Alla kommentarer avknutsson

The Little Drummer Girl2019-04-12
Förlåter de små skavankerna serien dras med eftersom den verkligen lyckas fånga mycket av Le Carrés bok (tillskillnad från 80-talsfilmatisrimgen) stabil fyra

Ensam i Berlin2019-04-11
Inte värdelös men tyvärr platt och oengagerande - de borde ha gjort en tv-serie istället för en långfilm, då hade de kunnat ta sig den tid som behövdes för att kunna gestalta Falladas bok rättvist. Precis som Tinker tailor... som film inte på långa vägar kunde mäta sig med tv-serien

Offret2019-02-21
Jag gillar referenserna till nō-teatern och då även dubbningen, det tar ifrån ansiktena sin naturlighet mimik och förstärkande uttryck till texten vilket gör dom lite mer till masker. Det sömnlösa flytandet mellan vaket tillstånd och dröm är snyggt. Fantastiska bilder och pendlar mellan avskalat minimalistiskt skådespeleri och nästan att de överspelat ibland. Tydliga scenerier och minutiöst uttänkta detaljer i rekvisita och scenbild. Även om det blev lite väl övertydligt att inspirationen kom från Japan i slutet så är det här högsta betyg.

Aniara2019-01-09
Den började bra men blev snabbt stillastående (varken karaktärna eller relationerna mellan dem genomgick någon direkt förändring) utan att fånga varesig stressen, rastlösheten eller klaustrofobin detta skulle kunna leda till - i sina studer dessutom ganska gubbsjuk.

När fjärilarna kommer2018-12-08
En turkisk road movie som befolkas av en tvivlande imam, strejkande austronauter, exploderande höns och en kvinna med extremt dåligt ölsinne - och det funkar riktigt bra

Girls of the Sun2018-12-08
Viktigt budskap men tyvärr lyfter inte den här alls. För endimensionella karaktärer som man aldrig riktigt får några egentliga känslor för hur hemskt eller vackert det än är tänkt att vara. Att regissören/manusförfattaren antingen är helt omedveten om eller verkar försöka vilja metakritisera den postkoloniala diskursen gör inte filmen bättre.

Trafikljusen blir blå imorgon2018-03-16
Mycket varm och nära film

On the Milky Road2018-02-18
Sugen på ett ofokuserat pretentiös spektakel med en färglös Kusturica som cimbalom-plinkande Franciskus av Assisis?

Spionernas bro2015-12-26
Jag hade höga förväntningar vilka grusades ganska tidigt in i denna platta kostymrulle. Om man någonsin sett en amerikansk advokatfilm vet hur första halvan av filmen går och när sedan historien flyttas över till kalla krigets Berlin blir det inte mindre förutsägbart och endimensionellt. Den som, som jag, förväntar sig få spendera ett par timmar framför en klassisk spionfilm bör göra helt om och hitta på något helt annat att göra - det här är en ganska seg och medelmåttig hjältehistoria som du troligtvis sett fler gånger än du kan räkna

Pride2014-12-26
Jag smälter helt inför den här fina filmen. Historien, skådespeleriet, tidsmarkörerna och den ofta diskreta regin gör att jag förlåter alla eventuella klyschor och plattityder.

Naken2014-03-07
Mike Leighs mästerverk där han som manusförfattare väl kan mäta sig med storheter som Shelagh Delaney, Alan Sillitoe och Harold Pinter. David Thewlis och Katrin Cartlidge lyser starkas men samtliga skådespelare sköter sig oerhört bra. Att det inte regnat priser och utmärkelser över den här filmen är en skandal.

Sune på bilsemester2013-12-27
Fruktansvärd. Att den här har fått stålar beror enbart på att svensk film är en incestuös marknadsängslig sammanslutning obegåvade medelklasskräk. Ut med hela packet och börja på ny kula med ambitionen att göra kvalitetsfilm istället för att försörja sina polare.

Terrorister – en film om dom dömda2013-12-03
Mycket bra. Man ska inte göra en dokumentär om något man inte har en åsikt om. Nyhetsrapportering kan sträva efter att vara objektiv. Dokumentärer ska ta ställning. Jarl och Moodysson låter se tystade få tala

Sin City2013-10-18
En film noir with a skämtsam twist. Mycket bra

Jack Reacher2013-10-17
Kalkon

Låt den rätte komma in2013-10-09
Ger den ett högre betyg än vad den kanske egentligen förtjänar, för trots att jag starkt ogillade slutet var den i övrigt en fin och romantisk liten historia som räddade en i övrigt usel influensadag framför tv:n

Silverado2013-10-08
Charmig som en gammal Kalle Anka-tidning, men har tyvärr lite för många storskurkar och ett grand final för mycket.

Mannen på taket2013-09-06
Såg om, höjer

Polismördaren2013-08-09
Skådisarna räddar den här riktigt usla filmen

Moonrise Kingdom2013-01-20
Ytterligare en gemerationsfilm för medelklass 60-70-talisterna från Wes Anderson. Ptja, säger jag.

Experimentet2012-11-18
En av de där filmerna som stannat kvar i minnet. Såg den inte när den kom 1980, men det är ändå säkert minst 20 år sedan som jag kolla det på den. Kanske inget mästerverk men den har uppenbarligen något många andra filmer saknar, ska försöka se om den någon gång och försöka komma på vad

Modig2012-09-27
En bajskorv

This Must Be the Place2012-07-21
tappar tyvärr sitt tempo språk och sin känsla mot slutet... svag fyra

Mästerkatten2012-04-06
Stark trea. Oerhört snygg animering. Respektlös, infallsrik och rolig. Lite för ofokuserad för något högre betyg än 3 men helt klart sevärd

Tinker Tailor Soldier Spy2012-02-03
2011s kanske mest överskattade dussinrullen. Dramaturgin är något de verkligen borde ha lagt tid och kraft på men istället verkar allt ha gått till möbler och rekvisita. På ytan ges handlingen utrymme att treva sig fram vilket bara är yta eftersom det bara är i scenerna som tempot är långsamt. Men det klipps hårt mellan scener och handlingen rusar snarare fram i ett stressat tempo som tyvärr gör filmen både seg och samtidigt ofokuserat och hafsig. Gary Oldman ger inte något liv åt George Smiley utan tolkar snarare hur Alec Guinness spelade George Smiley. De övriga rollkaraktärerna är i det närmaste helt osynliga och de (i cirkusens ledning) som verkligen borde fått åtminstone ansikten tillåts inte bli något annat än oskarpa skuggbilder. Inget i filmen har någon tyngd eller tillåts ha något innehåll. Allt är bara yta yta yta. Hoppa över den här och ge dig istället tid att njuta av de 350 minuterna i 1979-års tv-serie Tinker, Tailor, Soldier, Spy (Mullvaden på svenska). Den går nämligen på djupet och är riktigt riktigt riktigt bra.

The Adjustment Bureau2012-02-02
Nej den är kanske bara värd en trea men jag tyckte historien var så romantisk och fin att jag ger den en fyra.

Jack the Ripper2012-01-12
Folk har verkligen överdrivit när de betygsatt den här. Svagt manus, tråkig regi och stundtals haltande skådespeleri. Knappt och jämt godkänt.

Payback2012-01-11
Se Lee Marvis i Point Blank istället.

Mannen från Le Havre2012-01-09
Hantverksmässigt är filmen en stark 4. Kaurismäki övertygar om sin briljans som regissör, om ni någon skulle ha tvivlat. Filmupplevelsen är dock en ganska svag trea. Manuset och verkar ha blivit amputerat och dramaturgin vacklar. Filmen är oerhört politisk och jag misstänker att Kaurismäki haft Brechts plakatteater i åtanke när han arbetat med Mannen från Le Havre. Men precis som många dramaturger i bland skär för mycket i Brecht, för att få fram en starkare verfremdungeffekt, har Kaurismäki skurit för mycket och gjort den bärande berättelsen platt och oengagerade. Filmen får en trea, varken mer eller mindre.

Det fjärde protokollet2012-01-02
Tänker oftare på filmen än på boken. Riktigt bra spionrulle. Mycket stark fyra

Nästa sida »