Alla kommentarer avkanemura

Lust och fägring stor2021-07-09
Lagerkrantz är otroligt snygg i den här filmen. Det räcker dock inte riktigt, trots en del bra skådisar i småroller (och en riktigt bra Von Brömsen). Trots att filmen är ganska lång och långsam så känns det ändå som att delar av filmen behövt mer tid för att utvecklas till den grad att man ska bry sig. Något kunde kanske klippas bort?

Glengarry Glen Ross2021-05-10
Fantastiska skådespelare, fängslande och faktiskt rätt spännande (tycker jag). Visst att några av Pacinos högtravande monologer han slänger på stackars Jonathan Pryce är lite långa men allting har ju ett syfte i slutet. Harris är bra, Baldwin är riktigt bra och Lemmon ger en av världens bästa filminsatser.

La femme enfant2021-04-03
Jag såg filmen på franska utan subtitles. Det är inte mycket dialog att tala och jag förstod väl ca 10% av orden tack vare skolfranska. Kinski är bra och som vanligt väldigt uttrycksfull utan att här ha rösten att jobba. Fin och lite sorglig film.

Kommando Leopard2021-03-21
Detta kanske kan ses som något av en uppföljare till Geheimcode Wildgänse året innan, där Lewis Collins spelar mer eller mindre samma roll. Flera av de tyska skådespelarna från den filmen är även med i denna och Klaus Kinski verkar ha fått med sig sin camouflage-dräkt från samma film. Den här filmen är dock lite bättre. Här finns lite mer själ, mer anledning att bry sig och Kinski (tror jag) dubbar sig själv vilket såklart är bättre än den brittiske överklassnobben som dubbade honom i Geheimcode Wildgänse. Jag ser filmen här främst för Klaus Kinski och gillar man honom blir man nog nöjd. Utöver honom, helt ok lättsmält 80tals-action. Manfred Lehmann och Kinski drar det tunga lasten (Kinski på autopilot är bättre än alla andra skådespelare i filmen).

Code Name: Wild Geese2021-03-16
Collins är okarismatisk (men annars relativt kompetent), Van Clief är helt ok och kör sitt vanliga race och Kinski är kanon (otrolig på att spela naturligt, vad han än spelar) trots att han här är dubbad av en "posh" engelsman. Filmen är väl det som kallas "dumaction" men helt ok sådan med bra skådisar och relativt hyfsade effekter.

Mr. Majestyk2021-03-06
De bygger upp och bygger upp och till slut blir det omöjligt för filmen att kunna leva upp till förväntningarna när finalen väl kommer. Kändes som att det drogs ut lite på det och en del grejer i slutet kändes forcerat. En hel del go dialog dock, en Bronson som fortfarande orkar anstränga sig och en rätt härlig skurk gör dock filmen till en stabil trea.

Misstänkt för rån2021-02-26
Aldo Ray lyckas vara hård sympatisk och mänsklig på samma gång. Inte dåligt. Skurkarna är bra och handlingen rusar fram i bra tempo. Ganska spännande och bra foto. Kan tänka mig att den ansågs synnerligen hårdkokt 1956. Jag såg Arrow Videos bluray-utgåva så bilden var finfin också.

Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta2021-02-13
Detta är ju absolut inte en film gjord för mig och det får Jag komma ihåg när jag betygsätter. Jag tyckte en del av scenerna med James Gardner var fina och det var allt lite rörande mot slutet. Resten är dock bland det mest klyshiga och övertydligt stereotypa jag någonsin sett. Love Actually var bättre, om man nu ska se kärleksfilm.

Tank 4322021-02-01
Den var lite småspännande men tappade en hel del på trög och enformig dialog ("for fuck's sake" sägs nog 700 gånger i filmen), lite otydligt slut och en del ologiska grejer. Dock är min favorit Gordon Kennedy med, så det hjälpte lite. Filmen är i alla fall kort så det är ingen större ansträngning att ta sig igenom den.

Raka spåret till Chicago2021-01-19
Jag kan ju inte säga att jag satt och skrattade mig igenom filmen men den var småputtrig och charmig. John Candy var inte så högljutt jobbig som jag befarat utan en rätt schysst prick. Jag fällde allt en tår i slutet också.

Days of Thunder2021-01-12
Om du inte sett den men vet att den är från 1990, Tom Cruise är med och karaktärerna heter saker som Cole Trickle och Russ Wheeler så kan jag nog säga att filmen är PRECIS vad du tror. Sen om det är din cup of tea Eller inte vet du bäst själv. Jag tycker det var lättsmält underhållning. Jättebra soundtrack också.

Mission: Impossible2021-01-10
Underhållande men första halvan är lite för seriös för att jag ska tycka att de något otroliga slutscenerna passar in i filmen.

The Running Man2020-12-29
Underhållande men otroligt dumt. En finfin John Parr-låt i slutet dock!

The Stone Tape2020-12-28
Supertränade och tallangfulla teaterskådespelare ger 100% i den här tv-filmen. Även om den visuellt sett inte har mycket att komma med så är stämningen relativt läskig och en del ljudeffekter gjorde mig lite obekväm. Håll utkik efter en ung James Cosmo (den äldre av de två långhåriga skottarna som är kompisar med Mel Gibson i Braveheart)

Cocktail2020-12-16
Bra soundtrack och Tom Cruise är som alltid karismatisk. Brian Brown är filmens svar på att ha solglasögon på sig inomhus för att vara cool - a tad too much of a try-hard. Vilka skitrepliker han får.

Det okända2020-12-11
En del ologiskt beteende kanske men överlag en väldigt stämningsfull film. Av någon anledning blev jag riktigt rädd de två första gångerna jag såg den (när jag var 12 och sen 17).

Jurtjyrkogården2020-12-05
Med tanke på hur lite jag förväntade mig kan detta vara årets (eller förra årets) mest positiva överraskning. Fyran kan vara hög och kanske beror just på hur överraskad jag blev. Jag tycker skådespeleriet var rätt bra (även om pappan, Jason Clarke, kanske var lite platt). En del kul referenser till Stephen King och originalfilmen också. Inte jätteläskig men go stämning överlag.

Andra sidan2020-10-31
Väldigt förutsägbart om man sett mer än tre amerikanska skräckfilmer de senaste 20 åren. Mer eller mindre varje läskig scen går att hitta i Insidious, Conjuring och/eller Annabelle. Har man aldrig sett skräck innan kanske den kan vara lite småläskig. Filmen är ganska kort dock och det är ju såklart ovanligt med svensk skräck så det borde inte kännas som TOTALT bortslösad tid.

Alla helgons blodiga natt 32020-10-19
Väldigt stämningsfull film med en go Tom Atkins som en allt annat än perfekt hjälte. Jag tror att filmens dåliga rykte till stor del handlar om att man förväntar sig Michael Meyers in en Halloween-film men istället får det här som inte på något sätt har med de två första filmerna att göra. Om filmen bara hetat Season of the Witch tror jag den varit mer poppis nu. För mig är det en go-to varje år på halloween.

Security2020-10-09
Ett bra upplägg och några fina skådisar sänks av en del fjantig dialog och jobbiga karaktärer (som förvisso skärper sig något när det börjar smälla). Skurkarna är, som så ofta i nya actionfilmer, inte alls lika mycket "elite super soldiers" som det sägs först då hispiga nördar och småflickor i stunder överlistar dem. På omslaget av min DVD dras paralleller till Die Hard och Attack Mot Polisstation 13 - två av väldens bästa actionfilmer. Detta är inte i närheten men det är ändå helt ok. Det duger, som recensenten under skriver.

Bonded by Blood2020-10-04
Engelsk gangsterfilm (baserad på en verklig händelse som kallas Rettendon murders). Jag har köpt den på engelsk bluray och det finns ingen undertext. Jag undervisar i engelska men jäklar, det är inte lätt att att följa med i all cockney/gangster/London-dialekt. Filmen känns relativt realistisk dock och även de hårdaste skurkarna begår misstag ibland och klantar till det. Rätt spännande i slutet, även om man vet vad som ska hända ifall kan läst om det riktiga fallet. Ett minus är att filmen ska utspelas 1993-1996 men allting ser väldigt 2010 ut.

Pusher 32020-10-04
Inte lika bra som ettan och tvåan men Milo är bannemej ganska svår att tycka illa om. Han spelas ju otroligt bra av Zlatko Buric. Efter att ha sett Milo ha fullständig kontroll på läget i två filmer är det här spännande att se honom lite omskakad. Absolut sevärd.

Pusher 22020-10-04
Riktigt bra skildrad pundar-misär. Fy sören.

Pusher2020-10-04
Spännande, otroligt välspelad och kreativ! Trots att Franke är ett svin så känner man hans ångest.

The Invisible Man2020-10-01
Började bra och förutsägbart men framåt mitten börjar saker hända (som vore spoilers att nämna) sänka det rejält för mig.

Jakten2020-10-01
Dem är himla bra på att göra film, danskarna. Otroligt bra skådespel såklart och man får verkligen ångest av filmen! Oskön stämning rakt igenom och Thomas Bo Larsen är FENOMENAL som Mikkelsen barndomsvän.

The Hunt2020-10-01
Räknade med dynga så jag blev positivt överraskad. Jag förväntade mig en sämre The Purge (som i sig är en skitfilm) men detta var oförutsägbart och ganska roligt. Kul att se nervösa mes-liberaler/vänster som skurkar också. Spännande i stunder, rätt ok skådespel, Swank och bra våld!

Trauma Center2020-10-01
Willis är som sagt tämligen svag och i stunder rent bedrövlig i Hur han levererat repliker (ibland Willis fel och ibland manusförattarens fel) i den här filmen. En del dialog är bedrövligt dålig och känns skriven av en 15-åring som vill skriva tuffa actionfilm-repliker. Dock tycker jag skurkarna (Tito Ortiz från UFC och den andre) är relativt ok. Whelan säljer benskadan bra men det är klart man kan undra hur en skottskadad servitris klarar situationen nästan lika bra som Seagal i Under Seige och Willis i Die Hard. Filmen är ok men inte bra.

Saxmördaren2020-09-06
Filmen i sig är ingen höjdare men ett flertal bra skådespelare (vilket är sällsynt i slashers från 70-/80-talet) lyfter den. Det ska dock tilläggas att Kinski, Wasson och Lloyd alla gjort bättre insatser i andra filmer. Lloyd känns dock rätt naturlig här och Kinski har ett par riktigt fina stunder där han visar vad han kan. Hans egna röst medverkar här - då han spelar en tysk - så han slipper dras ner av usel dubbning som i många av hans andra filmer. På grund av en dum detalj-miss i början avslöjas det väldigt tidigt vem mördaren är och har man det i åtanke under filmens gång så kan man märka hur flera "ledtrådar" ges. Detta tog ju såklart udden ur det hela.

Den skrattande polisen2020-08-29
De första två tredjedelarna är en solklar 4a med bra skådespel, spänning, kanon-öppning och som någon påpekat här under har Dern och Matthau en riktigt bra, intensiv scen mot varandra i ett parkeringshus. Slutet sänker det hela då det känns förhastat och lite abrupt.

Nästa sida »