Alla kommentarer avnaiiv

En alldeles särskild dag2023-01-11
Avslappnande med en film som har så pass få beståndsdelar. Det är fint med fotot men framförallt hur det vardagliga pysslet känns så trovärdigt. Sällan har jag sett brödsmulor och använda kaffekoppar utgöra en så viktig del av berättelsen. Lite minus för den skarpa vändningen i Sophias tempo och ton under terrass-scenen (inkl förbryllande snyggo-zoom). Det finns en del att fundera på kring samtycke - jag vet inte om den har blivit mer komplex med åren? Många hintar om alternativa händelseutvecklingar, vilket gör att den känns spännande trots att den på ytan verkar ganska enkel. Ingen toppfilm, men trevlig.

Destroyer2022-08-21
Jag trodde jag skulle se en dussindeckare, men det här var nåt helt annat. I efterhand kan jag se att det kanske är en lite svag bakgrundshistoria. Själva filmidén med trasig polis, kärlekshistoria, sektig psykopatskurk, snärjiga tjuv-polis-relationer undercover mm är som ihopplockat ur standardlådan. Men den här filmen gör det bra. Musiken spelar nog stor roll för det, och kameraarbetet med . Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker den har något extra... Kanske att den har så mycket kontraster, både i tempot, och i huvudpersonens nu och då, och såklart kontrasterna i ljuset! mellan ljus och mörker, skarpt solljus/mjukt ljus på diners/lysrörskänsla på polisstation/billyktor och neon i regn. Och att huvudpersonen har så torr och skör hy gav mig en obehagskänsla hela filmen. Det ser ut att göra ont och klia på samma gång.

Miraklet i Lourdes2022-04-03
Jag uppskattar att den är så oprogrammerad, filmen litar helt på tittaren. Jag tror det går att plocka ihop bitarna till väldigt många olika berättelser, beroende på vem som ser filmen och vad den personen fyller den med. Den är inte särskilt njutbar eller underhållande, mer meditativ. Fin film.

Flugan2021-11-14
Överraskande bra. Gillar redaktörens karaktärsutveckling

Atomic Blonde2020-12-28
Roligt med musiken, men generellt slarvig. Inspelning vid murmuseet inklusive plattform?! Stalker från -81 på premiär!? Jag brukar inte vara någon detaljpetare, men när det slängs i ansiktet på en är det irriterande.

The Bourne Identity2020-12-25
Spännande att titta in i bildspråk och stil från en tid som både är och inte är länge sedan. Så mycket små bilar. Var det så i verkligheten runt år 2000 eller är det en amerikansk films sätt att säga att vi befinner oss i Europa?

Barton Fink2020-12-13
Många intressanta karaktärer. lite för många tillfällen av jobbighet och pinsamhet, men det tar sig stort i slutet när det brassar på med symboliken

Inside Llewyn Davis2020-12-13
Mysig och snygg

The Handmaiden2020-12-12
Snygg, men lite gubbvarning.

The Lighthouse2020-12-12
Pretentiöst, men bra genomfört. Passade inte mig dock

2019-12-10
Positivt överraskad. Bättre än cykel-dokumentären.

Road to Perdition2018-11-19
Helt ok trots förutsägbar.

Charlie Says2018-11-19
Spännande. Har lett till många diskussioner efter att ha sett den. Bra skådisar. Vinner på ifall man har läst Flickorna innan.

Du fyller mitt liv med glädje2018-08-19
Hjärtskärande

Jurassic World2017-03-28
Riktigt riktigt dålig. Men underhållande just därför.

Ghost in the Shell2016-10-17
Plus för otroliga bilder - ljuset och speglingarna är otroliga. Musiken är fantastiskt bra. intensiv ibland, symbol-aktig ibland, inte alls klyschig. Trots att stora delar av filmen i övrigt är det. Det må vara att den är föregångaren till Matrix, och att den förlorar lite på att många andra filmer har liknande upplägg. Det filosofiska temat är nog spännande om det är första gången man tänker på det, men det levereras lite väl ofta som en upphaspling. Tröttsamt med nakenhet och stora bröst. Svag fyra.

Jakten på Röd Oktober2016-10-02
Jag gav den här filmen en etta förra gången jag såg den, för femton år sedan.. överraskande med tanke på att jag nu tyckte att den var riktigt bra! Har filmen blivit bättre eller har min smak blivit sämre?

Källaren2016-08-10
Låter mer intressant än den är. Bästa scenerna är när källarnazisten interagerar med sin hustru (som aldrig är i bild). Tveksam som dejtfilm, om det inte råkar vara med rätt person.

Black Mass2016-08-10
Påkostad film, men det ger inte så mycket. En hel del översminkade skådisar, oinspirerande manus. Edgerton som spelar john connolly är mer och mer irriterande och blir tillslut outhärdlig. Depp spelar i ett tonläge hela tiden, inget särskilt imponerande. Oceaner ifrån att klara Bechdeltestet. Jag satte en trea men ju mer jag tänker på filmen desto svagare känns den.

Nightcrawler2016-08-02
Snygg film. Bra skådisar. Väldigt obehagligt men krypande spännande om cynisk nyhetsrapportering.

A Most Wanted Man2016-05-14
Otroligt snygg film. Det gör att den höjer sig till en svag fyra. Fotot är otroligt fint, filmmusiken också. Det är som ett instagram-inlägg. Allt är perfekt. Det är pretentiöst och det slår hela tiden över men det gör inte så mycket för det ÄR ju snyggt. Och det är skönt med en film som inte klargör allting, men vissa trådar är lite för lösa. En del karaktärer har lite oklara motiv. Och det är enerverande med denna ständiga ORDLÖSHET. Men det är snyggt och utan en massa våld. Sevärd!

The Wolf of Wall Street2015-06-01
Utmattande film men kontinuerligt intressant.

Revolten2015-05-25
Det här är det SÄMSTA jag har sett på bio någonsin, och förmodligen i övrigt också. Så obegripligt att den här filmen har fått gå upp på svenska biografer.. Det är en usel Disney-film som övergår i att bli en ännu sämre skräckfilm. obefintligt manus, obegripliga parallellhistorier som inte lyckas vävas ihop eller få någon mening trots att filmen är så lång. Kasst skådespeleri/regi. Förutom hundregin antar jag, säkert imponerande för de som är intresserade av att titta på gulliga hundar som illustrerar mänskliga känslor, lägger huvudet på sned och rynkar på pannan. Snuttifierande scener när hundar blir kära i varandra och gullar runt, eller jagas av onda hundjägare. Det blir inte ens en skröna, för de enda karaktärer som tillåts visa gråskalor är just de hundstallsanställda som senare "får vad de förtjänar" när hundarna slår tillbaka. Överlastat soundtrack som inte är det minsta sofistikerat utan bara smäller på. Det funkar inte om man vill göra en acceptabel skräckis. Och inte är det nåt som ens skulle kunna bli en bra kalkon. OBEGRIPLIGT!!

Leviatan2015-03-02
Såg den på storbio vilket säkert höjer betyget ett snäpp, men satan vilken häftig film. Ger en skön känsla av att inte bli skriven på näsan trots mängder av tydliga hintar och referenser och samhällskritik (och säkert oändligt många otydliga som gick mig förbi). Så oerhört vackert, och så skönt att den får tid att utvecklas och ge en ångvält av känslor. Var lite darrig efter (återigen, kan ha varit biokänslan!) Samtidigt många skratt, vilket nog var nödvändigt för att hålla ut slutet. Även dödshumor. "Staten tar hand om honom" BAM

The Imitation Game2015-01-24
Cumberbatch spelar typ samma roll som i sherlock, underhållande men det bidrar till det förutsägbara skådespeleriet. Karaktärerna är alldeles för enkla, manuset känns som en blåkopia på hollywooddrama. Men det är helt ok, håller sig på rätt sida om melodram (för det mesta). Helt klart njutbart med ostiga scener från vanliga engelsmän under kriget, snyggt med inklippta krigsscener.. och en bra historia såklart!

Blå är den varmaste färgen2014-01-09
Skickligt. Det är inte så mycket av handling eller karaktärer som dröjer sig kvar hos mig efteråt iallafall. Men har nyligen sett ovanligt många unga korthåriga tjejer med blått hår på stan. Antingen är det filmen som har utlöst en ny trend, eller så är det blicken som är ändrad.

Hotell2013-12-03
Helt oförutsägbar, förutom slutet då, men det är ändå inte handlingen som gör att filmen är så tät.

Huvudjägarna2013-12-03
På gränsen till buskis men mycket underhållannde!

Surviving Progress2013-12-03
Ambitiös på ett bra sätt

Belleville Baby2013-03-31
Fin och skicklig! Lite spretigt med korta inslag om engbergs farmor och pappa, men filmen håller ihop och mer än så. Verkligen en levande och spirande och lättillgänglig film.

Nästa sida »