Alla kommentarer avpampj

Rymdimperiet slår tillbaka2016-12-23
Här har vi den bästa filmen i serien. Fotografiskt fantastisk. Vi ser en hel hög med häftiga miljöer, rollkaraktärerna får utrymme att både växa individuellt och utveckla sina relationer till varandra, vi får en fantastiskt häftig markstrid i början av filmen och ljussabelduellen ser otroligt bra ut - ta en extra titt på färger och ljus under den stridens gång. Det fanns en tanke bakom som sträckte sig längre än "Vi ska göra det här coolt, in med specialeffekterna och få dem att hoppa mycket". Vi slutar filmen på en plot twist som hör till en av filmhistoriens mest ikoniska. Att Bespin påminner mig starkt om Flash Gordon är ytterligare ett plus i kanten.

Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller2016-12-23
Tveklöst den sämsta filmen av alla de stora Stjärnornas Krig-filmerna. Christensen gör rollen som en gnällig tonåring bra. Lite för bra, för gnälliga tonåringar är ingenting man vill titta på. Kärlekshistorien mellan honom och Padme, där Nathalie Portman faller tillbaka i rollen som Nathalie Portman vilket hon gör i lite för många filmer, är fantastiskt klen. Detta är även filmen där de fick för sig att det var dags att visa vad Yoda gick för i strid. Han visade sig vara en Duracell-kanin. Skutt, skutt, skutt. Striden i fråga får dessutom Kejsarens blixtar att kännas som en attack man låser upp vid level 22 om man spelar Sith snarare än den häftiga effekt det gav i episod 6.

Stjärnornas krig2016-12-23
SE EN VERSION SOM LUCAS INTE SABOTERAT OM NI FÅR MÖJLIGHETEN! Nämner ordet "Harmy" så kan ni göra vad ni vill med det. Uppmanar inte till piratkopiering - äg filmen i någon form. Nåväl. Filmen är en klassiker av väldigt god anledning. Estetiken är oerhört tilltalande, Darth Vader är en fenomenal filmskurk och handlingen försöker sig inte på alltför många stora överdrivna och hyperdramatiska vändningar som ofta är vanliga nuförtiden. Rekommenderar att se Star Wars i Machete-ordningen - 4-5-2-3-6. Allt annat material är valfritt, med valfri ordning.

Jedins återkomst2016-12-23
Svagaste filmen i originaltrilogin överlag. Tittaren får veta några detaljer kring karaktärers relation till varandra som presenteras genom att det nämns karaktärer mellan trots att dessa uppenbarelser visar sig ha ytterst liten inverkan. Vi får dock seriens bästa rymdstrid och en av de bästa man-mot-man-striderna när Luke och Vader drabbar samman för sista gången. En del fans har lagt ned tid på att klippa ihop filmen till att bli vad den var innan Lucas blev fullständigt skogstokig och saboterade filmen genom att införa nya specialeffekter och scener, den ena mer bedrövlig än den andra. Se en av fan-versionerna istället om möjlighet ges.

Rogue One: A Star Wars Story2016-12-23
Jag var inte uttråkad och den långa speltiden kändes inte så fasligt lång. Hade den inte hetat "Star Wars" så tror jag dock inte att folk hade älskat den så värst mycket. Den bärande handlingen håller inte ihop så värst bra, och trots att Jyn Ersa spelas bra så är hennes karaktärsutveckling klen.Resterande karaktärer är tänkta att helt bäras på häftighetsfaktor och känns mer som valbara klasser i ett datorrollspel än något med personlighet. Att två gamla karaktärer återvänder, fast 3D-animerade mitt bland verkliga skådespelare, är både skenheligt och motbjudande.

Payback2016-12-23
En rätt så simpel och rå actionfilm baserad på hämndmotiv, fullständiga motgångar och en protagonist som sakta kämpar sig upp mot sin motparts ledning. Den gör inte mycket men det den faktiskt gör görs väl. Så länge man inte tror att man ska få mer eller något annat så är den toppen och utifrån det sätter jag min fyra.

Law Abiding Citizen2016-12-04
Hämndfantasi där figuren är så gott som omnipotent i sin kompetens, den blir näst intill pervers i hur den gottar sig över hur Butlers karaktär får gotta sig i att sätta sina motståndare på plats i sin maktfullkomlighet.

The Man from U.N.C.L.E.2016-12-04
Lättsinnig och charmig, vilket klingar an med känslan jag fick från repriser av den gamla TV-serien jag såg som liten. Att ha spioner under kalla kriget som miljö råkar dessutom vara en svag punkt för min del.

The November Man2016-12-04
Jag ångrar inte att jag såg den. Starkare komplimang än så finns inte riktigt att ge.

Dredd2016-12-04
Karl Urban levererar en perfekt Dredd rakt ur bladen. Man dumpar idén om att ha en gripande handling och kör helt enkelt en premiss som laddar för action. Den vet exakt vad den vill göra och gör det Stark fyra.

John Wick2016-12-04
Många har sågat denna film för att storyn är så simpel. Själv tycker jag att det är något positivt i sammanhanget; actionfilmer försöker ofta ha alldeles för mycket story i sig under filmens gång, men det är så gott som alltid oerhört mediokert. Här kapade man bara den biten och fokuserade på poängen med det hela; actionscener. Detta är dessutom något filmen gör bra. Det är inte klipp efter klipp varevigaste sekund som vi annars ofta får se i actionfilmer nuförtiden, det går faktiskt att följa rörelserna.

Taken2016-12-04
Bättre än såhär finns det gott om. Storyn var på tok för klyschig på sämsta möjliga sätt, drivorna av kvinnor tagna som sexslavar motbjudande (*ingen* i filmen bryr sig ett dyft om dem - det är bara Neesons dotter någon sätter något värde vid och det drivs hem via stereotypen att hon är den som egentligen är snäll, söt och rar och naturligtvis oskuld, medan hennes kompis drog in henne i besvär genom att vara lögnaktig och lösaktig... mysiga stereotyper?), men allt detta är ju bara den taffliga ramen som är till för det viktiga vi kommit hit för - actionscenerna! De var inte mycket att hurra för heller. Nej, släng i Hong Kong-action eller se om Die Hard för femtionde gången istället.

Ip Man2016-05-13
Må vara propaganda, men vi gör och ser gladeligen liknande filmer rörande nazismens Tyskland. Japanernas övergrepp mot Kina var fruktansvärda. Filmens innehåll är fullt förståeligt och utgör en alldeles utmärkt utgångspunkt för filmens konflikt och det viktiga, kampsportsscenerna, är fenomenala.

Evil Dead II2016-02-03
Väldigt, väldigt rolig. Bruce Campbell gör en fantastisk insats. Att lyckas göra en övertygande insats som två olika roller med en och samma kropp samtidigt är imponerande. Den fullständiga överdriften med blod som sprutar ut överallt sätter pricken över i.

Army of Darkness - Evil Dead III2016-02-03
Jag ville verkligen tycka om den, men den var inte särskilt rolig. Bruce Campbell räddar den från gränslandet mellan etta och tvåa.

Les Misérables2016-02-03
Lyckades inte förmedla handlingen särskilt väl och den visuella biten var ofta lidande. Kameran kan faktiskt göra mer än att vara pekad på personen som sjunger. Sacha Baron Cohens scener var några av de få undantagen. Tycker dessutom att sånginsatserna kan vara mer imponerande än såhär när man ändå gör en musikal. När filmens starkaste sidor, den bakomliggande handlingen och musiken, lyfts från andra ställen och inte använts till någon större potential, blir det en duktig besvikelse. Den är dock inte dålig, tål att ses en gång, så en klen trea håller den för.

Plan 9 from Outer Space2015-12-08
Den absolut mest klockrena etta jag satt. Den var mycket underhållande att se med några vänner just för att den är så ökänt usel. Värd att se bara för att såga.

Azumanga daioh2015-04-27
Nja. Serien är hur bra som helst, men det här kan man gott undvika.

Wanpiisu: yume no sakkaaou2015-04-27
I likhet med baseballavsnittet är det en skoj avledning. Det rör sig ändå bara om fem minuter.

One Piece: Pirate Baseball King2015-04-27
Skoj avledning en liten stund.

Full Metal Panic! The Second Raid2015-04-27
Skoj sidoavsnitt av serien, särskilt som den fokuserar på Testarossa som är lika bedårande som vanligt.

Wanpiisu: Jango no dansukaanibaru2015-04-27
Kort liten musikvideo. Värd sina fem minuter. Kanske inget man någonsin ser om igen, men vad fasen.

Pokémon2015-04-27
Underhållande när jag var barn, men redan då tyckte jag att den kändes klen jämfört med annan tecknad underhållning och man var ju inte direkt kräsen.

Dragon Ball Z: Dead Zone2015-04-27
Det här klarar man sig gott utan. Film 12, 13 och framförallt 14 är antagligen de enda sevärda DBZ-filmerna och då är 14 den enda som hör ihop med seriens handling i ett försök att i modern tid bygga vidare historien.

Venus Wars2015-04-27
Acceptabelt tidsfördriv för den som är riktigt uttråkad. Trean är dock mycket svag.

One Piece: Adventure on Nejimaki Island2015-04-27
Inte lika skoj som första filmen, men okej tidsfördriv för den som gillar One Piece.

Ninja Scroll2015-04-27
Dåligt berättad, lutar sig helt och hållet tillbaka på sex och våld för att kompensera för andra brister men inte heller den biten imponerar. Man kan glatt ägna de 94 minuterna av sitt liv på något bättre.

Oseam2015-04-27
Hjärteskärande.

Kidô senshi Gandamu I2015-04-27
Bra sammanfattning för den som inte har tid eller orkar se hela serien. Man missar lite här och där, men en riktigt bra filmtrilogi.

Dragon Ball Z: The Super Battle in the World2015-04-27
Riktigt bottennapp. Animationen var kass, handlingen och berättandet likaså. Som så ofta med OVA och film från den här tiden så är regin i stort sett icke-existerande.

Nästa sida »