att pricka in den kvinnliga huvudrollsinnehavaren från originalet.

My Voyage to Italy2015-01-07
Fungerar bra som en resumé av italienska nya vågen. Scorcese själv tillför inte så mycket utan berättar vilka känslor varje film väckte hos honom och hos hans mamma när han såg dem som barn. Små försök till analys förekommer men han klarar inte riktigt av att följa orsakssamband och sätta filmerna i historisk kontext. Å andra sidan kanske man inte kan förvänta sig att en historiematerialistisk analys ska komma från Hollywood.

Chinese Puzzle2014-12-05
Vem känner igen sig i detta "livspussel"? En författare (såklart) som lever i Paris och New York (såklart) rör sig i övre medelklassmiljö (såklart) och söker meningen med sitt komplicerade och jätteintressanta liv (såklart). En rörmokare från Marseille som tvingas flytta till Baltimore för att försörja sina barn med dubbla jobb på Walmart och Mcdonnalds har inte tid att reflektera kring meningen med livet och liknande trams men det skulle vara betydligt intressantare att se honom få sitt liv att gå ihop.

The Life of David Gale2014-11-25
Det finns för mycket luckor för att tillfredsställa. Varför behövdes reportern överhuvudtaget? Berättelsen bygger dessutom på att det ultimata argumentet mot dödsstraff är att fel person kan bli dömd, något som inte alls är självklart.

Nästa sida »