Alla kommentarer avraniE

The Return of Captain Invincible 2014-05-03
Bisarrt men kul.

Frost2014-02-19
Det var några svåra år för Disney under förra årtiondet, men de har imponerat med sina senaste filmer, och Frozen är verkligen beviset på att de är tillbaka i en ny storhetstid. Riktigt bra. Sångerna är mångbottnade och den är värd att se mer än en gång.

Hobbit: Smaugs ödemark2013-12-26
Riktigt dålig. Alldeles för lång för det som jände och den story som skulle presenteras, alldeles för många trådar i handlingen, särskilt eftersom ingenting får något avslut. Massvis med totalt själlös action, och dessutom läggs för mycket fokus på de riktigt menlösa och tråkiga striderna. Det är en drake och ett gäng väldigt snyggt gjorda jättespindlar med, jag behöver inte se tre-fyra strider med tråkiga orcher också. Man börjar ju misstänka att Peter Jackson är helt dum i huvudet, och framför allt oförmögen att klippa ordentligt.

Timmen noll2013-10-04
Hela filmen är rätt poänglös och ofokuserad. Alldeles för mycket onödig flygplansporr och alldeles för händelselös. Handlingen, alltså tidsresan och händelserna efter, verkar mest ha varit en ursäkt för att få visa flygplanen flyga och se flottans grabbar i aktion. Diskussionerna kring "tidsreseetik" eller vad man ska kalla det för (kan vi ändra historien i den här situationen? Bör vi göra det?) är rätt platta och leder inte heller någonvart. Slutet är förutsägbart och tråkigt. Den enda riktiga behållningen är Martin Sheens och Kirk Douglas skådespelarinsatser. Ja, och så musiken då, även om den ofta är rätt malplacerad (låt oss ha triumfatorisk musik direkt efter tre civila dödsfall som huvudpersonerna lätt hade kunnat förhindra).

The Man with the Iron Fists2013-08-11
Fruktansvärt dålig. Alldeles för många figurer, särskilt när så många dyker upp bara för att slåss lite och sedan dör, innan de ens hunnit visa en gnutta personlighet. Den osammanhängande och menlösa handlingen gör inte saken bättre.

Hobbit: En oväntad resa2012-12-27
Alldeles för lång, med otroligt dåligt tempo, ibland för segt, ibland alldeles för fort. Introt var otroligt långt, och hade en lång scen med Frodo, vilket bara drog ut på en redan lång film. Striderna var för många, för långa, och alldeles för lika varandra (tre/fyra actionscener på rad med "våra hjältar sitter/står prekärt på en långsmal pelarliknande konstruktion över en djup avgrund, så ramlar vad det nu är och de faller nedåt!"). Man sögs aldrig in i filmen, och inget greppade en. Flera av bokens nyckelscener var klumpigt utförda, alldeles för bombastiska för denna småskaliga barnbokssaga, och som vanligt var i stort sett allt som Jackson la till i handlingen det absolut sämsta i filmen.

Looper2012-12-04
Palmertz, Visst kan en film som innehåller tidsresor vara fullständigt logisk och felfri i den aspekten av sin handling. Ta filmen "The Terminator" till exempel. Där finns inga motsättningar eller logiska luckor kring tidsreseaspekten. Den här filmen är dock full av logiska luckor, till och med fler än vad som brukar förekomma i tidsresefilmer. Handlingen håller inte ihop alls. dock är skådespeleriet bra, och filmen har en schysst estetik, och en del bra actionscener.

Looper2012-10-07
Handlingen föll isär så fort man började tänka efter, men skådespelarinsatserna satt där de skulle, liksom actionsekvenserna. Tyckte dock också att filmen delvis fokuserade på fel saker.

Dark Shadows2012-10-06
Inte särskilt bra. Inte något som var direkt avskyvärt heller, men alldeles för många hopp i ton och stämning. Ofokuserat och försöker klämma in alldeles för mycket.

The Dark Knight Rises2012-08-25
Ett ganska stort "jaha". Inte direkt en dålig film, men rätt intetsägande, framförallt efter Avengers visade hur superhjältefilm ska göras. Hela filmen var otroligt uppenbar, alla twists var förutsägbara eller inga twists alls. Dessutom saknades subtilitet i filmen. Allt sades rakt ut, ingenting kunde lämnas till eftertanke. Överlag också tråkiga actionscener, och handlingen var krystad och lätt löjlig (och detta från en stor superhjältenörd). Dock en hel del bra skådespelarinsatser. Gary Oldman imponerade enormt. Det sista klagomålet var att både Banes och Batmans röster inte gick att ta på allvar, vilket gjorde konversationer dem emellan helt vansinnigt löjeväckande.

Super2012-07-24
Första halvan är en bra och annorlunda superhjältefilm, sedan degenererar den tyvärr till en total våldsorgie mot slutet. Och själva slutet var inte så bra heller. Alldeles för lik Kick-Ass, även om den på flera sätt var mycket bättre. Men den hade kunnat vara betydligt bättre.

John Carter2012-07-16
Vad är detta? Woola var kul, men i övrigt alltså ... Hur gör man en film som utspelar sig på fantasi-Mars och får till sådana tråkiga miljöer? Hur tar man en så enkel och klichéfylld historia och gör den betydligt sämre än den är i böckerna? Och varför var introt där? Nä, bara frågor.

Det levande slottet2012-07-16
Handlingen är fullständigt ologisk, vilket väl förklaras av att stora delar av bokens handling, de delar som knyter ihop allt annat, klippts ut till förmån för Miyazakis pacifistbudskap, vilket är helt löskopplat från allt annat i filmen. Vissa figurer har blivit över från den ursprungliga handlingen, men tillför inget till filmen. Huvudpersonerna, framför allt Howl, är inte ens skuggor av vare sig bokfigurerna eller intressanta figurer i allmänhet. En riktigt dålig anpassning av boken, men framför allt en rörig och ofokuserad film.

Mästerkatten2012-07-15
Inte alls särskilt bra, och till stor del väsensskild från de tidigare Shrek-filmerna. Alla nya figurer är utomordentligt tråkiga, västern-/Mexicomiljön passar inte alls med sagofigurerna, och handlingen är både ologisk och förutsägbar.

The Amazing Spider-Man2012-07-04
Helt klart en bra film. Garfield och Stone levererar imponerande skådespelarinsatser, all action är lätt att följa, handlingen är godkänd, och som vanligt är 3D-effekterna inte värda priset. Skulle hellre betala en tia extra för att slippa 3D. Jag ser fram emot uppföljaren.

The Avengers2012-05-04
Riktigt schysst andra halva, bra action, inte för krystat osv. Första halvan var å andra sidan för utdragen, och drar ner betyget lite.

Hanna2011-12-25
Hon den brittiska tjejen var kul. Faktiskt den brittiska turistfamiljen i allmänhet. Skulle hellre sett en film där vi följde deras irrfärder än den här filmen.

The Spy Next Door2011-07-07
Överraskande bra med tanke på premissen.

Porco Rosso2011-07-07
Charmig, men det händer inte så mycket, och filmen tar bara slut utan att handlingen egentligen kommit någonvart.

3 Idiots2011-07-02
"Delar rum på ett vandrarhem"? Va? De bor ju på studenthem tillsammans. Vadå för vandrarhem?

Super 82011-06-22
Skådespeleriet är bra och porträtten av barnens vänskap fungerar på ett sätt som de sällan gör i sådana här filmer. Väldigt mansdominerat dock, de få kvinnorollerna relegeras till biroller eller "damsel-in-distress". Handlingen är tyvärr inget att hurra över alls. Och valet att låta filmen utspela sig 1979 känns fullständigt omotiverat. Gav ett rått dåligt samlat intryck.

Den mörka kristallen2010-12-29
Somnade en del i början pga trötthet, men mot slutet kom den faktiskt igång en del. Otroligt segt på sina ställen dock, ofta känns det som att Henson och Oz bara vill visa sin värld och sina skapelser, inte göra en film.

Shrek - Nu och för alltid2010-12-28
Mycket bättre än den tredje filmen. Återigen tvingas Shrek ta itu med sin egen osäkerhet. Den når inte upp till den första filmen, men den tassar Shrek 2 i hasorna.

Prinsessan och grodan2010-12-28
Haha, barnfilm menar jag.

Prinsessan och grodan2010-12-28
Rätt standard Disney, dvs inte dålig, men den har inte så mycket nytt att komma med heller. Väldigt förutsägbar, men det är ändå en barfilm.

Planet 512010-12-27
Rätt dålig, inte utmärkande på något sätt. Lite roligt med femtiotalsestetiken och driften med reaktionära element. Schysst musik ibland också. Men den har inget annat att komma med egentligen.

Tron Legacy2010-12-22
Så jävla dålig. Fyfan. Sämsta man har sett på ett tag nu.

Eldfödd2010-12-13
Lite som Carrie, segdragen som kommer igång ordentligt på slutet. Den här hade dock något bra i inledningen också, och i mitten. Och Martin Sheen är ju aldrig fel.

The King of Kong2010-12-01
Billy Mitchell, vilket jävla stolpskott alltså. Riktigt bra film i övrigt.

Den längsta dagen2010-11-28
Bra krigsscener, men lite för många karaktärer för att göra filmen riktigt sammanhängande.

Nästa sida »