Alla kommentarer avgusc

Eleganten från vidderna, Filmen om Eddie Meduza2010-02-08
Håller med Bodda. Fint porträtt. Personligen blev jag mest fascinerad av hans hemmafilmade sketcher, och de sinnesmässiga humörsvängningar han verkar haft.

Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans2010-02-07
Helt underbar. Haha!

Synecdoche, New York2009-05-11
känslan av att befinna sig i dröm/psykos/neruos lyckas den här filmen fruktansvärt bra. minus psykos möjligtivis då jag själv inte upplevt detta tillstånd själv. en annan stark sida hos filmen är känslan av komplex och förvirrad kärlek. den berör saker på ett unikt sätt man, iaf inte jag, sett i någon film tidigare. det är precis det som kaufman är så fruktansvärt bra på. det kanske är en ursäkt men precis som karaktärer skiftar i den här filmen, så gör dom även det i drömmar, allting hänger inte alltid ihop, och ibland får man riva ut pusselbitar och sy ihop dom med andra delar, för att kunna få en förklaring, som kanske även den blir fel, och man får pröva igen på ett nytt sätt. sedan kan skådespeleriet kännas lite tillgjort och plastigt. det är nog inte lätt att göra en sån här film och få det mesta att kännas naturligt och på bästa sätt få skådespelarna att gå in i sig själva och rollen.. som film ; mindre lyckad. som beskrivande av känslor ; genial

Inland Empire2009-03-07
imponerande i sin unikhet. jag gillar när filmkonstnärer struntar i att kompromissa när de gör något. sådär direkt efter filmen var jag mest upprörd och äcklad för att jag utsatt mig för detta i tre timmar. men såklart efter några timmar börjar huvet klarna och upplevelsen faller på plats. vilket dock inte betyder att pusselbitarna gjorde det, snarare tvärtom. men det verkar lycnh uppenbarligen skita i, och då finns det ingen anledning att älta det oförklarliga. det är ju sällan man kan förklara sina drömmar, samma perspektiv ska man ha på lynch.

Waltz with Bashir2009-03-03
något upprepande ja. i.ö. briljant

Universums änglar2008-07-13
tillgjord, ansträngd och plastig... besviken.

Half Nelson2008-06-08
willyv förklarade min känsla av filmen väl! fantastisk i sitt lilla..

Into the Wild2008-06-06
inte särskilt imponerad. gillar tanken bakom filmen och den är elegant berättad och producerad, men otroligt ansträngd i sin övertydlighet, bajsnödig och för lång...

Dolt hot2008-03-01
krypande minimalistiskt berättad. sjukt obehaglig - lockade fram känslor hos en man aldrig känt framför en film tidigare..

Klassen2008-01-30
ja, den borde verkligen visas på skolor .. skönt med en lite mer fördjupad historia jämfört med gus van sants "elephant".. det berör en mer på någe vis..

Import/Export2008-01-29
mycket fin, och bättre än hunddagar. sammanbitet och många både varma och kalla scener..

The Aerial2008-01-29
fantastiskt berättad. något tjatig stil - långsam och svagt engagemang i mitten - men mycket mycket fin tanke.. lekfullt och vackert kryddat med kritik mot pseudo-tänkande och konsumtionshetsen.

Barnhemmet2008-01-28
välfilmad, välfotograferad men ack så tunnt berättad och oengagerad historia.

The Last King of Scotland2007-07-17
oj oj oj. imponerande verk.

Tarnation2007-07-12
fantastisk. helt jävla fantastisk. naken, vacker & ärlig.

The Fountain2007-07-03
den har väldigt starka scener, äkta kärlek mellan huvudskådespelarna. men på tok för mkt visuellt krut & stämningar istället för att satsa på innehåll, berättande, fördjupningar i karaktärerna osv. requiem for a dream slår mig hårdare!

Stranger Than Paradise2007-07-03
stämningsfull, minimalistisk och helgjuten! mycket bra soundtrack också. dock något travande repeterande i sitt berättande som sänker betyget ganska starkt.

Shortbus2007-04-29
ointressant och intetsägande

The Science of Sleep2007-04-17
härligt experiment. rörde mig inte lika djupt som eternal, men jag vet inte om det är rättvist att jämföra dom. jag tror han ser det här projektet som lite mindre och lekfullare.

Pans labyrint2007-04-17
mästerverk. så jävla engagerande.. enkelt berättad samhällskritik.. inga konstigheter.. jag blir glad när såna här storfilmer görs...

Farväl Falkenberg2007-04-09
helt golvad. så fint berättad. så fint filmad. så enkel. så poetisk. så drömmande. det här är det bästa ur svensk film någonsin.

Den vita filmen2007-04-08
överskattad film med snyggt regi, foto och klippning, men med alldeless för skiftande karaktärer och oengagerad historia.. .. .

Requiem for a Dream2007-02-12
blir alltid lika knockad av den. det här är en av världens bästa filmer någonsin.

Turbonegro: The Movie2007-02-04
I am the bad mongo that escaped from the institution to take revenge.

Fast Food Nation2007-02-03
fin film. lite svag i början och stundtals lite ytligt skådespeleri, men allt knyts ihop otroligt bra och det finns många starka scener.

The Bothersome Man2007-02-01
vart inte så imponerad. tycker den är lite för överarbetad. saknar det spontana lekfulla, som jag tkr är viktigt när man gör film. men man skulle kunna se den som ett experiment i stämningar, fotografi, scenografi. men det tkr jag inte man gör en långfilm om. det känns bara oengagerande i längden. men minimalistisk och en fin röd tråd hade den. sevärd och imponerande, men inget jag blev särskilt berörd av. jag föredrar hellre ett slag i magen.

Walking to Werner2007-02-01
åh helt jävla fantastisk dokumentär. jag blev helt varm i hela kroppen! han var så ärlig framför kameran och så jordnära. beundrar verkligen hans projekt. visst är han en enstörning men det är något vackert över det, precis som grizzly man. mycket bra klippt och engagerat berättad. skulle säga att det här är bättre än herzog stundtals!

Rene hjerter2007-01-29
jättefin! psykologisk som fan och jag gillar budskapet att varje människa har ett eget perspektiv och något gott inom sig. danskarna kan göra film, svenskarna kan det inte.

The Bothersome Man2007-01-28
verkar mycket lovande! återkommer om det :)

All for Free2007-01-28
underbar film med massor av fina humordetaljer och fin musik. intressant att få se lite film från öst också.

Nästa sida »