Alla kommentarer avmikaelsvensson

High School Musical2015-06-07
Jag antar att målgruppen är ungdomar i yngre tonåren, och då är filmen säkert underhållande att titta på någon slö eftermiddag. I sann Disney-anda så är handlingen otroligt slätstruken och snäll. Karaktärerna känns medvetet överdrivna så att de är karikatyrer snarare än stereotyper.

The Lunchbox2014-09-07
Karaktärerna känns realistiska, och därför känns även handlingen realistisk. Då gör det inte så mycket att det faktiskt inte händer så mycket i filmen. Svag fyra.

En prinsessas dagbok2014-06-23
Även om det gjorts ännu sämre filmer på samma tema så finns det inte mycket förlåtande att säga om den här filmen. Filmens sensmoral verkar vara att man blir populär genom att vara snygg/känd, att man måste "bete sig som en prinsessa" för att passa in i bland eliten, att skolans "snygga och populära" alltid är ytliga/beräknande/utnyttjande, att man genast blir mer attraktiv om man har långt rakt brunt hår, välnoppade ögonbryn och kontaktlinser istället för glasögon. Eftersom filmens målgrupp sannolikt är unga tonårstjejer så känns budskapet ganska unket.

Loving Annabelle2014-04-12
Förbjuden kärlek på katolsk flickskola. Karaktärerna är väldigt endimensionella, så skådespelarna är bättre än manuset eftersom de faktiskt lyckas få in lite känsla i filmen.

Hick2014-04-12
Om man kallar det här för en dramakomedi så måste man ha en riktigt mörk humor. Jag blir orolig för de som tycker den här filmens handling är komisk. I vilket fall som helst tycker jag både Moretz och Redmayne gör riktigt bra ifrån sig.

Somewhere2014-02-02
Dorff och Fanning gör bra ifrån sig och ger lite välbehövligt liv till filmen, för det låga tempot och den korta speltiden gör att det inte hinner hända så mycket rent intrigmässigt. Jag förstår äntligen Simpsons-skämtet om att man kan spela upp en Sofia Coppola-film med tio gångers hastighet för att få den att likna en vanlig film.

Janie Jones2014-01-26
Kanske inte världens mest trovärdiga premisser i det här manuset men jag måste säga att de båda huvudrollsinnehavarna gör mycket bra ifrån sig. De gör handlingen mer trovärdig men samtidigt känns handlingen lite för enkel för att jag ska kunna ge filmen ett toppbetyg.

Runner Runner2014-01-01
Duglig underhållning.

Förtrollad2013-12-30
Över lag så gör skådespelarna bra ifrån sig och passar bra i sina roller även om Patrick Dempsey och Susan Sarandon är lite bättre än sina kollegor. Manuset levererar en del fyndiga och träffsäkra poänger men med tanke på filmens röda tråd om hur sagor inte riktigt fungerar i verkligheten så har jag lite svårt att argumentera för att slutet passar resten av filmen.

Setup2013-12-29
Visserligen finns det ännu sämre filmer här i världen, men den här filmen är ändå fattig både på engagemang och originalitet. Manuset är inte dåligt men en del av skådespelarna gör dåligt ifrån sig eftersom de helt enkelt är dåliga skådespelare och en del gör dåligt ifrån sig eftersom de går på rutin och inte orkar bry sig om sina roller. PS. Bruce Willis måste ha haft en hög timlön under inspelningen, med tanke på hur få minuter han faktiskt är med i filmen.

Prisoners2013-12-26
Som andra kommenterat så är tempot rätt så lågt och filmen blir därför ganska lång, men jag ser det inte som en nackdel. Spänningen och "ovissheten om sanningen" finns där hela tiden och filmen blir aldrig långtråkig. Bra skådespelarinsatser från alla inblandade.

About Cherry2013-12-07
Filmen tar inte har någon jättetydlig ställning för eller emot porrindustrin, vilket kan ses som både en fördel och en nackdel.

Gravity2013-12-05
Mycket bra. Även om handlingen på sina ställen känns lite långsökt så känns den inte orealistisk. Jag kände att det mesta i filmen skulle kunna inträffa, även om det inte är sannolikt. Bullock får här en möjlighet att visa att hon kan mer än komedi, och hon försitter inte chansen. Precis som många andra så instämmer jag i att det här är en snygg film som tar vara på 3D-möjligheterna samtidigt som den undviker fallgroparna.

Dante's Peak2013-11-12
Förvånansvärt bra specialeffekter. Hamiton och Brosnan kanske inte är några karaktärsskådespelare men de gör ett dugligt jobb. Manuset innehåller de vanliga klichéerna men även en del små välkomna "nyheter".

The New World2013-10-06
Se inte den här filmen om du väntar dig bombastiska stridsscener mellan indianer och europer. Det här är en dramafilm och inget annat. Tempot är otroligt lågt men eftersom filmen är så lång ges ändå utrymme för handling och karaktärer. De långa scenerna skänker stillhet till handlingen, något som förmodligen speglar indianeras traditioner och livsstil.

The Chronicles of Riddick2013-10-05
Vin Diesel får Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Steven Seagal och Dolph Lundgren att framstå som karaktärsskådespelare. Vad Judi Dench gör i den här smörjan är en gåta. Jag har svårt att bestämma mig för om betyget bör vara en etta eller en tvåa men jag väljer tvåan eftersom det, trots allt, finns sämre filmer.

South Central2013-08-24
Handlingen känns ibland lite väl förenklad och karaktärerna är ganska stereotypa och endimensionella. De sociala problemen som filmen tar upp är viktiga och filmen är sevärd, men inte på grund av dess filmiska kvaliteter.

Starsky & Hutch2013-08-17
Filmen har varken höga toppar eller djupa dalar, handlingen flyter på utan problem. Det finns en skön stil som genomsyrar hela filmen och alla skådespelare gör sitt jobb, men inte mer än så. Svag trea.

Moonrise Kingdom2013-07-31
Inte en film för alla men om man, som jag, älskar Den fantastiska räven och The Royal Tenenbaums så kommer man även gilla den här. Wes Anderson har en unik visuell berättarstil som jag verkligen gillar... de avskalade men ändå detaljrika miljöerna, de fasta kameravinklarna, de underbart exakta och korthuggna replikerna. Som sagt, det här är inte en film som passar alla.

Gissa vem som kommer på middag2013-07-29
Nästan lika relevant och aktuell idag som när den gjordes.

The Tree of Life2013-07-28
Relationerna mellan filmens karaktärer växer fram på mycket vackert, varsamt och omsorgsfullt sätt. Det är känslosamt och närgånget. Problemet är bara att man inte kan se den här filmen om man är det minsta uttråkad, för då somnar man garanterat. Tempot är så otroligt lågt och berättarstilen så otroligt lågmäld att jag ibland bara vill snabbspola filmen för att se om filmen då kommer upp ett vad som skulle kunna kallas "normalt dramatempo". Filmen har ett par långa drömliknande scener och enligt mig så tillför de ingenting av värde. De ger visserligen filmen ett tydligare existensiellt och religiöst djup men jag tror filmskaparna hade kunnat ge filmen ett sådant djup även utan dessa scener, scener som rent bildmässigt skiljer sig markant från resten av filmen.

Natt på museet2013-07-27
Känns mer som en barnfilm än familjefilm, och som barnfilm tror jag den fungerar alldeles utmärkt.

Jack and Jill2013-07-20
Vad har den här filmen och Hotel Transylvania gemensamt? I båda finns en karaktär som är så överspelad och överdriven att alla andra karaktärer framstår som fullt normala (här handlar det om Jill och i Hotel Transylvania pratar jag om backbackern). Som av en händelse så är Adam Sandler med i båda filmerna och som av en händelse är båda dåliga.

Mitt namn är Shaft2013-07-11
Mer kultrulle än kvalitetsrulle.

De fruktade fems hemligheter2013-07-09
Snyggt och stilfullt animerad i samma stil som långfilmens inledande drömsekvens. Ger lite bakgrundshistoria, och djup, till långfilmens karaktärer vilket gör den här kortfilmen till något mer än bara "ett skojigt sidospår" till huvudberättelsen.

G.I. Joe: Retaliation2013-07-07
Inte så dålig som jag väntat mig, men ändå en dålig film. Den levererade precis vad jag trodde att den skulle leverera: snygga effekter, endimensionella och oengagerande karaktärer samt massor av stora och orealistiska vapen.

Hamlet2013-07-07
Det finns en rejäl dos teaterkänsla i den här filmen. Det högtravande språket ytterligare förstärker känslan av att man tittar på en inspelad teaterföreställning. Se därför gärna filmen med undertexter.

Adele och mumiens hemlighet2013-06-29
Jag skulle säga att det här är en familjefilm. Det finns en lättsamhet och humor som man oftast inte ser i andra action- och äventyrsfilmer, vilket gör den mer barn- och familjevänlig. Eftersom den är på franska kräver det dock en dubbad version eller barn gamla nog att läsa undertexter.

The Hunter2013-06-29
Den här filmen har en nerv och även om det inte är en nagenbitare så är den ändå ganska spännande här och var. Jag tycker alla skådespelarna gör bra ifrån sig även om ingen utmärker sig nämnvärt. Kul med en film som visar upp ett hörn av världen som man annars aldrig ser.

Playing for Keeps2013-06-29
Varken bra eller dålig skulle jag säga. Handlingen är ganska förutsägbar och filmen är ganska slätstruken. Passar nog bra som kvällsunderhållning på vardagar eller sega helgeftermiddagar.

Nästa sida »