Alla kommentarer avmaldoror

Decasia2015-10-02
Är detta en experimentfilmmusikal? Ny genre i sådana fall.

Meek's Cutoff2015-10-02
Jag gillar skarpt dubbelexponeringen i början när gruppen går över himlen till att sen gå över en kulle.

Pure Blood2015-08-07
Ah, en sydamerikansk Pasolini för att göra en bekant liknelse. En förtäckt art house-film i en historia om blod och mord med en västerkritik mot överklassen genom att skildra densammes korrupta och hedonistiska beteende.

Den röda kappan2015-08-04
Betygen nedan är lite väl snåla tycker jag. Det är visserligen ingen perfekt film men den har inga större fel och brister. Det är en rak och direkt berättad historia utan några större krusiduller och det är inget större fel rent filmtekniskt och inte heller på kostym och dekor som lätt kan bli väldigt töntigt med tanke på temat. Allt som allt är den en charmig liten sak och var en ganska givande filmupplevelse.

Strawberry Shortcakes2015-07-09
Unga kvinnors ångest i storstan, skulle undertiteln till denna kunna vara. Lite taskigt med en tvåa kanske men det finns bättre liknande filmer.

Bröd och mjölk2015-06-05
Ett av de konstigaste slut jag har sett på film som jag inte för allt i världen kan avgöra huruvida det är bra eller dåligt.

Ett fall för Johnny Cousin2015-04-17
Att en av de sjystaste jazzfilmerna skulle vara brittisk skulle man inte kunna tro.

Night Will Fall2015-03-16
"In January 2015, it was disclosed that German Concentration Camps Factual Survey will go into general release to the public sometime during the year, either on DVD or in theaters." Så står det på wikipedia och då måste det ju stämma. Hursomhelst är jag väldigt sugen på att se den när den blir tillgänglig.

Devicanska svirka2014-12-22
Jugoslavisk tv-film som väl är någon sorts grumlig adaption av Stokers Dracula med en kvinnlig version av greven, eller grevinnan i det här fallet.

Cape Town Cops2014-10-05
Som en throwback till de hårda snutfilmerna från det amerikanska 80- och 90-talet med alla dess klyschor inbakade fast nu i 2010-talets Sydafrika, på ett positivt sätt men den lyckas inte avsluta något vidare bra.

Spring Breakers2014-10-04
Uppdaterar till en fyra. Den här filmen har inte släppt tag om min hjärnas skrymslen och vrår sen jag såg den.

Hana-Dama: The Origins2014-08-27
Återigen en kritik eller känga åt den superindividualistiska och inåtvända japanska samhällskulturen sedan Sato blev seriös auteur över en natt med Love & Loathing & Lulu & Ayano. Nu med lite mer humor, självdistans och lite old school Sato blod & gore.

Visitors2014-07-24
Kawases segment var bäst.

Araya2014-03-30
Ungefär såhär hade nog Leni Riefenstahl filmer sett ut om hon inte hade blivit utmobbad av filmbranschen efter Nazitysklands fall.

Kaldalon2014-02-21
Den experimentfilm, icke-narrativa, icke-dramatiskt strukturerade film (kallade vad du vill) som jag alltid har väntat på och som jag inte visste fanns för ens nu.

Daddy, Father Frost Is Dead2014-02-20
Lite som om Tarkovskij hade inspirerats av Tsukamotos Tetsuo och gjort en film på Äldreomsorgen i övre Kågedalen.

The Other Side of the Underneath2014-02-16
Lite överteatralisk, lite överanvändning av symbolik men ganska dekischarmig ändå och en klart bättre andra halva.

Le piano irresistible2014-02-04
En trea för de absolut roligaste danserna jag sett på länge.

Eastern Drift2013-11-23
Jag vet ingenting om Sharunas Bartas annat än att han är en hemskt bra regissör men det vore coolt om huvudpersonens kämpande igenom filmen på något sett var ett symboliskt gestaltande ur eller av hans eget liv då den på något sett känns lite allegorisk. Oavsett, eller om det bara är ren fiktion är det en väldigt bra film.

Spring Breakers2013-11-19
Den första filmen som fått et 3(+++) betyg, och därmed uppfunnit en ny sorts betygsskala?

House of Cards2013-11-12
Jag vet inte riktigt varför men den fick mig att tänka på Bukowskis mer surrealistiska och mörka noveller. Antagligen för att huvudpersonen var ganska robust, orakad och koppärrig, men det var också något i känslan som förmedlades som hade en sorts likhet.

Hanoi, martes 132013-11-02
Både skeendena och klippningen har ju en tydlig dramatisk rytm så en berättarröst som kommenterar vad som händer känns onödigt, och propagandatal eller bakgrund till kriget klarar man sig också utan. Den poetiska kamptexten som läses upp i början och slutet räcker väl som textinslag och binder dessutom ihop filmen fint.

Budo2013-10-09
En harakiriscen i ett mörkt rum med bara en tatamimatta och en körsbärsträdskvist i en vas upplyst, en man klyver risbalar med mount Fuji i bakgrunden, judoträning i en skogsdunge, kampuppvisningar i tempelträdgårdar och på klippor som piskas av havet, många slowmotion-scener och korta inklipp av natur eller no-skådespel. Lika mycket en snygg, poetisk skildring och demonstration som ren japansk vålds- och kulturporr.

Assa2013-09-26
En klassisk rysk vattenbalett (flödet och den ständiga rörelsen) och en punkspark av galenskap och åt det auktoritära Sovjetsamhället på samma gång. Härliga grejer.

Seki-lala2013-08-04
Det bör tilläggas att de tre personerna som filmen följer är "icke-japaner" och filmen handlar inte direkt om porrindustrin utan regissören som själv har koreanskt påbrå reser runt med huvudpersonerna (som är en tredje generationens koreansk kvinna, en andra generationens koreansk man och en kinesiskfödd kvinna) och pratar om identitet och kulturskillnader, och varvar det med att spela in några sexscener. Porrvinkeln är förstås ett sätt att vara lite sexigare och mer publikvänlig men det finns också en parallell i utanförskapet och identitetskonflikten både i att jobba inom sexindustrin och att vara "utlänning" i Japan.

Back to Stay2013-06-24
Jag hörde någon stans att Argentina har flest psykologer per capita och den här argentinska filmen är en väldigt bra studie över relationerna mellan äldsta, mellan och yngsta syskonen som här har lämnats åt varandra i ett stort hus efter mormoderns död. Jag gillar hur hela filmen är koncentrerad till huset och det långsamma tempot och kameraarbetet. En fin och melankolisk film. 3+

Invasión2013-06-12
En kafka-aktig intrig där man hela tiden får fundera på vilka som är elakingarna och vilka som är de sjysta killarna, huruvida man kan använda sådana begrepp, vilka som håller på med vad och vad som egentligen försiggår över huvud taget. Jag gillade det men saknade lite av det lilla extra.

Corridor2013-06-07
Haha, den är skrämmande lik en film jag och en polare gjorde på gymnasietiden. Inledningen i båda filmerna med en långsam korridoråkning i kontrastrikt svartvitt med en gestalt som dubbelexponeras in är på pricken. Och Terry Riley-musiken kom som en positiv överraskning och var ett stycke jag kände väl igen och inte kan ha lyssnat på sen just tiden på gymnasiet.

Vaxdockan2013-06-06
Rekommenderas av Church of Satan (och av maldoror tillika). Den finns med på deras officiella filmlist som i princip enda icke-engelskspråkiga film tillsammans med ett par gamla tyska stumfilmer.

Night #12013-06-06
Jag såg den på Göteborgs filmfestival inte så mycket filmbeskrivningen som inte lät så originell utan för att jag har vart i Montreal och jag tyckte det skulle vara kul att se lite Montrealmiljöer. Dock blev det inga stadsmiljöer och istället blev jag väldigt positivt överaskad. Det var det mest Bergman-aktiga (ångest- och välskrivetmässigt) jag sätt i modern tappnig. Hela filmen förutom den genomsjysta sexscenen bygger på långa monologer av de två huvudpersonerna. Snyggt, stilrent filmfoto dessutom.

Nästa sida »