Alla kommentarer avhulqen

The Square2017-10-02
Mycket spretigare än tidigare Östlund-filmer och som många sagt känns den som flera löst sammanhållna kortfilmsidéer. Det mest intressanta är spåret om konstvärlden, men här finns många Östlundska teman som kommer igen. Väldigt grund i själva huvudspåret som typ är medmänsklighet vs stressad stockholmslivsstil. Sevärd, men inte Östlunds bästa. Och ärligt, så länge svenskarna i filmen förstår den danska huvudpersonen såhär bra borde filmen klassas som fantasy!

Nyckeln till framgång2016-09-06
Ett måste för dig som gillar 80-tal, New York, yuppies, Michael J. Fox, eller bara en riktigt skön och underhållande film. Fox spelar kanske över en del i bland, men köper man den aningen förhöjda realismen funkar det fint. Känns som en ren reklamfilm för New York under första 3:e-delen, på ett charmigt daterat sätt. Filmens handling och grundbudskap har åldrats relativt väl tycker jag, särskilt om man jämför med liknande samtida filmer (Working girl, Risky business etc).

Mannen från Le Havre2015-09-07
Inte min typ av film så lyssna inte på mig om du gillar stilen. Jag tyckte att den var för långsam, för mycket logiska luckor och inte tillräckligt engagerande. Skön stil, många intressanta karaktärer och skrämmande aktuellt budskap dock.

Min så kallade pappa2015-09-07
Väldigt ojämn, och styltigt berättad och framförd. Bitvis farsartad, bitvis psykologisk thriller. Många logiska luckor och lösa trådar. Skum sensmoral. Nej, en riktigt oväntad filmupplevelse, fast på ett dåligt sätt. Svag trea.

While We're Young2015-06-19
Överraskande bra. Väldigt pricksäker i sin skildring av generationsskillnader när det gäller teknik, livsstil, mediakonsumtion etc. Möjligen lite rörig och lämnar en del intressanta trådar oknutna, men totalt sett intressant och välgjord.

Chappie2015-05-15
Som flera andra säger så känns det som att flera koncept testats men inte genomförts fullt ut här. Filmen har ett ryckigt tempo med långa transportsträckor. Jag gillar Die Antwoord (älskar deras garderob!), men deras karaktärer är lite grunda, särkilt Ninjas. Jag håller med om att Chappie själv är oerhört realistiskt gjord rent grafiskt, men ur ett robot-/AI-perspektiv finns en del att önska. Själva grundkonceptet med liv, död, människa vs maskin, svek osv känns mer som en barnfilm faktiskt. Okej, men kunde varit mycket bättre.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 12015-05-09
Alltså, jag har slutat se de här filmerna som filmer och mer som långa tv-serie-avsnitt. Sagan om ringen, Xmen, Avengers osv, ingen har någon början eller slut, ingen traditionell arc att hänga med i. Tråkigt och slappt hantverk. Inga direkta spänningsmoment. Svag trea.

Lucy2015-04-12
Faktiskt riktigt bra, överträffade mina halvhöga förväntningar. Man får nog se den lite som en konceptfilm som väcker tankar snarare än en sammanhållen story, men nog så sevärd ändå.

Remake2015-01-13
Väldigt tät, mycket känsla. Kändes autentisk. Och sjukt oväntad handling! Jag är dock väldigt dålig på att förutse sånt, men ändå... :)

Snowpiercer2015-01-03
Spännande upplägg med tåget. Bitvis skönt skum stämning men ibland är den riktigt tondöv. Tempot är också väldigt ojämnt och här finns en del storymässiga krumsprång som stör lite. Totalt sett ändå sevärd, och oväntat kändistätt, även om man kanske inte känner igen alla direkt. Tilda Swinton är fantastisk!

Chronicle2014-12-16
Ovanlig, smart, snygg och spännande. Bildberättandet känns lite klaustrofobiskt ibland, men i huvudsak funkar det. Grundberättelsen är kanske lite konventionell, men i den här varianten funkar det. Svag fyra.

Magic in the Moonlight2014-12-16
Alltså, jag tänker vara hård mot den här filmen och sätter en tvåa (filmtipset rek 3:a). Jag gillar generellt Woody Allen och visst är det snygga miljöer, välspelat (även om Colin Firth är galet träig, men Emma Stone lyfter filmen) och sådär härligt småputtrigt, men storyn är flortunn. Till nästa gång hoppas jag på lite högre ambitionsnivå från Allen.

Guardians of the Galaxy2014-12-02
Härlig underhållning och mycket att titta på. Skön lite alternativ stämning även om vissa grejer blev lite pajiga efter ett tag (grejen med att inte fatta metaforer till exempel). Men som många andra säger: varför måste det vara så rörigt? Jag tänker på de stackars barnen, hänger de med här? Ibland känns det som att man gör en onödigt invecklad story för att dölja att man egentligen inte har något att säga. Kanske var det lite det som händer här... :P Stabil trea.

Maleficent2014-11-20
Håller med hestret, fattar inte varför Filmtipset gett (i skrivande stund) genomsnitt 4 till den här. Mitt största problem, förutom att storyn är helt stört krystad och ologisk och man riktigt hör hur berättarrösten kämpar för att hålla ihop trådarna som spretar åt olika håll, är att filmen totalt skiter i att följa någon typ av intern logik. Magin i filmen verkar till exempel kunna fungera precis hur som helst. Ena stunden gäller vissa regler, nästa stund andra. Filmen är dessutom full av onödiga och/eller outvecklade karaktärer som mest känns som utfyllnad och ska få oss på stickspår. Det enda förmildrande är den lite långsamma, drömska stämningen ibland, samt vissa scener med Jolie.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann2014-10-05
Överraskning! Fattar inte varför den fått så många dåliga kommentarer här på Filmtipset (även om det samlade betyget är en fyra). Jag tyckte att det här var ett riktigt gott hantverk, medryckande och intressant story (både den i nutid och återblickarna) även om den kanske var osannolik, bra skådespelare (okej, alla i mc-gänget var kanske inte helt 100... :P ). En stabil fyra helt enkelt!

Samsara2014-10-01
Svår att jämföra med "vanliga" filmer, men hade mer handling/sammanhang än vad jag först hade trott. Oerhört snygg förstås, men har även ett djup trots avsaknad av repliker, berättarröst eller annan information. Även om du kanske har sett eller hört om det mesta som filmen visar ger den en väldigt mäktig och överväldigande upplevelse med så många sidor av människan och naturen på samma gång. Vissa passager kändes lite mindre motiverade än andra, men totalt sett mycket sevärd. Vill passa på att gilla Wonderwall86's kommentar här nedan, kändes väldigt öppen och fin!

Edge of Tomorrow2014-09-20
Årets överraskning! Riktigt smart och spännande, dessutom en rimlig och intressant karaktärsutveckling för både Cruise och Blunts karaktärer. Finns lite lösa trådar och logiska luckor här och där, men inget som direkt stör helhetsupplevelsen. Klart sevärd!

Transcendence2014-09-08
Riktig jävla besvikelse. Jag tycker att frågor om teknikens moraliska aspekter i allmänhet och Ray Kurzweils teorier om singulariteten i synnerhet är superintressanta, men det här var bara en enda räcka bortslösade möjligheter, taffligt skådespeleri och oengagerande händelser. Och jag tror aldrig jag har sett ett så otroligt godtyckligt och slarvigt användande av teknik som i den här filmen. Du måste vara totalt tekniskt illiterat för att acceptera hur teknik fungerar i Transcendence. Svag tvåa för ett intressant grundkoncept.

Apornas planet: (r)Evolution2014-08-20
Det här var en av de konstigare filmupplevelser jag haft på länge. För det första handlade filmen liksom inte om nånting den första halvtimmen. Resten av filmen var också lite svår att känna motivation inför. Ska vi heja på apan? Sjuka pappan? James Franco? Och jag har nog aldrig sett en film som framställer forskare och forskning så oerhört amatörmässigt. Filmen kräver att jag köper så oerhört mycket ologiskt och orimligt beteende att jag nästan blir förbannad. Och slutet? Var det här en film eller ett avsnitt i en miniserie? En svag tvåa för apans stundtals läskigt mänskliga utstrålning. I övrigt förstår jag verkligen inte varför så många gilla filmen.

Spring Breakers2014-07-25
Alltså, nej. Tunn, orimlig, ganska händelselös trots allt. Snyggt filmad och bra musik, men hjälp va störigt det var med alla övermättade färger som sprack till höger och vänster! Stämningen och det snygga fotot håller den kvar på en svag, svag trea.

Her2014-07-23
Som teknikintresserad var jag rädd att ologiskt användande av tekniken skulle sänka min upplevelse, men trots vissa frågetecken blev jag helt golvad av den här filmen! På ett konstigt sätt kändes den betydligt mer trovärdig än majoriteten av alla romantiska filmer jag sett och skådespelarinsatserna känns helt klockrena. Att den är stört snyggt filmad (yay, svensk(/holländsk) DP!), har ett suveränt soundtrack och utspelar sig i en fantastisk framtidsvärd gör inte saken sämre.

Quicksilver2014-06-25
Ojämnt berättad och inte särskilt engagerande karaktärer, men väldigt snygg, särskilt cykeljakt- och -trickscenerna. Man blir sjukt sugen på att bo i en 250m2 (typ?) stor övergiven lagerlokal i NYC och bara nonchalant hänga upp fixien på en krok i taket när man kommer hem.

Snygg, sexig & singel2014-06-22
Verkligen inte vad jag förväntat mig. Ja, det finns en hel del objektifiering av huvudkaraktärernas kroppar, men humorn är ändå skitig och oberäknelig på ett befriande Bridesmaids-sätt, 10+ år innan Bridesmaids! Bitvis riktigt skum, särskilt musikalnumrena (!), men kemin mellan Diaz och Applegate känns äkta. Sjukt svår att sammanfatta, liknar inget jag sett i genren tidigare. Sevärd!

Side Effects2014-05-02
Maken till rörig film får man leta efter. Väldigt spännande bitvis, men håller inte hela vägen. Visst överspel från olika håll drar även ner betyget. Kudos för att lyckats få gjort en såhär "otydlig" film, men tyvärr landar betyget på en svajig trea.

The Good Girl2014-03-30
Yikes! Vilken överraskning! Och som sagt, verkligen ingen komedi, även om Zooey Deschanels karaktär är ganska kul emellanåt. Definitivt Jennifer Anistons bästa roll (av det jag sett iaf) och liknar inget av hennes övriga rollprestationer. Svag fyra, men väldigt sevärd.

Från Star Wars till Avatar2014-03-10
Väldigt intressant om digital versus analog teknik inom filmen, med fokus på fotografi. Och helsike vilken line-up av intervjupersoner de har hittat! Varenda en känns som en tungviktare inom respektive område. Kul att se vad folk som man kanske bara hört namnet på har att säga, och hur de ser ut! Klart sevärd!

12 Years a Slave2014-03-10
Hade höga förväntningar som tyvärr inte infriades. Visst var den obehaglig och visade upp slaveriet i all sin jävlighet, men jag hade förväntat mig att den skulle bjuda på någon ny insikt efter att den blivit så hajpad. Istället var den långsam och utan egentlig story. Dessutom fanns en del lite skumma story-grepp som rörde till handlingen ibland. Lupita Nyong'ors insats var såklart stark, men det känns som att hon är med lite för lite för att egentligen motivera en Oscar.

Minecraft: The Story of Mojang2014-03-01
Intressant dokumentär men utan egentlig riktning eller att det någonsin bränner till ordentligt. Spännande att få lära känna Notch lite bättre och även kul att se communityn runt spelet, men den totala avsaknaden av någon som helst kritiskt röst var lite tråkig.

PressPausePlay2014-02-27
Oerhört snygg, bra musik, intressanta människor, bra upplägg, men framförallt riktigt intressanta teser och resonemang. Stark fyra!

American Hustle2014-02-27
Alltför lång, ojämnt tempo, inte helt medryckande och ganska otydlig story. Bale och Adams är bäst, Cooper sämst. Snygga miljöer och skön stil, men varför i hela helvete måste alla kvinnor visa halva bröna i varje scen? Särskilt när Bale har fulat ner sig så inåt h-e. Stabil trea för gott hantverk och en del bra scener.

Nästa sida »