Alla kommentarer avneed_sleep

Interstellar2016-01-01
Bitvis riktigt bra, bitvis väl utflippad i resor genom nästintill tid och rum. Väl berättat och inte helt förutsägbart och även bra skådespelarinsatser. Får en svag 4:a eftersom jag tyckte den var lite urflippad ibland.

The Martian2015-11-24
Jag hade svårt att bestämma vad jag skulle ge för betyg till denna... stark 3:a, svag 4:a...? Det blev en stark 3:a till slut. Den var väl lång, men det var inte kampen för överlevnad som drog ut på tiden, utan långa svepande sekvenser på Mars-landskap.

Bröllopskaos2015-09-13
Klart charmig. På typiskt franskt maner är det många spännande karaktärer i filmen. Charmigt berättad och småmysig. Får en 4:a.

The Good Lie2015-09-12
Tycker den var bra, bra berättat och kändes "äkta". Givetvis har man lagt till händelser som ska göra den "bättre" ur ett Hollywood-perspektiv, men den är ändå ganska fri från det. Den lyckas kravla sig upp till en svag 4:a.

Black Sea2015-09-06
Ganska förutsägbar, bitvis lite långsamt tråkig, men sevärd. Klarar en 3:a med nöd :-)

Mission: Impossible - Rogue Nation 2015-08-25
Den här får en svag 3:a eftersom det blir för mycket fåniga, totalt omöjliga och ologiska händelser i en både svag och vag story. Kul var att svenskarna i filmen pratade svenska och de är faktiskt behållningen, tillsammans med humorn som då och då är träffsäker.

John Wick2015-08-15
Pang-pang i kubik. Hård, snabb action men tyvärr alldeles för förutsägbar. Och Nykvist gör sig inte som hårding...

The Gunman2015-08-15
Väldigt förutsägbar, men ändå klart sevärd. Sean Penn och Jasmine Trinca drar upp, Javier Bardem drar ned.

Gone Girl2015-08-01
Klart intressant story, men det blir lite för mycket. Det hade räckt med ett mer rimligt agerande av rollfigurerna i vissa situationer för att filmen skulle blivit betydligt bättre. Nu störde jag mig så mycket på att de agerade helt hjärndött för att jag skulle tappa intresset. För att ni ska förstå vad jag tänker på så är det när Andie dyker upp... Nu får filmen nöja sig med en 3:a.

Terminator: Genisys2015-07-27
Får nog sammanfatta det hela med ett solklart "nja". Lite för hoppig, lite för långsökt men en hel del roliga referenser till de tidigare rullarna i serien. Bra effekter, visset skådespeleri. Får iallafall en 3:a som betyg.

The Age of Adaline2015-06-21
Långsamt tempo och det händer inte så mycket, men den är ändå intressant och charmig. Blake Lively gör en bra prestation, även Harrison Ford, Ellen Burstyn och Kathy Baker glimtar till i sina mindre roller. Får en 3:a.

Mad Max: Fury Road2015-06-09
Två timmar bilkörning genom öknen... bitvis lite tunt och enformigt, bitvis riktigt bra. Bitvis väldigt snyggt foto och bitvis kändes det skumt. Charlize Theron är som alltid bländande, i övrigt var det tunt på skådespelarfronten även om det fanns många coola karaktärer. Bra action men ibland saknade man handling som knöt ihop actionen. Det blev en hel del kritik i min kommentar, men filmen är bra. Den får en svag fyra, och jag ser den gärna igen.

The Punisher2015-05-29
Trots att jag är actionälskare så är denna tråkig, överdriven och ologisk. Tack vare Travolta i en standardroll så kommer den iallafall upp i en 2:a.

Before I Go to Sleep2015-05-28
Bitvis seg, men har en del finesser samtidigt som både Colin Firth och Nicole Kidman gör en solid prestation. Lyckas kravla sig upp till en 3:a.

Big Game2015-05-15
Nådde tyvärr inte ända fram. Man skulle behövt ta bort lite dötid och några logiska grodor, annars var idén och genomförandet ganska bra. Gillade också att 13-åringen fick vara en 13-åring också, och inte en kort vuxen. Filmen känns dock som en "tidig tonårsfilm".

A Lonely Place to Die2015-05-15
Jag fastnade inte för den här filmen. Var svårt att finna sympati för någon och en hel del ologiska händelser/reaktioner/agerande. Kändes som en billig TV-produktion. Nja, får nöja sig med en 2:a.

Hot Fuzz2015-05-10
Lite kul var den allt... men inget som satte några djupare spår. Lite oväntad sista tredjedel i filmen :-) Får dock nöja sig med en 2:a

The Homesman2015-05-09
Seg, det händer inte mycket under färden genom Nebraska. Altt går i slowmotion... Konstiga karaktärer. Bitvis var den dock intressant och det räddar filmen från en 1:a. Hilary Swank och Tommy Lee Jones är solida skådisar, så även här.

The Imitation Game2015-02-23
Ganska intressant film och ganska bra berättad men i mitten finns ett parti som är riktigt segt. Filmen skulle tjäna mycket på att klippas ner 15 min. Benedict Cumberbatch gör en riktigt bra skådespelarinsats. Får en 3:a, kanske skulle fått mer om den inte varit så seg i mitten.

Life of a King2015-02-22
Helt okey film med verklighetsbakgrund. Handlar om en schack-spelande ex-con så det är inte ngn action eller "stor" handling, men den är bra berättad och jag tyckte om den. En klar 3:a.

Lucy2015-02-22
En film från min favorit Luc Besson med alltid duktiga Scarlett Johansson och Morgan Freeman. Filmen börjar nästan genialiskt och jag blir väldigt fascinerad, men en stund in i filmen så tycker jag den spårar ur. Okey, 100% hjärn-utnyttjande men... Borjar som en 4:a, slutar som en 2:a så jag har svårt att bestämma mig. Den får nöja sig med en stark 2:a.

Chef2015-02-09
En helt OK film om en kock som inte riktigt lyckas med sin dröm utan får hitta på något annat. Lite förvånande är att flera kända skådisar är med i mindre roller. Storyn är ganska tunn, men det är en stunds trevlig, enkel underhållning. En klar 3:a.

Out of Sight2015-02-07
Den här var inte bra... Att försöka bygga en film på karaktärsskådespelare som Sylvester Stallone och Tom Berenger, ni förstår kanske...? Hursomhelst, filmen är "i stort sett menlös" och får en 2:a.

Sånger från Manhattan2015-02-07
Filmen var riktigt blek och tråkig i början, övervägde nästan att göra något annat än att se klart den men efter en stund så tog den sig och blev bättre och bättre. Klart sevärd om man överlever början och filmen får en stabil 3:a. Stör mig dock på att de inte grävt fram en bättre sångerska.

The Maze Runner2015-02-07
Jag hade förväntat mig mer. Det kändes verkligen som en tonårsbok. Enkla karaktärer, enkla intriger... Helheten blev för simpel.

Special Forces2014-12-13
Påminner i mycket om den amerikanska Lone Survivor, men här berättad med lite större fransk finess. Började ganska klichéartat och förutsägbart, men den tar sig och blir riktigt bra. Bra spelat och bra kemi mellan skådisarna. Får en stark 3:a.

Django Unchained2014-11-07
Känns väldigt typiskt Tarantino, splatter, dialog och glimten i ögat till riktig musik (inte bio-stråkar och ljudeffekter) som väver samman allt. Dock en väääldigt lång film, även det typiskt QT. En stabil 3:a.

Prisoners2014-11-07
Jag mår rent fysiskt dåligt av filmer där barn far illa... Här var det lite väl mycket realism. Det var bra skådespelarinsatser av de sex huvudkaraktärerna, och en bra sammanvävd story även om filmen var väl lång. Jag störde mig väldigt mycket på en del logiska kullerbyttor. Efter ungefär halva filmen tog den sig, men jag kan inte ge den mer än en 3:a i betyg och det beror på de två första meningarna i min kommentar.

The Counselor2014-11-01
Stjärnspäckad film, men de spelar inte ut. Resultatet blir mest en seg men otäck historia som aldrig lyfter. Filmen får dock nöja sig med en 2:a. Jag skulle velat se en berättelse för att den ska få ett bättre betyg, nu var det mest ledtrådar och känslor.

Middleton2014-11-01
En småcharmig och lite smårolig film om två vuxna som träffas på sina barns college. Det händer inte speciellt mycket men bra skådespel av Vera Farmiga. Andy Garcia däremot var mer slätstruken men tillsammans blir det underhållande. Filmen känns som en pjäs med mycket dialog. Den får en klar 3:a.

Nästa sida »