Alla kommentarer avernils_l

Bambi2019-01-27
Helt ruskigt snyggt tecknad är den. Storyn däremot är ickeexisterande, men det är ju å andra sidan inte så ovanligt i se tidiga Disneyfilmerna... Episodisk men vacker, helt enkelt.

Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen2018-09-27
Jag förstår inte hur den kan vara så tråkig! Massiv budget och mycket talang inblandat i produktionen, men ändå så händer ingenting. Eller ingenting som är begripligt, i varje fall. Vänskapen mellan Eustace och Ripipip är det enda charmiga med filmen, men det räcker inte för att lyfta resten. Jag var aldrig någon fan av böckerna, det kanske spelar in. Vad vet jag...

En riddares historia2018-09-26
Snudd på 4:a alltså, en strålande charmig film! Hela scenografin och stilen är underbar, en slags smart pop-medeltid. Jag älskar också de konstanta referenserna till klassisk engelsk litteratur, inte bara Chaucer utan också Shakespeare. Musiken är grym, skådespelarna gör vad de ska... Riktigt skoj film rakt igenom!

Jurassic World: Fallen Kingdom2018-07-18
Helt oförtjänt av all den dåliga kritiken! Underhållande och snygg, med bättre fungerande karaktärer än de flesta tidigare uppföljare (Jurassic Park är en helt egen klass, det bör man vara medveten om). Bayona regisserar skickligt, filmen är spännande med en gripande story, och skådespelarna fungerar rakt igenom bra i sina roller. Dessutom är det cool med dinosaurier. Om man inte tycker det ska man kanske inte bry sig om att se de här filmerna över huvud taget... Jag är förvisso ett ganska frälst fan av hela serien, men den här måste jag säga vara riktigt bra. Kanske den bästa sedan originalet!

The Adventurer: The Curse of the Midas Box2018-06-27
Den får en 2:a för att jag gillar Michael Sheen och en extremt camp Sam Neill. I övrigt är det hela ganska uselt, helt utan logik och rimliga samband. Finns ingen anledning till att äventyrsfilm för barn ska bli så här slarvig, särskilt inte när den är så påkostad. Mycket svag 2:a.

Shoplifters2018-06-19
Ganska förutsägbar, men oerhört varm och fantastiskt välspelad film! Som ofta i Koreedas filmer utmärker sig barnskådespelarna, tjejen som spelar fyraåringen är helt otrolig. Stark 4:a!

Ghostbusters2018-05-12
Manuset är svagt och effekterna tråkiga. Inget fel på skådespelarna och jag ville tycka bättre om den, men tyvärr känns det mest som att den står och tuggar. Några skämt funkade, men alldeles för få. Och varför behövde den vara nästan två timmar?

Den siste konungen2018-02-11
Skidscenerna är sjukt läckra, men annars har den inte så mycket att komma med. Visar hur bisarrt det är med monarki, men jag tror inte riktigt det var filmens poäng. För det mesta träig och ganska oengagerad.

Jumanji: Welcome to the Jungle2018-01-06
Överraskande underhållande! Mycket charmig film med för humorn fungerar riktigt bra. Vet inte vad jag hade väntat mig, men den var definitivt långt över förväntan! The Rock är som alltid riktigt bra! Klart sevärd.

Eega2018-01-03
Udda premiss, men jösses så bra Sudeep är i sin stegrande galenskap! Sjukt intensiv och härlig! Kanske inte den djupaste filmen jag ser i år, men riktigt underhållande!

Freaks2017-12-25
Om man har i åtanke att filmen blev omklippt och tappade 30 minuter, är den förvånansvärt sammanhängande och välredigerad. Läskig är den kanske inte, men den ger en mycket intressant inblick i den gamla cirkuskulturen. Utöver detta finns det en ganska trevlig tråd av humanism som löper genom filmen. Otroligt svårt att betygsätta den här typen av film, så det blir en stabil 3:a. Helt klart värd att se!

Köpmannen i Venedig2017-12-17
Välspelad och välgjord med ytterst snygg scenografi, men grundberättelsen är verkligen problematisk. Rättegångsscenen är svår att hantera, inte minst när historien trots allt slutar "lyckligt". Al Pacino glänser som Shylock, men det gör inte karaktären mindre besvärlig. Första halvan av filmen är strålande, men sen blir det ganska obekvämt...

Deepwater Horizon2017-12-10
Sjukt intensiv film! Fångar intresset direkt, och sen går det inte att släppa den. Dessutom är den välspelad och snygg, långt över vad jag hade förväntat mig.

Four Rode Out2017-10-29
Alltid roligt att se Leslie Nielsen i tidiga roller! Dessutom är Pernell Roberts grym som hypermacho sheriff. Charmigt litet drama.

Bloed, Zweet & Tranen2017-10-12
Mycket välspelad och välregisserad biografifilm! Utan att veta något om André Hazes är filmen likväl gripande, och klipper snyggt mellan tre olika perioder i huvudkaraktärens liv. Rekommenderas!

Ant-Man2016-12-28
Väldigt få superhjältefilmer som är "allvarliga" fungerar för mig. Det här däremot, där man tar en premiss som är helt absurd och camp till att börja med, och bara släpper lös... Det funkar! Kul och underhållande. Inget djup, inga dilemman - bara en absurd premiss och en välgjord film som inte ska tas på allvar. En av de bättre Marvel-rullarna!

Cabaret2016-11-14
Rörande och över lag välspelad, med en del riktigt glättiga och charmiga sångnummer. Dessutom är den ofta riktigt rolig, särskilt i mötet mellan det brittiska och det amerikanska. Jag såg den dock samma vecka som Trump vann valet i USA, och det sätter filmen i ett annat perspektiv. Glatt och färgglatt, samtidigt som brunskjortorna mönstrar i bakgrunden, med de konservativa krafternas goda vilja. Samtalen mellan Brian och von Heune om högerns förmåga att kontrollera nazisterna är fantastiska, och en vecka som denna blir denna sida av filmen nästan den mest minnesvärda. En film som är väl värd att se är det, vare sig man tycker om musikaler eller inte.

Gone Baby Gone2016-10-23
En av de bästa filmer jag sett på bra länge. Gediget skådespel, gripande berättelse, och extremt mångfacetterat slut. Visst är vissa delar av berättelsen förutsägbara, men det spelar inte någon större roll. Poängen är karaktärerna och deras moraliska dilemman, och med grymt skådespel och kompetent regi är det inte mycket att ogilla här. Riktigt bra, helt enkelt!

Spionage i Tokyo2016-06-07
Naturligtvis är det propaganda! Man kan inte ser krigsfilm producerad under kriget och vänta sig något annat. Men den är snygg, välagerad, och ovanligt nyanserad för att handla om Japan. Klart sevärd, för den som är intresserad av perioden historiskt.

Revolution2016-03-20
Väldigt svårt att förstå kritiken mot den här filmen. Pacino är briljant, berättelsen är ordentligt nyanserad, fotot är snyggt, tempot behagligt... Det mest fantastiska är att det är en film om amerikanska revolutionen som inte triggar kräkreflexerna med överpatriotisk smörja - allt är nedtonat och relativt trovärdigt. Visst är kärlekshistorierna lite krystade, men de står ändå inte i centrum för handlingen. Inte den starkaste 4:a jag gett, men likväl en 4:a.

Ensam hemma 2: Vilse i New York2015-12-20
Tänkte när jag såg om den ikväll: Det där kan inte vara Donald Trump! Men det var det. Vackert...

Emperor2015-10-15
Är man insatt i historien så är den här filmen fullkomligt vedervärdig. Jag förstår inte var det gick så fel: de har perfekta skådespelare i alla historiskt intressant roller och de har budget nog att framställa det sönderbombade Tokyo på ett fantastiskt sätt, men istället väljer de att fokusera på en rent påhittad och fullkomligt orealistisk kärlekshistoria kring general Feller. Scenen mellan MacArthur och kejsaren är bra, i övrigt är det mesta av filmen skräp och nonsens. Tyvärr, det är en berättelse som verkligen borde skildras. För alla som tycker det här var intressant kan jag rekommendera John Dowers bok "Embracing Defeat". Sen förstår ni vilken berättelse ni har blivit lurade på.

The Last House on the Left2015-06-25
Mycket svårbedömd film. På många sätt intressant och obehaglig, en den hurtiga komiken hos de två poliserna hör inte riktigt hemma i en film med grafiska våldtäktsscener. Ibland fungerar personkemin mellan skådisarna väl, men ibland blir det bara konstigt. En svajig 2:a - ibland en 3:a, men ofta en 1:a.

Jurassic World2015-06-10
Över förväntningarna! Bra karaktärsutveckling och duktiga skådespelare, snygga effekter och ett härligt intensivt manus! Dessutom är det sjukt kul att se parken i action! Den är inte i klass med första filmen, men långt bättre än båda de tidigare uppföljarna!

War Horse2015-03-26
Mycket svag 3:a, mest för att den är så välproduerad och ändå har såpass duktiga skådespelare i många av rollerna. Sentimental smörja annars, förutsägbar och ganska tramsig. Tyvärr.

Du har mail2015-03-24
Inte ens Hanks lyckas rädda det här projektet, vars enda syfte verkar vara produktplacering. Allt hopp om räddning föll med Hanks monolog om hur fantastiskt Starbucks är. Subtilt!

Varg Veum - Skriften på väggen2015-02-18
Lite för vanlig historia. Måste alla deckare någon gång råka ut för smutskastninghistorien? Det blir lite tjatigt och alldeles för förutsägbart. Sen undrar jag om jag är ensam om att vilja se Hamre i en egen serie? Tveklöst skönaste karaktären i Veum-filmerna!

Jack the Giant Slayer2014-03-01
Kände för en fånig fantasy-action, och det är väl ungefär vad jag fick. Gillar effekterna och jättarna, men Hoult och Tomlinson är exceptionellt okarismatiska som huvudpersoner. Kul att se McShane i en mindre allvarlig roll också, även om det kanske inte var någon särskild prestation han gjorde just här. Ok film som lätt underhållning, men för lång.

Monica Z2014-02-19
Som så många biografifilmer är den ytlig, stannar aldrig upp och utvecklar karaktärerna. Magnason är lysande, men Gudnasson befäster sin ställning på botten. Vad hände efter Upp till kamp? Han var ju bra?Medioker film, men miljöskildringen och musiken gör den ändå sevärd.

Upp till kamp2014-01-10
Mycket, mycket bra skådespeleri! Nyanserat och gediget, rakt igenom en mycket bra dramaserie.

Nästa sida »