Alla kommentarer avjlam

Revenge2019-04-17
Bara trovärdigheten i när huvudpersonen faller nerför stupet och vaknar efter en stund. Känns ungefär som att en peppad amatör fått chansen att göra en typisk våldsfilm i öknen med 70-talsinspiration. Utan vidare sting! Litermängd fejkblod gör inte alla filmer bättre (fast falken på magen är förstås cool)

The Aristocrats2019-04-16
Så har folk kallat MIG för snuskig...Fascinerande jargong måste man säga och kaxig filmidé onekligen. Rätt varierad också i och med att den lyckas engagera hyfsat i 89 minuter, det är ju inte bara skämtet utan hypersnabba klipp filmen igenom man måste palla med. Bäst gillar jag nog stelheten i det äldre brödraparet där bara den ene kan skämtet. Extremt svårt att tänka sig det här i Sverige förresten :o

Satan's Slaves2019-04-10
Bra indonesisk skräck med en handling som står iaf hyfsat på egna ben, om det nu inte är regin som är så bra att den håller oavsett. Gjord med mycket känsla och schysta detaljer. Stark 3:a, svag 4:a.

Moebius2019-04-07
Lyckas med något man inte väntar sig av en obskyr argentinsk rulle: att kombinera vetenskap, filosofi och övernaturligt på rätt sätt. Stabil!

Under stormen2019-04-06
Spaniens thrillergeni Paulo levererar igen, lite förnyelse också men samma kvalitet. Att sitta med förstoringsglas och leta logikfel i 128 minuter (för det går säkert att hitta) har aldrig varit min grej, så här är det bara att gilla resan istället. Lyckad tidsresefilm trots den galna premissen. Avancerad, dramatisk och mäktig.

Tom of Finland2019-03-23
Standardbiografi, borde kanske varit lite rivigare med tanke på temat med det frigjorda Kalifornien etc.

Anita G - flicka utan förflutet2019-03-16
Godard på tyska blev inte så bra (om man nu tycker det är särskilt bra ens på franska). Splittrad film som inte ger någon känsla alls direkt. Coola stilgrepp iofs men det håller bara ett tag.

Beast2019-03-15
Starkt, psykologiskt vasst och framför allt välspelat (Jessie Buckley!) men tappar subtilitet efterhand. Hade varit ännu djärvare om den vågat sluta som den gissningsvis hade velat men inte kunde av moralistskäl. Begravningsscenen är en favorit.

School's Out2019-03-06
Tyskt försök att haka på sena 90-talets skräcktrend. Når inte upp till förebilderna, så alla blinkningarna känns mest krystade. Lite spänning i finalen.

W.R. - Kroppens mysterier2019-03-05
Vågad och intressant som tidsdokument, men spretigare film får man leta efter. Inga proffsintryck direkt.

Mänsklighet2019-03-03
Minns när Hans Wiklund i tv beskrev den som en av de tråkigaste filmer han sett. Själv ser jag den mer som en typisk film man sitter och klurar på om alla långa till synes tomma scener har någon innebörd eller om det är så tomt som det verkar. Just det är vad som håller kvar intresset tiden ut, så kass är den inte. Vissa auteurvibbar, hyfsad stämning, spel och foto.

City Zero2019-02-27
Originell och rätt lakoniskt rolig även om den känns omöjlig att bedöma ordentligt när man inte är ryss (förutom sekreteraren då, som tilltalar oavsett)

The Favourite2019-02-25
Älska miljöerna! Barry Lyndon kunde inte ha gjort det bättre själv. Få kunde ha gjort drottningrollen bättre än oscarsbelönade Colman heller. Historien kommer i andra hand i det här fallet som det blir ibland, inga större problem när stilen, skådisarna och råheten är så här bra. Kul med en slakt av de gamla romantiserade hovskildringarna.

Creed - The Legacy of Rocky2019-02-20
Egentligen har den bara det nostalgiska att komma med när man har kritikerbrillorna på och det borde ju räcka rätt långt för en annan (scenen i 5:an när han minns tillbaka gamle tränaren Mickey är kanske min favoritscen i hela serien). Plus finalmatchen givetvis (fast trovärdigheten säkert är sisådär, som den lilla saga det är), ypperlig iscensättning där. Så dök gamla fru Cosby upp också...

En bohem i Paris2019-02-18
Rolig eller fyndig är den inte, så det man gör är att sitta och leta efter avvikelser i den utnötta genreformulan och då har den väl en och annan poäng.

Climax2019-02-17
Nära 4:an. Några enastående visuella scener och en helvetesnedstigning som inte står Irreversible långt efter. Noé visar att han är en auteur att räkna med, fast tomma tunnor skramlar ändå mest och det här är en sådan. Någon skrev att den kan ses som en modern variant av hårgadansen! Häftigt värre.

Mannen under trappan2019-02-04
Hermansons roman är mästerlig (det märks att hon gillar The Shining) och i tv-versionen får Jonas Karlsson såklart dra tyngsta lasset och gör det bra. Frida Westerdahl som frugan är blekare, men det här materialet går det inte att misslyckas med. Boken var f ö mer tvetydig ang om det verkligen fanns något skumt i huset.

Mitt Amerika2019-02-04
Inte den bästa av gängvåldsfilmerna som kom i början av 90-talet. Blir lite väl stel och parodiskt gangsterhård (som Gordyal var inne på). Bäst är ju langningen i toasystemet! Undrar om det har prövats i svenska fängelser.

Pizza2019-02-01
Originell plojfilm gjord av skräckfilmsfans för skräckfilmsfans, går inte ihop riktigt i slutändan men sevärd ändå. Som många indiska filmer växlar den mellan stämningar och genrer och kommer igång rejält i husscenen.

Nyckeln till Provence del 22019-01-27
Viss charm, något bättre än den första, men det bästa med dessa två filmer är den svenska titeln.

A Star Is Born2019-01-14
Det känns som att gänget bakom ser det som att själva historien berättats tillräckligt bra i de tidigare versionerna och det här är mer en ren satsning på närvarokänsla och fantastiska sångnummer (och där har man verkligen lyckats). Gaga är ju snyggare och mer begåvad än någonsin och Cooper överträffar sig han också. Enkel handling som sagt (de gamla filmerna har antagligen mer att säga om artistlivet) men i ren utstrålning slår den här det mesta. Helt klart ett känslobetyg mer än ett logiskt betyg.

Black Mirror - Hated in the Nation2019-01-04
Kanske sämsta Spegeln hittills. Spänning som tappar snabbt, fånigt bi-tema och ingen överraskning som håller måttet (den som är går inte ens ihop riktigt). Och varför alla skandinaviska namn?

Jakten2018-11-26
Schysta miljöer, bra början med krypande spänning och intressanta relationer personerna emellan, men det mynnar ju inte ut i något.

Raaz Reboot2018-10-13
En skräckfilm att upptäcka så här års! Hade missat att det fanns fyra totalt i en serie så jag råkade visst börja med den fjärde. Den här lyckas vara effektiv och överraskande trots en trött förhandsidé och betar under filmens gång av flera delgenrer i skräckgenren. Inte illa alls. Smart manus, bra regi, skådisar, sminkning inte av denna världen och den bästa exorcismscenen sedan 1973. Underskatta inte Bollywood.

Kingsman: The Secret Service2018-09-26
En svt-kritiker sa en gång om en Mission Impossible-film att det var "den bästa Bond-filmen på 30 år och Bond är inte ens med" och så skulle jag beskriva den här också, fast kanske "någonsin". Hårt och originellt manus som går lite längre på varje punkt än man tror, så det bara blir bättre! Vattenscenen och fallskärmshoppningen går till actionhistorien. Den här Matthew Vaughn är verkligen en att hålla ögonen på. I versionen jag såg var förresten det beryktade slutet censurerat.

Hooligans2018-09-23
Naknare kan det inte bli med kläderna på. Oslagbart skådespeleri och oväntat lyckad blandning av brittiskt och amerikanskt (oväntat regisserad av en tysk kvinna)

News from Home2018-08-26
Tycker inte det är tillräcklig koppling mellan bilderna och breven. Ännu en film som inte behövde långfilmsformatet.

Ted - För kärlekens skull2018-08-04
För oss som har både brodersrelationer och viss ångestproblematik i bagaget kan väl den här vara lite extra gripande, men även utan det ser jag den som den bästa svenska biografin på länge (och som vanligt vill man ha mer detaljer om vad som är sant och inte). Välbalanserad, särskilt på hur mycket utrymme båda bröderna får. Övertygande tidsskildring och utsökt grepp med den återkommande strandscenen.

Isle of Dogs2018-07-12
Som vanligt bjuder Anderson på några filmiska pärlor och det är riktiga pärlor det, men en långfilm behöver en bättre helhet för att inte bli sömnig. Den kommer irriterande nog aldrig över den halvintressanta nivån. Han har nog nått stadiet där han gör samma slags film gång på gång och den här gången har iaf jag tröttnat. Ögongodiset hade gjort sig bättre i en kortfilm.

Ursäkta, var är floden?2018-07-02
Rolig, nä. Så här populär ändå?! Den är ju som en amerikansk Göta kanal...

Nästa sida »