Alla kommentarer avritalina

Glass Lips2008-01-28
Var det inte uppenbart att ett av filmens teman var exploaterandet och synen på kvinnan i samhället? Och vad detta gör med oss, det pris vi betalar. Raden av slaktade grisar som avslutas med en naken kvinna, tillika modern. Pappans behandling av sin son och kvinnan, det tillstånd av självhat och utlevd självförnedring det driver honom till. Se om, se "rätt".

Irreversible2007-12-06
Mein gott!

Du levande2007-09-27
Scenerna som berättar förvärvsarbetarens mardröm är bland det roligaste jag sett på film, ever. Jag skrattade så att jag grät ända till avrättningscenen då tragiken fick överhanden. Andersson är en tragikomisk mästare! Han är djupt underhållande när han filmer nere i vår tids avgrunder, i våra svarta variga sår, i all vår bräckliga, patetiska existens och samtidigt så rörande mänskliga trots allt dynga som förgiftar våra liv och relationer. För att inte tala om Anderssons estetiska briljans och utmärkta skådespelarprestationer.

This Is England2007-09-07
Lite väl pedagogisk.

Simpsons - Filmen2007-08-23
Alla scener med Homer och grisen var skratt utan sans. Annars, ok.

Studie i brott2007-06-29
Fuck me säger jag bara. Hitchcocks sätt att leda och leka med drömmar i verklighetens värld.

Apocalypto2007-06-18
Gibson's fascination för (lust)lidande, (lust)våld och manlig styrka håller i sig. Sammanblandat med den patriarkala-exotiserande blicken på män och kvinnor i ett urspungligt den-ädle-vilden-tillstånd så ser jag den här filmen som ett stort, tämligen avancerat uttryck för Gibsons unkna lidelser, liknande det som mötte en i The passion of the Christ.

Little Miss Sunshine2007-05-12
Grymt bra!

The Last King of Scotland2007-03-15
"This is real"-scenen på flygplatsen i slutet av filmen är bland det starkaste jag sett under överskådelig tid, Whitaker lyckas då fullständigt erövra hela mitt sinne.

Pans labyrint2007-02-18
Fantastisk. Fantasin föder verkligheten, verkligheten föder fantasin. Gränslöst.

Half Nelson2007-02-03
En av dom absolut trovärdigaste proträtten jag sett. Både av mannen och flickan. Suveränt agerat och filmat.

Ichi the Killer2007-01-28
Vidrigt lustvåld.

Pasolini Next to Us2007-01-28
Funkar ungefär som en regissörkommentar till Salò eller Sodoms 120 dagar. Inte bra nog i egen rätt utan skulle passa som halvintressant extra material på en dvd.

Den stora tystnaden2006-06-04
Ja det är det som blir verkningsfullt. Som åskådare tvingas man ändra blicken, komma in i deras andning. Ett sätt att erfara tid och händelser som idag upplevs som väldigt främmande.

Fahrenheit 9/112005-01-01
Vissa delar var otroligt störiga både i fråga om såväl osaklighet som osmaklighet. Tråkigt för att han är en mycket duktig filmmakare.

The Corporation2005-01-01
Driven men saklig, hjärta men brutal.

Baise-Moi2004-03-06
jag stängde av halvvägs.

De dimhöljda bergens gorillor2004-03-05
GAH!

Starship Troopers2004-03-05
en filmatisering på världens bästa dataspel, starcraft...

Truman Show2004-03-05
Peter Weir är helt fantastisk.

De bästa åren2004-03-05
En magnifik hela filmen igenom.

Dom kallar oss mods2004-03-05
små knegarna, små knegarna...

Disco Kung Fu2004-03-05
"Vill du smaka discokaka?"

Spring Lola2004-03-05
spännande.

Lucky People Center International2004-03-05
Fullkomligt fantastisk!

Kung-Fu Soccer2004-03-05
det var år och dagar sedan jag skrattat så häftigt och mycket som till denna formidabla.

Battle Royale2004-03-05
japanskor i skoluniform...

Hero2004-03-03
Obeskrivligt fantastisk. Så vacker att den smärtar att ses, så ljuvligt berättad att man hamnar i den behagligaste av dvala.