Alla kommentarer avfridenpaden

Greta och Hans2021-01-09
onödig (måste tydligen skriva minst 10 tecken för att FT ska godkänna kommentaren. Så jag får väl tillägga: Hoppa över.)

The Sun Is Also a Star2021-01-05
Jag får väl gå med på hur filmatiseringen slutar. För det är ju en filmatisering, en version av Nicola Yoons underbara roman, och man kan inte räkna med att filmen är lika bra som boken. Det var just därför det tog sådan tid innan jag såg filmen. Filmen är okej men det går inte att göra boken rättvisa. Språket, upplägget, den röda tråden - det är vad boken gör bra. Att man ändrat slutet i filmen är inte okej men jag har ändå alltid boken. Den går att läsa om. Vilket jag ska göra snart.

We Can Be Heroes2021-01-05
Insåg inte att det här var en Spy Kid-film förrän jag såg de dåliga specialeffekterna. Kidsen kanske gillar sånt här men det är inget för vuxna.

Mysteriet om Herr Länk2021-01-03
Man kan inget annat än häpnas över vad Laika gör. Hantverket är formidabelt, handlingen stannar på okej.

Tenet2021-01-02
Härlig Nolan-film som kräver att man sitter på helspänn hela tiden för att hänga med i svängarna. Okej, det är inte en tidsresefilm - det är inversion! - men såsom en tidsresefilm så kräver även denna en uppbyggnad som tar sin tid; när protagonisten sedan inverterar så bygger handlingen på den första delen av filmen och det är då man får förklaringen på alla konstiga händelser. Är svag för sådan berättelsestruktur. Men det finns förstås svagheter. Främsta svagheten är att allt går så jäkla snabbt i början. Man hänger inte med Washingtons letande, hoppandes från karaktär till karaktär. Jag förstår att det tar tid att nästla sig in i Tenet och att det finns många mellanhänder men hur nödvändig var t ex Michael Caines karaktär egentligen för historien? Kändes mer som en kul grej att han var med. Kanske om Tenet var en miniserie och historien var utdragen till 6-8 timmar så kunde karaktärerna få en bakgrund, känslor, orsak - nu slafsas det med första timmens handling för att allt ska hinna berättas inom ett vettig tidsram. Största besvikelsen är nog att Hans Zimmer var upptagen och vi nu fick en annan ljudmatta på filmen. Det har klagats på den, t ex att man inte hör vad som sägs. Musiken är inte lika smidig som en Zimmer-score. Musiken är bombastisk när de bara går runt och pratar med varandra. Det gör till och med ont i öronen på vissa ställen och då är det inte ens en actionscen. Stabil fyra trots problemen.

Underwater2021-01-01
En liten skräckispärla från 2020 som ingen hittills pratar om. Det tokiga är väl att allt händer för snabbt i början, så snabbt att man knappt vet vad man tittar på. Men jag hellre det här än att de skulle ha utökat bakgrundshandlingen med en 20 minuter.

Captive State2020-12-29
Så många frågor uppstod under filmens gång, frågor som gjorde mig skeptisk. Men slutscenerna svarade på alla dessa frågor.

The Hustle2020-12-29
Har svårt för sån här ansträngd humor men folk som ramlar och slår sig hela tiden. Kunde ha varit bättre men Rebel Wilson är med och hon har ju sin nisch som måste följas, tyvärr.

A Rainy Day in New York2020-12-28
Krystat att se Timmy Chammalamma försöka vara Woody. Ett tag verkade till och med Fanning försöka vara en kvinnlig Woody inklusive axelryckningarna och halsguppningar. Det här är väl okej om man inte sett en Allen-film tidigare men han har inte särskilt mycket att säga.

Dark Angel2020-12-21
Det var från den här filmen som Cameron fick idén till Terminator.

22 Bullets2020-12-20
Jag är så trött på alla dåliga skitfilmer.

Ma Rainey's Black Bottom2020-12-18
Är det här en filmatisering av en pjäs? Mycket snack, inte så mycket handling. [Edit: Står i sluttexterna att det är!)

Little2020-12-16
Är svag för denna typ av filmer, dvs Big, 13 going on 30, Vice Versa osv. Alla är inte bra men temat är tankeväckande. Little tillhör de som inte är jättebra. Skådisarna är bra, upplägget är som vanligt men det är mest tredje akten som inte är tillräckligt stark. Men som sagt, temat väger upp. Kanske värd en tvåa men jag ger filmen en svag trea.

The Christmas Chronicles 22020-12-03
"Han förvandlades till det han hatade mest...en dålig skådis." Så varför förvandlas inte kompisen? Humbug. Nä, den här är inte alls bra.

The Christmas Chronicles2020-12-03
Vet inte om de minion/svenska kocken-pratande nissarna kan bli mer irriterande men annars var filmen helt okej.

Daniel Isn't Real2020-11-02
Jag har en lugn kväll och lyssnar på lite Satie så tänker jag "varför inte kolla vad Cineasterna har lagt upp för nya filmer". Nästa ögonblick tittar jag på detta kadaver till film. Vet inte vad som är sämst, skådespelarna, specialeffekterna eller den där värdelösa filmmusiken. Daniel kanske inte är på riktigt men min etta är det och du ska vara jäkligt glad att jag inte plockar fram den.

Freaks – du är en av oss2020-10-28
Var helt säker på att det var en tv-serie. Produktionsmässigt ser den ut som en serie, även i handling, speciellt avslutas avsnittet som en tv-serie. Det är säkert en pilot som inte blev något av. En kaputt.

Monsterjakt för barnvakter2020-10-25
Den här var så extremt barnanpassad så det var faktiskt konstigt att se filmen i originalspråk. Typisk "dubbad på svenska" på barnkanalen-film.

Polar2020-10-17
När eftertexterna dör upp så förstod jag att Åkerlund regisserat. Föreståeligt. Många snabba klipp, ganska rörig. Tur för Åkerlund att jag gillar Mikkelsen.

The Professor and the Madman2020-10-11
Läste boken "Professorn och galningen" för över 10 år sedan. Kan inte komma ihåg att det stod något om "galningens" kontakt med änkan. Tycker inte heller att den delen, som möjligen är påhittad, hade behövts för att göra filmen tillräckligt bra.

A Haunted House2020-10-10
Nu är jag riktigt jäkla snäll och ger den här skräpfilmen en tvåa i betyg. Såg nyligen Sextuplets och skrattade ganska mycket. Här grät jag nästan av avsky.

Vampires vs. the Bronx2020-10-07
Klichéer och dumma vampyrer....here we go!

The Foreigner2020-10-04
En bra pensionärs-Jackie i en typisk TV-film.

The Shining2020-09-28
Aah, en miniserie från 1997. Det var då ingen stjärnskådis vill röra tv-mediet. The Shining fick nöja sig med det näst bästa, dvs skådisar som nästan lyckats ta sig till A-nivån. Weber är inte dålig men han är inte heller varken Nicholson eller McGregor. Miniserien måste ändå få mycket kred för att verkligen fokusera mer på ungjäkeln.

Mortal Engines2020-09-26
Har bara läst första boken i trilogin. Tror ändå att det här är ett olyckligt mishmash av alla tre böckerna. CGI-effekterna har huvudrollen.

I'm Thinking of Ending Things2020-09-08
En Kaufman som känns mer som en Lynch från 00-talet. Jag lät mig medföras. Men snälla, någon måste förklara de sista 15 minuterna, då kunde jag inte ens låtsas förstå.

Åh, en sån deckare!2020-09-04
Hope är härlig och levererar många fantastiska repliker (skrivet nov 2008). Vid omtitt i sept 2020 så tycker jag att det också är många larviga scener. Sänkt till trea.

Sextuplets2020-09-01
Precis som filmerna Little Man och White Chicks så är inte heller Sextuplets ett mästerverk. Men det är perfekta filmer när man är lite nere och bara vill skratta. :D

Jurtjyrkogården2020-08-30
Delen med mammans syster kunde de tagit bort. Jättelarvigt.

Bränd2020-08-29
Första 90 minuterna var riktigt sega.

Nästa sida »