Alla kommentarer avscorponok

Nunnan2007-07-15
Syster Maria av Bebådelsen spränger dokumentären i tusen bitar med sin helgonlika strålglans. Sitter kvar länge i minnet..

States of Grace2007-02-24
Den är banal, löjlig, extremt amerikansk. Den hymlar knappast över att vara en propganda-film för mormonerna. Men, två saker är den, den är godhjärtad och varm. Och det räcker en bra bit.

Apocalypto2007-01-15
kolmodin: Lyssna på P0ntus. Jag tror du är lite fel ute om du vill ha en "verklighetstrogen" (vad man nu menar med det..) film där hela filmen är symboliskt och mytiskt laddad. Att det sedan är lite "amerikaniserat" på sina ställen är väl egentligen väntat, och säkert genomtänkt. Mel Gibson vill förhoppningsvis få moderna drönare att tänka till. Vi får väl hoppas att han lyckas med sin något hopplösa mission ;-)

Apocalypto2007-01-13
Det verkar visa sig gång på gång att Mel Gibson vet att tala till den moderna människan. Och hålla upp en enorm spegel för densamma att spegla sin fula nuna i.

Tolken2005-08-20
Det här var ju värre än en vanlig standardmall. Hela filmen var ju totalt förutsägbar. På en söt romantisk saga kanske det är av godo, i en thriller (en genre jag iof inte tycker om oftast..) är det endast av ondo. Synd på Nicole Kidman som är en favorit annars..

In Good Company2005-03-17
Det här var det värsta jag sett på länge. Allt var standardmall 1a, men med en twist, som gjorde det hela ännu mer vedervärdigt! Vet inte vad som var värst, men "snälla kapitalet" vs "storbolagen", snälla.. jag tror jag spyr

Retrograde2005-01-31
Skräp. Om än med Dolph.

Åsa-Nisse bland grevar och baroner2004-12-30
Mycket riktigt. En rejäl skrattfest.

King Arthur2004-11-12
Taffligt genomförd på rätt många ställen. Men den mytiska framställningen av Arthur attraherar ju. Visar på de mänskliga dygderna och en ädel karaktär.

Hip Hip Hora!2004-11-08
En 3a trots karaktärer som närmast var karikatyrer stundtals och en väl förenklad handling. Den var faktist riktigt medryckande. Skönt med en film som tar ställning för uppror och feminism, om än på låg nivå.

Trion från Belleville2004-11-07
Ger den 3 på grund av det surrealistiska bildspråket och humorn. Grymt tjusigt. Men lite för lite innehåll och för mkt yta för mer.

Tonårsliv2004-11-02
Lindsay var charmant som vanligt. Men fanns ju ingen struktur eller mening med resten av karaktärerna och handlingen kändes det som.. Ella var ju bara en simpel feg borgarbrud.

Pi2004-10-25
Pöbel.

Darling2004-10-24
Hmm. Lite väl slätstruken karaktärsbyggnad. Men charmerande det var den.

Pickpocket2004-10-23
Skönt personporträtt av en snubbe i samhällets utkant.

Mean Girls2004-10-23
En riktigt rolig lek med highschool-klyschorna, jag älskar självmedvetna filmer.

I, Robot2004-10-21
Taffligt var ordet.

Black Hawk Down2003-12-22
Filmen säger sig basera sig på en riktig händelse vilket den också delvis gör, men faktum är att filmen har snyggat upp saker och ting så mkt så det knappast kan kallas samma händelse och det känns ganska falskt.

Matrix Reloaded2003-06-11
Bra att de mer eller mindre har skippat det religösa tjaffset, nu har de iaf anammat en lite trevligare filsofisk linje, postmodernismen. Synd bara att de inte kör hårdare på de marxistiska tendenserna :]

Matrix Reloaded2003-06-02
Skönt att mer och mer få bort betoningen på teologi, detta börjar mer och mer likna en poststrukturalistisk film. Keep it going! :)

Commando2003-05-22
Underbar. Här är verkligen Arnold i sitt esse, när han sliter ur telefonkiosken så kan man inte göra annat än rysa.

Om Lucy faller2003-05-22
Jättemysig film, rekommenderas varmt.

Mitt stora feta grekiska bröllop2003-05-22
Den största behållningen med filmen var den korta men otroligt roliga sekvensen hemma hos killens familj, de skrek ju inte kälkborgare. Annars tyckte jag etno-plojjet förstörde en film som skulle kunna ha varit ganska söt.

25th Hour2003-05-22
Riktigt skön suggestiv undergångskänsla i filmen tyckte jag, musiken tillsammans med skådespeleriet skapade en underbar atmosfär. En 5a helt klart.