Alla kommentarer avmammene

Colonia2021-12-05
Själva utförandet kändes aldrig riktigt äkta, skådespelet var konstlat från de båda huvudpersonerna. Sedan har vi själva historien, kan inte tänka mig att det var något någon skulle göra, men är det film så förstår jag att man måste få in någon slags handling för att kunna berätta det man egentligen ville berätta, om Colonia Dignidad ett hemskt ställe och om militärkuppen i Chile. Så på det viset var det en intressant skildring av skräcksekten som den slibbige Paul Schäfer ledde, och spelades så bra av Mikael Nyqvist, fick kalla kårar bara av att se honom. En film som väckte vidare intresse, men inga varma känslor direkt. Finns en dokumentär på Netflix om man vill fördjupa sig mer, om man orkar.

Rättfärdighetens ryttare2021-12-02
Högt i tak, det drivs med det mesta samtidigt som det finns ett djup och mening. Intressant är det här med händelsekedjor och tillfälligheter, sannolikheter, vad det kan leda till. Det är en konst att få till den här känslan man lyckats med här, många scener är rätt våldsamma, men de tas inte riktigt på allvar och det är mycket de olika karaktärernas framställning som gör att det blir mer komiskt. De är så underbart framställda de här tre mycket "speciella" karaktärerna som spelas av Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro och Lars Brygmann, så precis på gränsen till att inte förlöjliga dem, sen har vi Mads Mikkelsen, vilken skådespelare. Överhuvudtaget, varför är danska skådespelare så överlägsna, så naturliga. Jag är så imponerad av skådespelet här och den värme som historien lyckas skapa, trots det ibland brutala. Känner man så här så får det nog lov att bli en fyra.

Vår tid ska komma2021-11-28
Först kan man ju tycka att det är synd att det funnits sådana här ställen och människor. Mycket bra framför, även om det är svårt att se. Men det utvecklas efter hand något mer, då mycket vänskapen mellan pojkarna och allt de hittar på. Den lille Elmer är helt underbar att se, hans roll spelas så bra av Harald Kaiser Hermann, en naturlig inlevelse. De flesta spelar väldigt bra, men jag vill nog först berömma barnen. Ja danskarna har ännu en gång levererat.

A Decent Man2021-11-27
Nja, nog för att jag tycker om lite dystra filmer, men det här vet jag inte vad det gav. Det var svårt att få någon slags klarhet, man bara hamnade i något som inte förklarades alls. Tiden gick ut på att försöka fatta vem är vem och vad är vad.

Yara - kidnappningen i Bergamo2021-11-26
Alltid intressant att följa detektivarbetet för att få fast gärningspersonen, kanske faller det här lite i de vanliga PK-fällorna. Här får man i alla fall använda metoder som för närvarande stoppats i Sverige. I slutändan blir lite frågande.

Let the Sunshine In2021-11-26
Juliette Binoche är oftast väldigt bra, så också här. Men själva handlingen kändes lite tjatig. Så var nog också hennes liv och det framgår rätt klart, det var själva kärnan. Men tyvärr tröttnade jag efter att tag. Var det inte "Mick Jagger" gestaltad av Paul Blain som dök upp på slutet med putande mun, nej men han trodde nog det själv och självaste Gérard Depardieu fick kliva in ett tag, rätt roligt.

The Exception2021-11-24
En lite lättsammare skildring och något romantiserad skildring av kriget. Rätt skönt ibland, här har man mer fokuserat på förhållanden mellan karaktärerna, lite ovisst var det ett tag vad vissa hade för uppgift, men det klarnade. Framför allt många mycket bra brittiska skådespelare.

Sitting in Limbo2021-11-23
En mycket bra skildring av verkliga händelser, hur människor kan komma i kläm, när konstiga och orättvisa regler följs utan sans. Har vi ju sett i Sverige också i nutid, folk som har skapat ett liv och klarar sig själva utvisas, ibland är världen galen kan jag tycka.

Iris2021-11-21
En thriller som var väl genomtänkt, med många turer, men i ett rätt långsamt tempo så det fanns tid att smälta, det gillar jag. Bra skådespel och att den "rätte" åkte dit uppskattas.

Man on Fire2021-11-15
Det här är så nära fyran och det är till stor del Denzels förtjänst, rollen är bara hans, ingen tvekan om det. Allt är mycket bra berättat, med insyn i det förflutna, samtidigt som handlingen börjar eskalera. Det som drar ner lite är att vissa känsloband gick lite väl fort, det var inte det mest störande, utan detta eviga flimrande och ryckiga filmandet, inte bra för tittarens hjärnverksamhet. Synd för detta var annars riktigt bra, men en stark trea får den.

Widows2021-11-14
Var lite rädd för att det skulle bli någon slags superkvinnohistoria, men jag tycker nog inte det. Vissa saker gick kanske lite väl lätt, men i det stora hela var det rätt förnöjsamt att följa dem och konstatera att de fick det bättre som änkor.

Gruppen2021-11-13
Mycket diskuterande här, man skyr inga ämnen, med andra ord det är ingen ängslighet vilket jag uppskattar. Visar på spänningar i gruppen, men också intresse för varandra, då mest mellan läraren och Antoine där man inte riktigt visste vad det skulle ta vägen. Lämnar en del att tänka på. Stark trea.

Pili2021-11-11
Man kan tycka att i detta långsamma tempo så händer det inte så mycket, men det som sker är huvudpersonens vardag, en kamp för överlevnad varje dag. Huvudpersonens personlighet spelar stor roll för känslan filmen igenom, det vi ser ligger på ytan. Bra skildrat och en lite ovanlig film.

Slaget vid Schelde2021-11-10
Finns väldigt många skildringar av den här tiden, så nära slutet på kriget och krigströttheten, här är det från Nederländarnas synvinkel. Inledningen känns orealistisk, kan vara ett tillfälligt hjärnsläpp, men vilka konsekvenser det fick. Kändes som man här ville balansera upp, att godhet/ondska finns på alla sidor och meningslösheten lyste igenom.

Den osannolika mördaren2021-11-09
Tycker verkligen om tidsskildringen, den har man lyckats skapa bra. Polisarbetet visar här sin tafflighet, att samarbetet inte fungerade. En polis Arne Irvel som var mycket intressant, som för övrigt spelades mycket bra av Peter Andersson, om han fått hållas kanske utfallet hade blivit annorlunda. Kanske fick man inte så stor bild av Holmer, mer än att han verkade väldigt fåfäng, det kunde ha varit mer fokus på honom. Huvudpersonen i detta var ju förstås Engström, han framställs som en mycket tragisk figur som jag hade blandade känslor inför. Robert Gustafssons tolkning av honom var kusligt bra, bilden av honom följer med ett tag. Ska jag klaga på något så är det sminkningen som inte kändes naturlig, vissa såg tom komiska ut och vissa rollprestationer var inte de bästa.

Du jour au lendemain2021-11-07
Här har man vänt lite på perspektivet på lycka, eller har man det? Kan ju bli en press också. Till en början mycket "snubbelhumor" i mitten rätt rolig, men sedan blev det mer och mer tröttsam och överdriven.

Det ligger en vit man i din säng, mamma2021-11-05
Mår man så här toppen efter att sett en film som denna så måste det ge högt betyg. Finns allt här, intrig, kärlek, glädje och den stora charmen rakt igenom som bara nockar mig. Säger bara det, underskatta inte städerskan och franska filmer.

The Sum of All Fears2021-11-04
Kanske inte min favorit genre direkt och gick väl att titta på. Idén var egentligen inte så dum, lite rörig kanske. Det som stör mig lite är att det ska kladdas på för mycket på slutet.

Spionen2021-11-03
Det som var bra med denna spionfilm var att den inte i första hand gick ut på att vara spännande, utan mer på att undersöka sanningen om Sonja Wigert. En tid i Sveriges och Norges historia som är mycket intressant, tyvärr var den lite osammanhängande, kanske för att det mer var gjord av nyfikenhet än att allt var skrivet i sten.

Queen & Slim2021-11-02
Tyvärr fick jag ingen känsla alls för det här paret, kändes för mycket konstruerat. Tjejen jobbig och killen snäll, vad vill man säga med det, det ska vändas på och överdrivas. Man försökte skapa en känsla som jag upplevde som fånig och det uppstod många ologiska tillfällen, för många för min smak. En lång färd som jag tyckte det var skönt när den avslutades, förresten gillade jag inte den heller, bara för att man inte kunnat gjort det annorlunda. Svag tvåa.

Clemency2021-10-31
Berättat med små åthävor på ytan men desto mer på djupet. Ett system som påverkar alla inblandade, då mest huvudpersonens ansvar och ambition att sköta det så snyggt det går, hennes tvivel som sipprar fram inte i ord mer i gester. Mycket bra att budskapet inte hamras in, en betraktelse av ett tungt ansvar.

Den tysta revolutionen2021-10-30
Kändes mycket realistiskt berättat, ungdomarna här inledde en protest som de nog inte kunde ana vilka konsekvenser det skulle få. Lekfullheten byttes till allvar och de fick plötsligt bli vuxna. Intressant med utredningen och hur de försökte spela ut dem mot varandra och hur reaktionerna blev. inga lätta beslut. En bra skildring av hur det är att leva under en auktoritet och vad man ska tro på.

Hitch - din guide till en lyckad date2021-10-24
Ok och rolig och Will Smith är Will Smith, men den som jag föll för var nog i alla fall Kevin James, han hade en skön stil. Men mot slutet blev det för kletigt, en film som kom och gick.

An Affair2021-10-23
Emellanåt mycket jobbigt att se hur huvudpersonen som spelas så trovärdigt av Andrea Bræin Hovig förnedrar sig totalt, vill ibland bara stoppa henne. Tycker man får fram bra hur passionen tar över henne totalt, men också andra komponenter i hennes liv som säkert bidrar till hennes omdömeslöshet, inget försvar, men det känns som en film som inte pekar med hela handen och det är skönt.

Trial by Fire2021-10-22
Först kändes det som en historia som alla andra, jobbig person blir anklagad och känslorna för denna person är inte positiva. Efter hand förstår man att det finns stor ambition att redogöra för hela kedjan och hur huvudpersonen förändras, men det gör inte att man börjar älska honom, det är bra. Ett stort arbete börjar att nysta upp och när reportern engagerar sig blir det mer personligt. Det bygger på ett verkligt fall och om man pepprat vet jag ej, men vid efterforskning verkar det i det stora hela stämma. Filmer som ökar i efterhand och bidrar till att vilja veta mer är ett stort plus, blir en stark trea.

Skolliv2021-10-21
Här var det högt i tak, med en skämtsam ton drev man med det mesta. Sinsemellan var lärarna ibland inte bättre än ungarna, kan vara en ventil att klara den tuffa vardagen med ungdomar som hade svårt med motivationen och kanske inte de bästa hemförhållanden. Känns ju som ett aktuellt ämne även här i Sverige. Det som var bra här var att man fick hänga med i de här människornas liv ett tag, inga pekpinnar och ingen offermentalitet, utan så här är det just nu med sorg och glädje om vartannat. Friskt och befriande att låta tittarna tänka själva. Stark trea.

En komikers uppväxt2021-10-20
Vet inte varför man gjort de flesta karaktärer så överdrivna, gäller de flesta vuxna. Kan ju vara så Gardell minns dem, men jag tycker det tar udden av det verkliga problemet, mobbingen som är hemsk att se. Då också medlöperiet, vilka är de värsta svikarna? Annars tycker jag att den vuxne Juha balanserar upp historien. Så bra kanske jag inte tyckte detta var, varför överdriva när historien hade kunnat berättas med ett allvar och borde det inte funnits en "normal" vuxen människa med.

The Father Who Moves Mountains2021-10-19
En man som var van att få som han ville och inte skydde några medel. Ingen trevlig karaktär som är väldigt lätt att reta sig på. Mycket från räddningsarbetet och det team som utförde det med de medel de hade varje dag, det tillförde en verklighetskänsla, hur svårt det kan vara att hitta de som förvirrat sig och kanske en insmugen kritik om de dåliga resurser som de arbetade med i motsats till "andra".

The Best of Enemies2021-10-19
Många korkskallar i den här berättelsen,det retar verkligen upp att se, tyvärr finns de nog fler än här. Men vissa korkskallar är förandliga som tur är. Sam Rockwell är så himla bra här, han är så övertygande att han blir komisk. Skulle inte detta drama bygga på verklighet och att man fick se de verkliga personerna i slutet så skulle jag antagligen tycka att det blev för mycket.

Megan Leavey2021-10-17
En annan insyn i krig får man här genom en bombhund och dess förare. Det var det som var intressant, även om jag kan tycka att det gick väl enkelt för dem att hitta varandra, men det är ju film och tiden är dyrbar. Annars en fin berättelse som visar på att det inte bara är människor som blir krigsskadade och behöver rehabiliteras. Som vanligt med USA så blir det ju lite hallelujastämning, men det kan väl jag leva med här.

Nästa sida »