Alla kommentarer avlucius

Earthquake Bird2021-05-02
tappade intresset efter en halvtimme. Stelt skådespeleri och oengagerade historia. Det ena kanske följde det andra eller tvärtom

Den blomstertid nu kommer2021-03-14
Man blir sjukt trött på alla målsökande fordon efter ett tag

Doctor Sleep2021-03-09
Tycker att dom filmatiska kopplingarna till Kubricks film är oväntat välgjorda, vilket ju ger filmen en stark skjuts att lyfta sig över ram-berättelsen. En ramberättelse som är lite Kingskt cheezy på ett sånt där sätt som ändå kan vara rätt underhållande och som ändå lyckas docka in väl i den första filmen. Det blir som nån slags slutlig försoning mellan Kings och Kubricks båda visioner och universan kring denna berättelse.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn2021-02-19
Ganska rolig popcorn-rulle.

Swiss Army Man2021-02-01
Måste väl vara Daniel Radcliffes konstigaste roll hittills. Underhållande naturligtvis, och befriande pubertal men inte särskilt givande utöver det.

The Wind2021-01-11
Välgjord och stämningsfylld men tidshoppandet är tyvärr förvirrande och ryckigt.

CJDG2021-01-02
Inte mycket till röd tråd eller frågeställning utan mest en överraskande långtråkig och ointressant presentation av konstnärens livsgärning

Lion2021-01-01
Första delen av filmen är väldigt bra men de vuxna partierna av Saroos liv blir tyvärr lite platta och översentimentala a la Hollywood script. En stor eloge dock till lilla Saroo och hans bror som gestaltar en väldigt fin relation

The Midnight Sky2020-12-28
Pretentiöst dravel i sci-fi förklädnad. Har inget emot pretentiösa filmer förstås men när en film försöker vara mer än vad den är så blir det dravel. Netflix produktionerna jag sett på sistone har inte varit bra, undantaget Maniac som är genial.

Icarus XB 12020-12-20
Såg precis Aniara och Ad Astra så kan hända att jag är lite mätt på det här temat. Ändå tycker jag dom skruvade lite för lite på isolation/utsatthet driver till galenskap-ratten. Ganska intressant tema i samband med corona-pandemin.

Uncut Gems2020-12-16
Pust. Två och en halv timme av stress-ångest och spiral-effekter av dåliga beslut gör mig så irriterad på Sandlers karaktär att jag inte kan ha överseende med det ganska goda hantverket som filmen ändå är.

Leoparden2020-12-13
Kan tänka mig att Bergman kan ha inspirerats av balscenen för Fanny och Alexanders jul-middag.

Star Wars: The Rise of Skywalker2020-11-20
Förstår inte hur Disney lyckas med bedriften att göra extremt långa filmer utan att lyckas vila i scenerna tillräckligt mycket för att man ska känna för karaktärerna. Kanske skära ner på bil-jakterna?

Alena2020-10-07
Ganska dåligt skådespeleri och en orealistisk tonvikt på Lacrosse. Vilka svenska skolor har egentligen lacrosse-lag som åker runt och möter varandra och finns det verkligen inget annat att göra när man går i skolan än att spela lacrosse? Matematik t.ex? Det primära hotet i filmen verkar vara om Filippa ska bli petad från lacrosse-laget. Det pratas en del om relegering också, men det är mest den förlorade lacrosse-platsen som verkar vara katastrofen.

A Whisker Away2020-09-20
Skulle gett denna en 4a om slutet hade varit lite mer genomarbetat och fokuserat. Berättar-mässigt känns det lite som att själva "uppgörelsen" mest städas av. Annars är det en snygg, välgjord och rolig berättelse, absolut i klass med många av Ghiblis filmer.

The Quiet Roar2020-06-30
Bergmanskt

You Were Never Really Here2020-06-24
Jag gillar mycket med den här filmen. Skådespeleriet, narrativet, fotot och framförallt soundtracket som var magiskt bra. Klippningen var lite mystisk, som att den ville för mycket ibland, men ibland var den å andra sidan väldigt bra. Själva ramhandlingen som inte var jätte-stark hade också lite för suddigt fokus kan jag personligen tycka. Sen blev jag lite nyfiken på slut-scenen. Kändes lite som man kunde läsa in en blinkning till Sopranos i det.

Könskriget2020-06-06
Som film eller dokumentär bryter den väl inte så stor mark, men den är ju ett väldigt intressant tids-dokument och själva matchen är ju värd att uppmärksamma för sin historiska betydelse.

Southland Tales2020-05-04
Roll-listan är lika surrealistisk som plotten och CGIn. En film som bör ses mer som en syra-tripp än en popcorn-rulle

Hold the Dark2020-04-29
Bra skådespelare, bra stämning, intensiv action. Intresset hålls uppe för att "lösa mysteriet" hela filmen. Dock fick jag inte alla nycklar känner jag för att kunna tolka klart.

Widows2020-04-02
Lite blasé film för att vara en McQueen

Destroyer2020-03-28
Kidman har hård-studerat Ellen Ripley inför den här rollen känns det som. Hon gör en riktigt grym prestation på båda sätt.

Det moderna projektet2020-03-13
Överraskande tänkvärd/rolig lågbudget-film

Green Book2020-02-11
Som "en oväntad vänskap" för vuxna.

Hell or High Water2019-11-13
Skön stämning och bra dialog, men det är också det som mest sticker ut med den här filmen. Intressant dock med en brotts-road-movie i kölvattnet på den amerikanska hus-låne-kraschen, där dom enda glas-klara skurkarna som utmålas är bankerna som rånas. Jag såg the bigger splash dagen innan vilket kryddade denna film lite extra.

Schirkoa2019-10-14
Det var ju tråkigt att den här snygga filmen hade så fatalt obegripligt manus

Nästa sida »