Alla kommentarer avfisk0

Mord2020-02-25
Småseg, men på alla punkter bättre än den likartade "En kvinnas hemlighet". Stundtals lite farsartad, men för det mesta använde den humorn effektivt för att göra situationerna mer naturligt klumpiga. Älskade detaljerna som felringningen och hur juryns lappar först sorteras fel, små element som gör scenerna mer trovärdiga. Trots den tilltagna längden lutar det åt en 4:a.

How Is It Going?2020-02-24
Blev överväldigande mycket text, bild och prat samtidigt emellanåt, behövs nog en omtitt för att sätta ett ordentligt betyg, för stunden får det vara en 3:a, kan möjligtvis höjas.

Det perfekta brottet2020-02-20
Helt ok. Mycket av humorn funkade förvånansvärt bra fortfarande, men hade väl ändå hoppats på mer. Någonstans i trakterna kring en stark 2:a eller svag 3:a.

En kvinnas hemlighet2020-02-18
Filmtekniskt finns det inget att klaga på. Kameraåkningarna är ursnygga. Historien däremot engagerar inte alls, trots att karaktärerna upprepar att liv står på spel så känns det aldrig så.

Gå på vattnet om du kan2020-02-17
Bästa jag sett av Stig Björkman hittills. Visst går den lite i samma spår som Den Vita Väggen, men har ett intressantare persongalleri och drar ämnena den tar upp till sin spets. Mycket mer explicit politisk och självreflekterande än Det Vita Rummet var. Något mästerverk är det inte, men uppskattade den verkligen.

Utpressning2020-02-13
Sett ljudversionen. Efter den snygga, men stumma inledningen så är det 10-15 minuter med lite för mycket slapstick för min smak, men det börjar bli riktigt bra efter det. Nattvandringsscenen genom London med de animerade neonskyltarna är fantastisk, och de lyckas riktigt bra med spänningen under butiksscenen och den påföljande frukosten. Den tappar lite mot slutet igen, men en stark trea är det ändå. Blandningen av stumma scener och tal funkar riktigt bra för det mesta, dock med ett par påtagliga undantag.

Bassängen2020-02-11
Väldigt snygg film, men hade i stort sett omöjligt att skilja på Jean-Paul och Harry genom större delen av filmen. Funderade ett tag på att det var ett medvetet drag att ge dem samma hårfärg och frisyr och att bägge hade en cigarett i mungipan genom nästan hela filmen, men det verkar inte ha haft något med filmens poäng att göra, så det var mest förvirrande.

Diskhofeber2020-02-10
Håller också med bubblo, men vet inte om jag kan vara riktigt lika generös med betyget. Inledningen var riktigt bra, med mysiga miljöer och intressanta karaktärer, men mot slutet var allt bara en tramsig röra. Betyget blir någonstans i trakterna kring en stark tvåa eller väldigt svag trea.

Hôtel du Nord2020-02-10
Håller med de flesta tidigare kommentarerna, väldigt intressanta karaktärer, men den tappar lite mot slutet. Uppskattade för övrigt även scenen på tågbron. Väldigt uppenbar kuliss, men de får verkligen fram en trevlig effekt med lampor, ljud och rök.

Fåglarna sjunga kl 1.452020-02-06
Det är nog den tidigaste av Hitchcocks filmer som jag kan tänka mig använda termer som "mästerverk" för, men den når inte riktigt hela vägen fram, främst för att den har en benägenhet att upprepa saker och dra ut på scener i onödan, särskilt när det kommer till att påminna tittaren om brevet bara några minuter efter att det senast visades. Den har några otroligt starka scener, bl.a. visionen i akvariet, middagsscenen mot slutet, bussresan och dess efterspel. Över lag bra skådespeleri och musik också, och såklart härliga miljöer.

Sanningen om nya Anna Susanna2020-02-04
Kul twist, hyfsat snygg, men ja, den kändes krystad och full av referenser till bortglömd 60-talspopkultur och -reklam.

Den vita väggen2020-02-04
Väldigt snygg, men kändes betydligt äldre än den är. Hade inte varit förvånad om den kommit 1958 istället för 75, det enda som antyder 70-tal är skärholmsmiljöerna och frisyrerna.

Memories of Murder2020-02-01
Fantastisk film. Gör tvära svängar mellan mörka nästan socialrealistiska scener, melodramatik och plötslig absurd humor, som trots allt funkar perfekt ihop som helhet. Musiken kunde bli lite för svulstig ibland, men för det mesta var den riktigt bra den också.

Notorious!2020-02-01
Väldigt stämningsfull och effektfullt utförda kamp-mot-klockan-scener. Visst hade en hel del av dialogen inte åldrats särskilt väl, men som film är den fortfarande otroligt spännande.

Eastern Promises2020-02-01
Att de inte hade en enda rysk skådespelare eller ens rysk dialogcoach i filmen förtar känslan en hel del. Väldigt mycket stereotypt engelskt tal med "rysk brytning", men historien var väldigt engagerande och snygg. Hade väl lite förhoppningar på att det skulle vara mer av en Cronenbergsk vinkel på Lilja 4-Ever än det var i slutändan, men trots bristerna så var det en väldigt bra film.

Streets of Fire2020-01-28
Kitschigt som fan, men väldigt underhållande från början till slut. Fint foto och redigering, musiken och skådespeleriet funkar i sammanhanget men är inget märkvärdigt. I stora drag är det en best-of-Walter-Hill-kavalkad med rekonstruktioner av valda scener från The Street Fighter, The Driver, The Warriors, 48 HRS m.m., hopknutna med musiknummer och fina New York-montage. Storyn är rätt sekundär, i grunden en amerikansk standardwestern, främst är det en mytologiserad skildring av 50-talsestetik, vilket är rätt fascinerande såhär i efterhand när 80-talet fått samma magiska skimmer under de senaste 10 åren med Stranger Things, Kung Fury, Ready Player One m.m. En scen som stack ut var den där en vit kvinna talar om för en grupp svarta musiker hur mycket problem hon haft med polisen, minuten efter att hon varit med och kapat deras turnébuss. Måste väl ha varit ganska tondövt redan på 80-talet? Hur som helst hade jag inte en tråkig stund med den här filmen. Något mästerverk var det knappast, men det är nog ändå en väldigt stark 3:a, på gränsen till en 4:a.

Träskoträdet2020-01-27
Snyggt foto och ljudspår och som andra sagt, den känns naturlig och autentisk. Över lag väldigt bra skådespeleri, med undantag för kärlekshistorien. Paret hade verkligen ingen kemi alls och scenerna de hade tillsammans var rent av obehagliga, satt hela tiden och väntade på en Hitchcocksk vändning. Till större delen tycker jag att filmen fungerade utmärkt, men det var en del sidospår som jag tyckte kändes onödiga och där filmens längd kunnat trimmas med 20-30 minuter utan att något av vikt gått förlorat, exempelvis nöjesparken och myntet. Trots att den är lite i segaste laget så ligger nog betyget ändå på en svag fyra eller väldigt stark trea, en film jag absolut kan tänka mig att se om.

Spider2020-01-25
Gillade den, men många karaktärer var rätt klichéartade, nästan karikatyrer. Även Ralph Fiennes snubblade över gränsen ibland.

De 39 stegen2020-01-24
Tycker inte det är en av Hitchcocks starkare filmer. Den har givetvis sina stunder, men mycket av berättelsen känns rent av fånig. Plus för den paranoida och stämningsfulla inledningen och en del av de efterföljande jaktscenerna. Mötet med professorn och bilscenerna sticker också ut, men mellan de scenerna är det mycket transportsträcka och fars.

Inkräktarna2020-01-22
Bästa jag sett av Walter Hill hittills. Otrolig stämning från början till slut. Blir nästan Blair Witch-stämning emellanåt, även om såklart Den Sista Färden och Warriors är mer direkta referenspunkter. Det enda jag kan klaga på är väl kanske att den sista akten kändes lite utdragen. Det kändes som att den ville anspela på slutakten i Apocalypse Now, men det blev tidigt tydligt vad som skulle hända, och sedan flera minuters väntan på att det skulle braka loss.

Plötsligt en dag2020-01-19
Helt ok, bra musik och snyggt foto, men att se överklassen råka ut för små motgångar i livet är ju inte riktigt vad man kommer till neo/socialrealistisk film för.

The Warriors - Krigarna2020-01-19
Väldigt snygg men rätt tunn film, men håller inte med om att den hade ett genomgående tydligt klassperspektiv. Scenen i tunnelbanan var ju fantastisk, men resten av filmen saknade nästan helt den aspekten. Hade det varit mer av den varan hade den fått ett högre betyg.

Ögonvittnet2020-01-19
Tyckte barnskådespelaren gjorde ett förvånansvärt bra jobb. Visst var han irriterande, men det var väl syftet.

The Lodger2020-01-17
Den har sina stunder. Härlig ljussättning under nattscenerna och jag uppskattade verkligen de stora frågorna som lämnas obesvarade i filmen. Håller dock med om flera av de negativa kommentarerna nedan. Det är för teatraliskt och förutsägbart, och det blir aldrig särskilt spännande. Det är kul att hitta detaljer som återkommer i Hitchcocks senare filmer, men det finns betydligt bättre filmer från perioden.

eXistenZ2020-01-15
Hade väl ganska låga förväntningar då den ofta tas upp som Cronenbergs sämsta, men jag blev väldigt positivt överraskad. Väldigt tydliga inslag av både Videodrome och Naked Lunch såklart, men tycker den hade många unika egna kvaliteter också. Hans surrealistiska (och köttiga) sätt att hantera tekniken gör att den till skillnad från t.ex tidigare nämnda Matrix - eller för den delen de flesta andra 90-talsfilmerna som tar sig an VR - inte känns särskilt daterad, och de begränsningar som tas upp i tekniken gäller i högsta grad ännu idag. Då och då får vi hintar om att 'den riktiga världen' gått åt helvete och filmen har oväntat mycket humor, som faktiskt också fungerar. Det får nog bli en fyra ändå, en film jag vill se om.

Driver2020-01-14
Snygga biljakter, hyfsat intressant persongalleri, som tyvärr dras ned av att skådespeleriet inte är särskilt bra (och det låter inte som att de hade något vidare material att jobba med heller, mycket av dialogen låter helt enkelt onaturligt skriven, inte bara framförd).

Helvetet är en stad2020-01-12
Jag vet inte, inledningen ger ett fantastiskt första intryck och den har några starka scener, men någon koppling till filmens titel går inte riktigt att urskilja förrän i filmens sista minuter. Familjesynen som inte bara anspelas på, utan explicit tas upp om och om igen under filmens gång känns otroligt förlegad för 1960, och jag får inte intrycket av att det lyfts upp för att sätta Martineau i någon slags moralisk gråzon eller antihjältestatus, det verkar som att vi förväntas sympatisera med honom. Gillar skildringen av själva polisarbetet, där vi både får se en del planering och ett intressant tafatt utförande där de ofta precis missar något avgörande eller ligger ett steg efter. Blir nog ändå en 3:a.

Streetfighter2020-01-12
Övertygande miljöer, ljudtekniskt bra, ganska fina slagsmål och hyfsade skådespelarinsatser. Saknade helt någon slags dramatisk spänning dock. Filmens konflikt hade varit så lätt att undvika, och "skurkarna" överraskade aldrig.

Crash2020-01-11
Det här är nog min favorit av Cronenberg ändå. Otroligt foto, ett av Howard Shores starkaste soundtracks och ett väldigt unikt persongalleri. Själva manuset håller väl kanske inte toppklass från början till slut, men bjuder ändå på flera intressanta idéer och minnesvärda ordväxlingar. De sista 15-20 minuterna tappar lite, men inte tillräckligt för att dra ned betyget. Festligt såklart också med de svenska inslagen som känns som att de anspelar lite på hur den "svenska synden" skildrats i film från den här perioden.

Fåglarna2020-01-09
Lite ojämn, men en spännande historia och en hel del minnesvärda scener. Ett par effekter ser rätt usla ut idag, men åtskilliga ser fortfarande fantastiska ut. Som andra skulle jag gärna se en nyinspelning. Skulle givetvis ha svårt att mäta sig med Hitchcock, men skulle absolut kunna ha nya intressanta vinklar.

Nästa sida »