Alla kommentarer avjeremy_jones

Birth of the Living Dead2014-01-25
Hårda ord här. Tycker allt att filmen säger en hel del om dedikation och subversivt filmskapande. Dessutom är Romero en skön snubbe, helt klart. Bonus-WTF: Läraren som lär sina mellanstadieelever "literacy" genom Night of the Living Dead. (3/6)

Bortom apornas planet2014-01-22
Flippad, underbar och awesome av helt andra orsaker och anledningar än första mästerverket (4/6).

Omen2014-01-10
Finns stunder av ondskefull briljans. Men tyvärr rätt blek jämsides andra mer sevärda och skrämmande 70tals-rysare. (3/6)

En djävul till granne2013-12-27
Underbar stämning.

Vittnet måste tystas2013-12-25
Fantastisk stämning och otroligt snygg. Travolta borde ha gjort flera sådana här filmer, hans utslitna look känns genuin (han sov tydligen inget under inspelningen av filmen av nån anledning) och den mörka spiral han dras in i är väldigt spännande. Kanske DePalmas bästa film i min bok. Men måste se om den för att höja betyget, nu tycker jag ändå den blev lite tunn i slutändan. Kanske tyckte jag de inledande 40 minuterna var så bra att jag blev lite besviken på resten. (4/6)

SOS Poseidon2013-12-25
Min favorit bland katastroffilmerna. Gene och Borgnine levererar och lyckas engagera rejält som kombattanter. Precis lagom överdrivet för att underhållningsvärdet ska stanna på topp filmen igenom.

Skyskrapan brinner2013-12-25
Rätt stel liten besvikelse. Svagt godkänt eftersom jag är svag för den här sortens film.

Katastrofplats Houston2013-12-25
Rätt crazy på alla sätt och vis. Hade karaktärerna varit lite skojigare eller mer minnesvärda hade betyget blivit mer helgjutet, nu krävs en viss fäbless för genren och årtiondet.

Insidious: Chapter 22013-12-25
Billigt, löjligt och rent ut sagt idiotiskt. Wans bottennapp, och det säger en hel del. Själlöst är bara förnamnet.

Black Death2013-12-25
Ondskefull liten film som landar på en svag trea då den ändå engagerar och lyckas ge mig en liten örfil mot slutet.

The Call2013-12-25
Hade funkat bättre som ett fristående teve-avsnitt. Lyckas vara underhållande ett tag ialla fall, tills man inser att man kastat bort tiden på ingenting. Vad hände med Brad Anderson egentligen?

Dumma mej 22013-12-25
Spattig.

Solaris2013-12-20
Komplex och långsam. Tematiken är dock så pass intressant och Tarkovskijs sätt att infoga konstverk i sitt bildspråk är, minst sagt, häftigt. Blir sugen på att ta mig an Stalker snarast.

Attack mot polisstation 132013-12-15
Betygsfyran är full av hål. Fantastiska skotthål.

Common Wealth2013-12-15
Det tar 20 minuter innan jag är med på tåget, men jäklar vilken upplevelse det blir sen. En sorts absurd och respektlös Hitchcockrulle som uppdaterar de gamla klassiska lägenhetsrysarna med charm och morbid humor.

Den sista vågen2013-12-15
Intressant och kryptisk, men onödigt otillfredsställande i slutändan. (3/6)

The Hole2013-12-12
Börjar finfint och långt över förväntan, men faller sen ner i fjantträsket där det enda som kunnat rädda den - charmen - tyvärr uteblir med råge. (2/6)

Legenden om djävulshuset2013-12-10
"Mount Everest of haunted houses"! Fantastiskt foto och finfin stämning, men det är svårt att engagera sig i händelseförloppet då karaktärernas verklighet är så långt ifrån tittarens. (3/6)

Ricochet2013-11-30
John Lithgow-show. synd att han är på en helt annan planet (en awesome) än precis alla andra inblandade. (2/6)

Den tysta flykten2013-11-30
Oh Dewey... slutscenen är en sentimental fullpoängare som kommer förfölja mig längre än väntat. Vägen dit är ömsom rätt töntig men ändå hyfsat intressant och annorlunda på ett förlåtande sätt. Genomförandet är inte särskilt lyckat dock, även om jag uppskattar den märkliga inneboende dagisbarns-logik som filmen verkar följa till fullo (med välmenande fröknar som odlar sin egen potatis, stickar alla leksaker, hatar imprealismen och säger ATOMKRAFT-NEJTACK).

Prisoners2013-11-27
Den börjar tungt och blir allt tyngre eftersom. Visst är det för mycket, den är både ologisk och melodramatisk så det sjunger om det, men den engagerar och är fruktansvärt välgjord. Skönt obehag och bra skådisar (även om jag inte helt köper Jackmans insats av någon anledning).

Ondskans barn2013-11-26
På tok för fånigt för att bli det som Carpenter verkar ha tänkt sig. Kul alien-baby dock. (2/6)

Elysium2013-11-22
Betygstvåan är så svag, så svag.

Drinking Buddies2013-11-20
Fyran är svag, men jag är å andra sidan svag för relationsfilmer där man skildrar det stora i det lilla, särskilt när man blir så tagen på sängen av kemin som finns mellan skådisarna. Särskilt Wilde överraskar. Jag har aldrig gillat henne förut. Som någon sa innan är den inte lika stark i början, men tar sig rejält efter ett tag.

Experimentet2013-11-15
Otroligt härlig! Blandar högt och lågt, sleaze med stil. Jag blir väldigt nyfiken på Ken Russells filmografi efter denna. (5/6)

Gravity2013-11-15
Survivalthriller in space! Vet inte hur mycket 3D spelar in på betyget här, men jag vill nog inte se om den utan 3D och stor duk. (Cosmonova vore det ultimata.)

Pianisten2013-10-28
Fyfasiken vad bra. Haneke får annan film att blekna.

Kick-Ass 22013-10-26
Sicket skit.

De älskande på Pont-Neuf2013-10-26
Innehåller mycket som är alldeles underbart men faller på helheten. (3/6)

The Man from Earth2013-10-18
Taffligt var verkligen ordet, och ibland är det så risigt att det är svårt att hålla sig för skratt. Ändå är den högst fascinerande och intressant på flera plan.

Nästa sida »