Alla kommentarer avkarlmats

Star Trek IV: Resan hem2023-01-24
Lika bra nu som förra gången jag såg den, även om jag inte längre ser Search for Spock som en dipp. Bones och Scotty är roligast den här gången men jag gillar också hela snacket mellan Kirk, Spock och Gillian som anpassar sig ganska snabbt till idén om tidsresande. Kul att det ges lite mer plats till bikaraktärerna som under hela serien fick stå tillbaka väldigt mycket till Kirk och Spock, alla tar sin nya plats med bravur. Den starka 3an får stå kvar. ---- 2009-10-11 Så var Star Trek-tåget back on track igen efter dippen med Search for Spock. Här tar man ut svängarna och gör humorn central vilket passar alldeles utmärkt och filmen är också som bäst när gänget är på jorden. Alla kulturella missförstånd som hade kunnat blivit så dåligt blev istället riktigt roligt nästan varje gång. Bäst som vanligt är Spock men även McCoy och Chekov gör sina bästa insatser hittills i serien. Shatner levererar också som alltid. Halvstark 3a.

Transit2023-01-17
Petzold avslutar sin lösa trilogi med teman som känns igen. Det flyktiga livet hos flyktingar skärskådas på ett sätt som man som tittare aldrig riktigt kan sätta fingret på. Är blandningen av tidsepoker ett medvetet val med djupare mening eller är det resultatet av slött filmskapande som inte orkar göra 40-talet ordentligt? Med bakgrund av Petzolds tidigare alster är jag benägen att ge honom förtroendet att följa med honom på den här resan med öppna ögon. Rogowski är bra som vanligt och känslan av att tappa fotfästet i den värld han befinner sig i är påtaglig. Hur gör man egentligen när tillvaron kräver konstant anpassning? Vem vill han vara och vem kan han vara? Många han möter verkar slitas mellan samma funderingar och det skapas nån form av friktion i mitten som ändå är ganska spännande även om filmen inte riktigt biter tag i mig förrän möjligtvis efteråt. En sån där film som hade fått sig en liten boost om jag hade sett den på filmfestivalen, nu lutar jag istället åt en stark 2a, men jag måste ju vara ärlig med mig själv och erkänna att om jag hade sett den på bio när det begav sig så hade jag säkert avrundat uppåt till en svag 3a så jag lyssnar på mig själv och gör så även här. Triss i 3or för Petzold, bra jobbat!

Bean - den totala katastroffilmen2023-01-15
Ibland blir man tvungen att möta en världsbild som inte är vacker, tänk att det fanns en tid då jag tyckte att Mr Bean var rolig. Då är jag ändå mindre misantropisk idag än vad jag var för säg 20 år sedan. Men det här är ju inget mindre än en modern Chaplin, en brittisk variant av Stefan och Krister, nånting som jag förstår om man skrattade åt på romartiden när man inte hade så jävla mycket annat at roa sig med. Jag kan gilla korkad humor absolut, men det här är så totalt iq-befriat och anti-intellektuellt att det ryser i hela kroppen på mig. Ett långfilmsformat på den här typen av humor gör det bara 10 resor värre, sketchformatet är väl det enda förlåtande sättet att göra sånt här på, nu tar det förvisso inte mer än 30 sekunder innan jag är beredd att såga det här vid fotknölarna men ändå. Nej det är den klaraste 1an jag satt på ett tag, men troligtvis var den kanske ändå bättre än den 20e Åsa-Nisse-filmen som jag såg i somras, det är ju alltid nåt.

Thalias hämnare2023-01-14
Jag förstår ju att folk gillar det här, och Price får spela ut hela sitt fantastiska register här, men det känns också lite som en klippshow med lustiga sätt att döda folk på i Shakespeares tecken. Det blir lite lätt absurt vilket inte behöver vara ett problem i sig men här får man hela tiden känslan av att man bockar av en massa saker på en checklista snarare än en sammanhängande film. Klart bättre än Den Avskyvärde Dr. Phibe dock som denna påminner till stor del om, men jag kan inte säga att jag blev lite tagen som många andra verkar ha blivit. Nej, trots att jag är ett Vincent Price-fan så måste man väl medge att han har varit i med i ganska många tveksamma produktioner, men det hör väl kultryktet till antar jag. Det här får bli en 2a, kanske att den är lite småstark ändå då, det finns en del roliga scener ändå.

Troll2023-01-13
Kul ambitionsnivå ändå från våra grannar i väster och visst verkar budgeten som lagts på CGI vara fullt tillräcklig. Värre är det med manus och karaktärer. I slutändan känns det som en lågbudget Hollywood-rulle på norska som underhåller för stunden men det känns också hela tiden som att det är något orimligt över detta, och då menar jag inte bara det gigantiska trollet som klampar runt över skog och hei. Hur den där killen kunde få jobbet som premiärministerns närmsta rådgivare känns faktiskt som snäppet mer osannolikt än att det skulle komma en hel trollarmé. En ganska stabil 2a, jag ser mycket hellre om Trolljägaren.

Avatar2023-01-11
Japp, den håller fortfarande, jag håller med mig själv från 10 år sedan också, enda jag ångrar var att jag var så korkad att jag såg den på DVD och inte Blu-Ray. ---- 2012-02-12 Jaha, tredje besöket till Pandora gjordes med den förlängda versionen och jag måste då säga att 4an står sig lika stabilt som förut. Brutalt snygga miljöer späckade med smådetaljer och en handling som fungerar utmärkt i all sin enkelhet. Ribisi och Lang är utmärkta baddingar som, likt jag, insett att det här inte är en riktig film utan en ursäkt för att få visa upp en massa specialeffekter. Konsekvensen blir att de spelar över så mycket de kan och levererar one-liners som en annan sänker varma gin-burkar på en Tallinn-kryssning. Utforskandet av den nya planeten är magiskt och även om det är ett primitivt skogsfolk blir jag riktigt engagerad när missilerna börjar hagla mot den lilla byn. Kontrasten mellan spjutkastning och moderna Scud-missiler är mycket vacker att beskåda också. Att metallen de jagar heter "unobtainium" och att blåapornas by ligger ovanpå den största samlingen inom 200 km är väl ett bevis om något på att handling och manus enbart är ett nödvändigt ont i sammanhanget. Var det verkligen värt allt besvär om man hade kunnat flyga 5 minuter längre bort och plocka metallen där istället? Nej, jag tänkte väl inte det.

Ur spår2022-12-31
En typisk svensk komedi som inte direkt bidrar med något nytt till genren om man inte råkar vara en inbiten Vasaloppsåkare själv kanske. Det är väldigt förutsägbart, lite gulligt ibland och stereotypt nästan hela tiden. En ganska harmlös film där man får ungefär vad man förväntar sig, varken mer eller mindre. Jag undrar dock fortfarande varför han skulle ha sönder grannens snögubbe i början, fanns det någon poäng med det? En stabil 2a.

Cupid for Christmas2022-12-29
Nej det här var bara för dåligt, inte ens Melanie Stone kan rädda detta, framför är hennes kollega/assistent/rival en så dålig version av en ännu mer irriterande Kakan Hermansson att det är svårt att se igenom till filmens små förtjänster. Kul att Richard Kind ställer upp på en sån här dyngfilm ändå, men när jag sitter och ska avrunda detta åt nåt håll så blir jag tvungen att gå nedåt den här gången trots att upplägget ändå lät lite kul. En oerhört ocharmig kille i huvudrollen också, inte för att jag för en sekund tror på att han är det mest hopplösa fallet på jorden, men man vill ju ändå på nåt sätt hålla på huvudpersonerna och det här känns mest platt och dåligt.

The Christmas Dragon2022-12-28
Arrowstorm gör det igen, med små medel och mycket hjärta kan man skapa mycket, i det här fallet ett litet julmirakel. John Lyde verkar behärska det här med lättsamma fantasyfilmer och här med en budget på 52000 USD är det inget annat än fantastiskt vilken stämning han sprider. Men Bailee är bra i huvudrollen också och de flesta av barnskådisarna klarar sig iaf över skamgränsen om än med varierande kvalitet. Stone och Stormoen som är Arrowstorm-veteraner får komma in och ge lite tyngd åt filmen och gör det bra som vanligt. Med tanke på hur mycket skräpfilmer som pumpas ut varje jul är det lite av en skymf att denna verkar ha gått alla helt förbi. Visst är det lågbudget och så, men som ett barnfantasyäventyr duger det finfint och den förtjänar sin 3a med bravur.

Thor: Love and Thunder2022-12-22
Den bästa Thor-filmen och en av de bästa Marvel-filmerna överlag. Tack Taika Waititi för att du lyckas bära in din knäppa charmiga humor till en sån här global pengamaskin. Chris Hemsworth är nog den i hela den stora Marvelfamiljen som passar absolut bäst i sin roll, han spikar Thor från början till slut men det tog några filmer innan han hittade hit. Jag gillar hur han spelar sin dumma bimboroll och hur omgivningen ser på honom, blandat med att vara supercool och kompetent. Natalie Portman är fantastisk, att få se Guardians-gänget var underbart men kort, man blir ju inte mindre sugen på GotG 3 efter det här direkt. Christian Bale går all in som vanligt och blir en mycket stabil badding. Russell Crowe verkar ha svinkul i sin cameo-roll och att han hittar på en helt egen accent tycker jag var ett genidrag. Taika själv får ta komedirollen som Korg men faktum är att hela filmen är ju i princip en stor halvtramsig komedi blandat med lite romcom-inslag mellan Hemsworth och Portman och hur kan man ogilla det? Inte mindre en tre olika Guns n Roses-låtar i soundtracket och en maffig visuell upplevelse som bara blir snyggare och snyggare vartefter filmen fortskrider. Vilket spektakel alltså. Skönt att den var under två timmar också och de skränande getterna är ett lika enkelt som härligt inslag. Tessa Thompson får lite för lite att göra kanske men det är inte så att det finns jättemycket luckor här att fylla heller så hon får säkert en ny chans i en senare film. Jag kan inte undvika att smälla till med en 4a.

Falling for Christmas2022-12-18
Lindsay Lohan är äntligen (?) tillbaka och som hon gör det, förmodligen är det ett lukrativt kontrakt hon skrivit på för att sälja sin själ till Netflix AI som pumpar ur sig generiska julfilmer på löpande band. Hon har väl aldrig varit någon skådespelare med ett brett register och här hatar man hennes karaktär från första stund. Sen byter hon tröja och blir dumsnäll och då ska man hålla på henne utan att blinka? Hennes love interest är ganska mycket av ett mähä och hans dotter är nog bland det mest klämkäcka lillgamla jag sett. Det blir sådär härligt sliskigt som julfilmer ska vara, men i det här fallet går magin lite förlorad och det finns inte mycket som sticker ut från mixern här. Lite kul är väl Lohans fästman som åtminstone fattat att han kan spela sin karaktär så överdrivet cp han kan för att åtminstone väcka nån form av känslor. Men i slutändan är det nog bara de mest hårdknackade Lohan-fansen som behöver bry sig om denna, det finns så sjukt många alternativ i genren att man säkerligen kan hitta något bättre. En ganska svag 2a trots att den skärpte upp sig andra halvan.

You Were Never Really Here2022-12-16
En konstnärlig film om en man med en våldsam bakgrund och ett våldsamt yrke, jag förstår att kritikerkåren gillar det här. Våldet finns till stor del i periferin och filmen utspelar sig till stor del i Joaquins huvud, han är uppenbarligen en man som inte mår så jävla bra och det kan man ju uppskatta, det blir aldrig glättigt utan det är en ganska mörk och hemsk historia det här. På ett sätt påminner det lite om Nicholas Cages transformation i Pig även om Phoenix kanske varit närmare de här rollerna förut. Jag är med på tåget men man känner också att Joes stumhet smittar av sig lite så jag får stanna vid en ganska stark 2a. Kul med nånting nytt i genren ändå.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness2022-12-14
Kul premiss ändå, när filmen säljs in som MCUs försök till att göra lite skräckfilm med multiversetema blir man ju ändå lite förhoppningsfull. Den första Doctor Strange-filmen var ändå ganska bra och här kommer Elizabeth Olsen in med sin Wanda-karaktär som jag också gillar. Men det blir lite falsk marknadsföring för även om Raimi sätter sin Evil Dead-stämpel över det här så är det inte mycket till skräck och man går vilse i multiverse-världarna utan att riktigt göra nånting minnesvärt av det. Cumberbatch är ok men får väl i ärlighetens namn inte så mycket att jobba med här. Jag kan tycka att Wanda blir för endimensionell också och i slutändan blir det lite av en axelryckning även om jag stundtals hade kul på vägen, en ganska stark 2a för spektaklet ändå.

The Knight Before Christmas2022-12-12
Netflix spottar ur sig så mycket skit i den här genren så det gäller att ta vara på nånting i valet av julfilmer. Här har vi en otippad tidsresenär i handlingen och Vanessa Hudgens i en av huvudrollerna så då klarar den första testet att sticka ut genom bruset. Produktionsvärdena är som väntat ganska usla, det är ingen högbudgetgenre generellt och här är det kvantitet före kvalitet som gäller. Det finns nog heller ingen på hela planeten som på allvar kan tro att en riddare från 1400-talet skulle prata eller agera som Sir Cole gör i den här filmen. Men det gör inte så mycket, jag gillar generellt det här upplägget med att nån hamnar från en helt galen plats till nutida jorden, det finns så mycket enkla poäng man kan göra bara genom att han går runt och kommenterar saker på ett lustigt sätt att jag nästan helt kan ignorera det faktum att manuset känns ganska ogenomarbetat. Hudgens går all in i sin roll och då glömmer man snabbt det orimliga i att en ensamstående mellanstadielärare bor så flott hon gör och dessutom har ett helt snyggt gästhus som hon utan att blinka lånar ut till en främmande karl som hävdar att han är en engelsk riddare som hoppat i både tid och rum för att hamna framför hennes metalliska häst. För Whitehouse är ganska charmig och tillsammans bildar de ett sånt där härligt filmpar som man inte kan undgå att hålla på. Mot bättre vetande drämmer jag till med en 3a, lagom längd och det är ju ändå snart jul.

8-Bit Christmas2022-12-08
Den var lite gullig ändå, för mig som gillar 80-talet, Neil Patrick Harris och får nostalgitrippar av Nintendo 8-bit så börjar ju den här filmen på ett bra ställe. Jag kan störa mig lite på hur den unga Jake ser ut, men det finns ändå en del skratt från bifigurerna som gör att jag aldrig tycker detta blir dåligt. Framför allt uppskattar jag de två baddingarna bland barngänget, den sviniga rikemansungen och den förvuxna killen som verkar ha gått om lågstadiet minst 10 år är stabila as som sätter alla dessa töntiga ungar på plats. Det blir dock aldrig heller överdrivet bra men en någorlunda stark 2a kan den väl få, lite julestämning framkallade den allt vilket ger en liten bonuspoäng nånstans.

Darkman2022-12-04
Det är ju alltid lite kul med en antihjälte och det är också nåt charmigt med att se superhjältefilmer från eran innan Marvel exploderade. Sam Raimi sätter sin stämpel på det här vilket inte nödvändigtvis är av godo. Humorn blir lite malplacerad ibland och även om Neeson och McDormand är duktiga skådisar känner jag väl inte riktigt att någon av dem kommer till sin rätt här. Roligast är Larry Drake som badding men det här är mer stabilt ok än att det lyfter till några speciella höjder, en 2a känns rimlig.

Empire of Light2022-11-21
Colman imponerar stort i detta drama som engagerar mer än jag trodde att det skulle göra. Det är dels en ganska mysig nostalgiblick över biografen som institution och gänget som jobbar på Empire känns som en typisk brokig skara som ofta återfinns i brittiska filmer. Det tar även turer ner i lite mörkare ämnen som psykisk ohälsa och rasism utan att det känns alltför manipulerande. Micheal Ward gör en bra insats som Stephen och tillsammans med Colman driver de den här filmen framåt, ivrigt påhejade av flera stabila insatser runt omkring dem. Kanske är jag tidigt ute, men nog kan Colman få en Oscarsnominering för det här? En stabil 3a, jag är med på tåget från början till slut.

Hunt2022-11-20
En stabil spionthriller som dock inte sticker ut på nåt sätt, många medelålders koreanska män i liknande kostym och det gäller att fokusera för att hänga med på alla svängar. Det är fartfyllt och spännande men jag känner också att jag sett allt detta förut. Nej vill jag se mer av Lee Jung-jae efter Squid Game så ser jag nog hellre om New World, det här räcker bara till en 2a.

Boss Level2022-11-16
Tidsloopsfilmer är en av mina favoritgenren och det glädjer mig verkligen att det har ploppat upp nya såna här filmer lite titt som tätt de senaste åren. Ingen rår ännu på Groundhog Day men det finns många värdiga tillskott till genren ändå. Boss Level ligger nånstans i mitten kanske, det tar dock ett tag för den att komma igång och kännas mer än som ett halvdåligt tv-spel. Frank Grillo är kanske inte världens bästa skådis men han är ganska cool och i en sån här film kan han gömma sina begränsningar rätt bra och spela på sin charm. Watts och Gibson ger lite tyngd åt filmen det är också ett lyft för variationen när Grillo börja återskapa banden till sin familj. Framför allt är det dock roligt att se honom försöka om och om igen och utveckla nya strategier och förmågor. Allt funkar inte, men tillräckligt mycket för att jag ska avrunda uppåt till en svag 3a.

Project Wolf Hunting2022-11-13
Lite svårbedömt och jag förstår varför den här har skapat splittrade reaktioner. Som film betraktat är den kanske inte speciellt bra, det är papperstunna karaktärer, dialogen är inget speciellt och filmen byter genre ett par gånger innan den lite för långa speltiden har kommit till vägs ände. Samtidigt är det oerhört mycket blod och våld så det kommer ju alltid finnas folk som uppskattar det här också. Enligt regissören själv gick det åt 2,5 ton blod under inspelningen och utan att riktigt ha några referensramar så låter det fruktansvärt mycket. Det finns nog inte en enda scen där vägvalet inte landar i våld och blod om det överhuvudtaget var ett alternativ. Det riskerar att bli repetitivt men jag tycker ändå man håller sig undan det till stor del genom att dels vara ganska kreativa i hur man kan tillfoga våld och dels genom genrebytena som nästan gör att det här känns som flera filmer i en film. Det är nog inte menat att vara en komedi på nåt sätt men jag kan inte låta bli att sitta och skratta i biosalongen när ännu en av dessa lövtunna karaktärer får möta sitt öde. Det blir aldrig komisk splatter á la Braindead men heller inte jobbig gore utan det är en riktig jävla åktur som sällan stannar upp och funderar speciellt mycket. Jag velar en del, men i slutändan är jag tillräckligt underhållen för att jag till och med ska förlåta Skandia för att de hade stängt popcornförsäljningen till denna kvällsvisning. Den här filmen hade onekligen mått bra av en hink, men jag är hellre en hungrig åskådare än valfri karaktär i den här världen så det känns som en liten vinst ändå. En svag 3a.

Jägarna2022-11-10
Det var väldigt många år sedan jag såg den här senast men mitt minne sa ändå att det här skulle vara en av de bättre svenska filmerna som gjorts. Klassikerstämpel har den ju iaf fått och jag kan till viss del förstå varför, det är inte så ofta Norrland skildras på det här sättet på vita duken. Men jag är ändå lite skeptisk, visst är det ganska underhållande, speciellt Lennart Jähkel, men även hans prestation tas ner lite efter att man så här i efterhand sett Pistvakt där han spelar en liknande roll så det blir lite svårt att ta honom på allvar här. Lassgård är ok men jag är inte superimponerad av honom heller. Handlingen drivs framåt av saker som inte känns helt stringenta, framför allt bifigurerna i det här jaktlaget känns som att de agerar lite efter vad manus kräver och inte enligt nån djupare inre logik. Men det är fina naturbilder och en tät stämning så jag känner mig ändå tillräckligt positiv för att avrunda uppåt istället för nedåt, en svag 3a.

Scream 32022-11-07
En steg nedåt från de två första men det var väl oundvikligt, en filmserie som lever på att dekonstruera genren går väl till slut cirkeln runt och blir det som den börjar med att parodisera. Williamsons vassa dialog saknas och det är en del saker som inte känns helt genomtänkt i utförandet. Tydligen ville varken Craven eller Campbell vara här och det kanske hänger ihop med resultatet. Samtidigt tycker jag det är kul att besöka det här gänget igen också så jag är beredd att förlåta en hel del. Vinkeln med sexgalna Hollywood-producenter blev ju inte mindre aktuell av att man i eftertexterna kundje skönja Harvey Weinstein som producent, undrar hur mycket han satt och skrockade åt den här filmen egentligen? En ganska stark 2a ändå, finns helt klart sämre avslutningar på trilogier än så här.

Eternals2022-11-06
Med tanke på de allmänna sågningarna och hur oinspirerat den här senaste MCU-cykeln har varit så är det väl ingen överdrift att säga att förväntningarna på den här filmen var minst sagt låga. Jag hade ingen koll alls på Eternals som koncept innan så det här blev en helt ny upplevelse för mig. Chloe Zhao tar med sig sin berättarstil in i superhjältevärlden och skapar nån form av unik hybrid som sticker ut, och jag gillar det som undantag från det generiska vi brukar få från Marvel. Det finns en hel del problem också, inte sen Captain Marvels dagar har vi väl fått nåt så här PK, vi har superhjältar från världens alla hörn och en är till och med dövstum, det finns nog många studiecirklar där ute som sitter och gnuggar händerna åt det här, men jag kan ha överseende med allt detta ändå, det är trots allt många roliga karaktärer här även om vi inte hinner lära känna dem så noga. Robb Stark och Jon Snow får träffas igen, Salma Hayek och Angelina får vara med på ett hörn och stjäl showen gör nog de båda indierna Kumail Nanjiani och Harish Patel, jag tror knappt mina ögon. Jag gillar konceptet med Eternals och Celestials och jag är beredd att förlåta det som inte fungerar och sätta en 3a till slut, jämfört med Shang-Chi är det här ett rent mästerverk. Man får nog försöka se det här isolerat från övriga MCU dock, lite av ett konstprojekt som förstör den värld man hittills byggt upp med tanke på hur otroligt starka dessa filurer verkar vara.

Freddy Got Fingered2022-11-01
Ja va fan ska man säga om det här? Vanligtvis är komedier relativt lätta att värdera, hur mycket garv kan de producera? Sen finns det anomalier där rena skratt inte räcker, de skådisar som får en att omvärdera livet självt. Denna subgenre av komedi är väl bäst personifierad av Rob Schneider där varje skratt han framkallar får en att hata sig själv lite mer eftersom man vet hur jävla dåligt det är egentligen. Tom Greene får nog ta och sälla sig till den här smala kategorin. Jag tänkte först att det skulle vara en 1a eftersom det är så sinnessjukt retarderat, men det är ju ändå så att man skrattar åt ganska mycket här också, speciellt gillar jag Rip Torn som Tom Greens livströtta farsa. Jag förstår ju hur razzies fungerar, man zoomar in på en film man hatar och sen kastar man alla statyetter man kan på den, fråga Uwe Boll hur det känns. Och jag förstår att både Tom Green och filmen i sig får en sådan utmärkelse, de har förtjänat den, men lite tycker jag synd om herr Torn också. Kul att Green är den enda som dykt upp och accepterat sin statyett personligen och dessutom tog med sig sin egen röda matta för tillfället. Jag hatade honom i Road Trip och stundtals hatar jag honom här också, men jag börjar misstänka att fanskapet kan vara en acquired taste och om jag inte har gett på att nån gång börja tycka om whiskey så ska jag väl inte helt ge upp på det här heller, vem vet vad en omtitt senare i livet kan föra med sig. Nu dras jag åt olika håll och då är väl en 2a en rimlig kompromiss, som film betraktat är det ju dock en 0a.

The Adam Project2022-10-30
Ungefär lika bra som jag trodde. Ryan Reynolds överraskar positivt och är inte lika störig som han kan vara och som lättsamt rymdtidsreseäventyr går det här ner ganska lätt, det är dock inte något man kommer att komma ihåg. Ungen är otroligt lillgammal och balanserar på en farlig gräns men jag hatar honom iaf inte. Ruffalo är mysig som vetenskapsfarsa och man undviker de flesta tidsresegroparna genom att helt enkelt ducka för de alltför mycket logik, ungefär som Tillbaka till Framtiden gjorde även om det så klart är en mycket bättre film. Zaldana och Garner är stabila utan att ta alltför mycket plats, det här är ändå Reynolds och Scobells show vad man än tycker om det. Netflix tenderar att kasta ur sig många såna här halvambitiösa rullar med lite för hög budget och eftersom jag fortsätter se dem så gör de väl nånting rätt antar jag. En ganska stark 2a.

Die Another Day2022-10-25
En ganska urvattnad avslutning på Brosnans Bondkarriär som inte var någon höjdare. Det börjar annars ganska lovande med lite spännande scener i Nordkorea men det spårar ganska snart ut till en actionfest vars främsta karaktäristiska är hur ful CGIn är, hade man så dålig budget eller brände man allt på sprit och mutor? Skurkarna är inte speciellt minnesvärda, Halle Berry gör inget större intryck och Madonnas titellåt är även den väldigt o-Bondig vilket känns helt logiskt allt sammantaget. En stabil 2a, det finns andra val än denna oavsett vad man är sugen på att se.

I död och lust2022-10-23
Jag är ett stort Wirkola-fan och mycket av hans stil märks ganska tydligt här. Varken Hennie eller Rapace är väl några huvudpersoner jag har överdrivet mycket till övers för och det börjar också ganska segt så länge det bara är de två inblandade. Som tur är finns dock guds gåva till mänskligheten Atle Antonsen i faggorna, som ledare för ett utbrytargäng får han spela en annan typ av roll än den man brukar se honom i men som alltid levererar han till fullo. Visst är det övervåld till tusen och ganska slafsigt, men det går aldrig över gränsen och blir direkt osmakligt och visst finns det ganska mycket saker som inte är direkt pk här också, norrmännen är som vanligt inte speciellt ängsliga av sig och det är många skratt som lockas fram under de här 113 minutrarna, en spellängd jag var orolig för på förhand men de fyller ut det mesta av den och i slutändan var jag med på tåget hela vägen. Det kanske inte är någon jättebra film egentligen, men jag blir tillräckligt underhållen för att sätta dit en 3a, Wirkola gör det igen!

Hitta Nemo2022-10-17
Tänkte nog att jag hade varit för hård mot den här så älskad som den fortfarande är, men i stort håller jag med mitt tidigare jag här. Den här gången vet jag inte om jag tyckte att den var så jättesnygg heller men det är ju så klart något som ofta formas av tidens tand också. Den Pixarfilm jag håller lägst så här långt vid den kronologiska omtitten. En stabil 2a. ----- 2009-12-06 Snygg som fan det får man ge det men förutom det är det inte mycket som värmer. De flesta karaktärerna är väldigt mycket pöbel och humorn är inte speciellt rolig. Det är ändå nånting man gillar med den här filmen och den känns ganska harmlös. Men längre än en stark 2a kan jag inte sträcka mig. Det är slående att trots en massa färgstarka karaktärer kan jag inte komma på en enda jag direkt gillar, eller jo förresten, kanske den svartvita saken i akvariumet, resten är mer eller mindre störiga. Klart överskattad och det finns mycket mer att hämta på annat håll i den här genren.

Star Trek III2022-10-11
13 år senare och med hela originalserien i bagaget är jag benägen att tycka att jag var väl hård första gången jag såg denna. Visst är det fortfarande ett nedköp från den härliga Wrath of Khan, men det finns också mycket bra här. Det känns som ett äventyr där hela besättningen får sin tur i rampljuset, något som serien hade kunnat gjort bättre när de ändå hade hela 80 avsnitt på sig. Kirk känns ganska pigg och Shatner gör en bra insats som är lite mer nedtonad än vad han brukar vara. Effekterna har till stor del åldrats riktigt dåligt men det skapar ändå en lite fin 80-talskänsla. Det blir också lite för mycket mysticistiskt mumbojumbo över det hela, men med premissen var det väl oundvikligt. Christopher Lloyd sköter sig bra som Klingon ändå, han livar upp även om hans Doc Brown skiner igenom all makeup. Ett gäng riktigt Star Trekkiga dialoger får vi också och James Horners musik är bra härlig också. Nej jag tror bestämt att det blir en höjning, men kanske är denna film mindre bra på att stå på sina egna ben, kontexten gör mycket. Inte den starkaste 3an men den måste ändå till slut sättas. -------- 25/8-09 Sämre stämning, sämre handling och sämre skurk blir också till en sämre film. Christopher Lloyd som klingonskurk känns ju dom en jävla lulz-casting, vem fan kom på den idén? Känns nästan från början ganska seg och ointressant och det blir knappast bättre ju längre filmen, och jag, lider. Dessutom lite billig humor när Bones ska leka Spock vilket inte alls funkar. Ser redan fram emot fyran som, om minnet är intakt, förmodligen är hästlängder bättre. En ganska stark 2a ändå, det är ändå Star Trek och det väger ju upp i sig.

Pig2022-10-06
Det känns som en klassisk filmefestivalsfilm där man hela tiden sitter och känner att det är kvalitet utan att man för den skull känner sig superengagerad. Nicolas Cage gör sin bästa tolkning av Liberalernas korvgubbe Johan Pehrson och det är kul att se honom göra en mer nedtonad insats även om man så klart saknar hans Cage Rage lite grann också. Och vilken pondus han har, Göran Persson skulle nog gilla den här filmen tänker jag. Alex Wolff känns först ganska störig men jag uppskattar hans karaktär mer och mer och likt hela filmen i sig så växer den i efterhand när man blickar tillbaka på vad Sarnoski faktiskt gjort här. Jag tror jag skulle vilja se om den här nån gång när man vet alla oväntade snirkliga spår som filmen tar. I slutändan förstår jag både de som hyllar det här till skyarna, och de som tycker att det är pretentiös dynga. Hela klart är det en film som lockar till sig många typer av publik, några kommer då alltid att bli missnöjda på nånting. Jag landar nånstans i mitten och delar lite försiktigt ut en svag 3a.

Nästa sida »