Alla kommentarer avmylar

Leviatan2017-12-17
Karg stämning i både landskap och handling. Det här är Ryssland som jag föreställer mig det och en film som både levererar stämning och passar in i mina fördomar får högt betyg.

Sameblod2017-10-30
Ingen känsla för tidsåldern eller trovärdigheten i vad de tar sig för. Det finns alldeles för mycket störande hål i historien för att det ska vara intressant att titta på.

The Bad Batch2017-10-22
Filmen försöker förmedla stämningar och känslor, men det enda som känns är irritation och frustration över att den är så dålig.

Legenden om Tarzan2017-08-26
Tja, Tarzan är ju Tarzan. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig egentligen. Smart historia? Trovärdig historia? Fysiska lagar? Nja, egentligen inte.

Tjuren från Bronx2017-08-26
Biografi målad med breda penseldrag. Aldrig riktigt engagerande men heller aldrig riktigt tråkig.

Winter's Bone2017-08-26
Känslan av uppgivenhet och att tvingas in i en okänd värld skildras för en gångs skull på ett trovärdigt sätt.

Jason Bourne2016-12-08
Jag såg den på ett flygplan, med ljud via usla hörlurar, vilket förstås påverkade upplevelsen negativt. Dock tror jag ändå inte att betyget blivit bättre under andra omständigheter. Det gäller att veta när man ska sluta, både som filmskapare och -tittare.

Don't Breathe2016-12-08
Jag såg den på ett flygplan, med ljud via usla hörlurar, vilket förstås påverkade upplevelsen negativt. Jag tror att man känner med rollfigurerna betydligt bättre om tystnad och småljud kommer fram ordentligt i den här filmen. Dock är den inte särskilt revolutionerande och framför allt inte särskilt bra. Lite för absurd och givetvis full av korkade beteenden.

Coherence2016-11-06
Ännu en film som utgår från att folk beter sig som idioter i konstiga situationer. Enkla hjärnor kan inte inte skapa smarta historier. Åtminstone inte utan att anstränga sig lite.

Dredd2016-11-06
Varför kör domarna omkring på ohyggligt fula motorcyklar som inte går att svänga med? Känns opraktiskt. Allt annat i filmen är ju fantastiskt trovärdigt och praktiskt...

Alla helgons blodiga natt2016-11-01
Förvånansvärt bra. Jag har fördomsfullt trott att den skulle vara lika usel som alla sina efterföljare och inspirerade filmer, men det blir faktiskt en smått obehaglig stämning. Filmkonstens utveckling har förstås höjt standarden, så den står sig inte riktigt idag, men ändå är det en sevärd film.

This Is England2016-10-31
Eländig diskbänksrealism som inte gör någon på gott humör. Fast på ett bra sätt.

Cloud Atlas2016-09-03
Jag mindes inte att jag sett den här förut och kände inte igen den heller. Den gjorde inget vidare intryck alltså. Den här gången höll jag lätt isär alla figurer och historier, men störde mig fruktansvärt på all Paulo Coelsk filosofi-banalitet. Trean får stå kvar för det är fortfarande en underhållande sagoberättelse.

The Skin I Live In2016-09-03
Rätt löjlig i sin brist på trovärdiga detaljer och med sina uppenbart intvingade absurditeter. Det känns som att två kompisar gjort en film, där den ene är perverterad och totalt talanglös men ändå tvunget måste ha med några scener och den andre accepterar det för fridens skull. Det blir inte bra, helt enkelt.

Before I Go to Sleep2016-08-20
Känner mig korkad eftersom jag trots att twisten var uppenbar missade den sista pusselbiten för att få ihop det. Säkert på grund av fördomar. Det blir ganska spännande, men eftersom halva filmidén är stulen från Memento och andra halvan består av familjekärlekspropaganda blir det ändå inte mer intressant än en tvåas betygvärde.

Hotell2016-08-07
Något ytlig. Filmen verkar bygga på en idé som inte riktigt fick utvecklas, så den försvann mest i ett snedspår. Kan man ersätta en film med korta textremsor har man missat poängen med att göra film. Här var det lite för mycket stirrande med tom blick. Dock är idén intressant och skådespelarna gör det bästa av materialet de fått.

The Hateful Eight2016-07-27
En stund trodde jag att det skulle bli en ny sorts gammaldags deckargåta, men den vinkeln försvann tyvärr snabbt. Då blev det mindre intressant. Lite mer tanke hade lyft filmen över medel, vilket jag hade förväntat mig av en Tarantino-film.

The Martian2016-07-27
Något så ovanligt som en rymdfilm utan vare sig djup eller teknik. Nåja, lite teknik men det är snabbt överstökat för att få in lite fler flaggviftningsscener (åtminstone bildligt). Trots filmens längd hinner jag varken bli engagerad eller tankeväckt. Bara lite underhållen.

Django Unchained2016-07-16
Ingen skildrar hårdingar som Tarantino. Han skulle aldrig kunna göra en film med Chuck Norris, för då skulle kameran krackelera.

The Big Short2016-07-16
Att göra underhållning av ekonomi och fondförvaltartermer är en konst. Dock är det fortfarande ekonomi och fondförvaltartermer, hur många stjänskådisar man än slänger in. För mig som inte vet något om kraschen blir det underhållande, men jag tror jag ska se en dokumentär om jag vill ha fakta.

Miraklet i Milano2016-07-12
Småcharmig komedi med klar och tydlig distinktion mellan gott och ont. Lite väl banalt för högre betyg, men ett plus för de fantastiska specialeffekterna.

Den andra systern Boleyn2016-02-14
Helt ointressant och saknar trovärdighet. Kostymerna kanske passar hyfsat till tiden, men uppträdande, frisyrer och miljöer är alldeles för moderniserade.

En idealisk äkta man2016-02-14
Ett putslustigt drama med stark prägel av pjäsformatet. Egentligen fanns inget vare sig överraskande eller minnesvärt, men filmen är ändå välgjord och trogen tidsperioden den utspelas i.

En katt i Paris2016-02-14
Gullig film som är mycket vältecknad. Dessvärre fanns bara dubbat ljud på dvd:n men jag blev ändå positivt överraskad, då jag hade väntat mig en renodlad barnfilm utan underhållningsvärde. Jag borde ha förstått bättre när det kommer från Frankrike.

Öknens vita sol2016-02-14
Sovjetisk västernkomedi. Minst lika bra/dålig som amerikansk dito, men stor kulturskillnad. Det är praktiskt att vidga sina vyer samtidigt som man får lite hjärndöd underhållning.

Lyfta skrot2016-01-17
En kort inblick i 70-talets kroppsbyggarkultur. Arnold påminner om en viss svensk elitidrottare; dryg, irriterande, och den som alla vill sätta på plats. Sen när det väl gäller går han ut och vinner i alla fall.

Hobbit: Femhäraslaget2016-01-16
Jösses vilket antiklimax. Det här är en barnfilm fylld av dödande, vilket blir en underlig kombination. Del två är helt klart den enda sevärda filmen av de tre. Denna avslutning balanserar ruskigt nära en etta i betyg.

Cowboys and Aliens2016-01-14
Överraskar mig på ett bra sätt, men filmen är mer rolig än bra. Hårdingstuket roar mig alltid när det görs på rätt sätt.

The Expendables2016-01-14
Hehehe

Sicario2015-12-22
Blir aldrig särskilt intressant eftersom det inte finns någon poäng med filmen. Inga rollfigurer presenteras och kan skapa intresse, ingen historia finns som kan skapa intresse, inget budskap kan skönjas och skapa intresse. Det blir som att sitta av tiden, studera det meningslösa våldet och förfasas över giriga eller hatfyllda människors skrupelfrihet.

Nästa sida »