Alla kommentarer avsimonm

Hårfrisörskans make2017-08-28
Romantiserad pojkdröm om att leva ett bekymmerslöstliv med en hårfrisörska. Fullständigt ointressant, men jag gillade badbyxorna.

Gentlemen & Gangsters2016-02-21
Tredje delen var fantastisk, resten bara bra. Magiska miljöer, lägenheten borde K-märkas! Ljudet är som sagt under all kritik, men det verkar bero mycket på skådespelarna. Hade inga problem att uppfatta Denciks, Gudnasons och Augusts repliker men många av de övrigas repliker var ofta ohörbara.

Interstellar2015-03-31
Förutsatt att man inte öppnat en fysikbok efter grundskolan kan man nog köpa det här. I många filmer kan jag acceptera att det förutsätts att tittarna är intelligensbefriade men det rimmar illa när handlingen kretsar kring saker som att kombinera kvantteorin och relativitetsteorin. Stereotypa karaktärer, musik som tydligt visar när det är spännande och när man förväntas vara ledsen, amerikanske helylle-moral... listan kan göras lång. Hade den ändå varit lite spännande hade den kanske kunnat få en tvåa, den var ju ändå rätt underhållande!

Nyckeln till frihet2014-10-21
Över 10 år jag såg den här sist och det blir sänkning nu när jag sett om den. Den enda scenen som håller för omtitt är den när Andy spelar Figaros bröllop för alla fångarna. Den finaste konsten är den man inte riktigt förstår. Annars är det tyvärr väldigt förutsägbart, övertydligt och endimensionella och stereotypa karaktärer. Men en fascinerande historia ändå!

En pilgrims död2013-02-04
Hade egentligen behövt vara betydligt längre, vissa sekvenser kräver lite mer tid. Sen fick Bäckström (Malmberg) lite onödigt stor exponering, men det är ju en festlig och publikfriande karaktär tack vare sin tillspetsade odräglighet och han gör det lite mer lättsamt. Kunde varit betydligt värre med överdrivna actionscener och annat meningslöst publikfrieri. Sen stör jag mig lite på att de lägger på en text med plats och datum när de hoppar i tiden, det är sällan motiverat och kunde lösts lite mer subtilt. Annars inte mycket att klaga på. Positiv överraskning.

Tinker Tailor Soldier Spy2012-01-30
caracarn: Väldigt tidigt i filmen fick man se att Smiley köpte nya glasögon och Control dog. Då är det väl ganska uppenbart att det är en tillbakablick när det senare kommer scener där Smiley har sina gamla glasögon eller Control lever?

Tinker Tailor Soldier Spy2012-01-27
Imponerande! Trodde verkligen inte den här skulle kunna bli så bra i långfilmsformatet. Smarta knep som att exempelvis låta Smiley byta glasögon tidigt för att man direkt ska förstå när filmen hoppar i tiden och det är en tillbakablick. Intensiv i korta perioder istället för att långsamt bygga upp en stämning, men det känns inte som berättelsen stressas igenom för det. Känns ytterst noggrann och detaljerad i allt från val av skådespelare till klippning och musikval.

Mullvaden2012-01-27
Håller inte med amam, det jag framförallt lade märke till är bättre här än i filmen är just skådespelet. Och då är ändå skådespelet i filmen väldigt bra. Styrkan här är att det finns gott om tid vilket utnyttjas bra. Karaktärerna och stämningen byggs upp långsamt och berättandet får ta sin tid. Men jag tror den hade mått bra av att inte vara riktigt så avskalad. Aningen mer påkostade miljöer och dramatik hade nog varit positivt.

Här har du ditt liv2011-09-11
Fantastiskt bra, som vanligt av Troell. Tyvärr hade jag nog orimligt höga förväntningar som inte riktigt infriades. Det började väldigt bra och hantverket är oklanderligt, men jag tycker det saknades något. Den höll inte hela vägen. Sen måste jag ifrågasätta Olofs åldrande. Var han inte 13 i början av filmen och 16 i slutet? Kändes inte helt trovärdigt.

Melancholia2011-07-16
Filmens stora behållning är bröllopet, det är verkligen magnifikt i både tanke och utförande. Resten är inte alls samma klass. Gediget skådespel av Hurt, Kier, Christensen och framförallt Rampling i sina små roller. För mig känns den lite för ojämn, men ligger någonstans mellan trea och fyra.

The Sun2010-02-18
Den här filmen har nästan allt jag uppskattar i en film. Snyggt foto, bra skådespeleri, nyanserade karaktärer, en historisk koppling med mera. Bilden av Hirohito förändras efter i princip varje scen vilken mynnar ut i ett av de bästa personporträtt jag sett på film. Den historiska kopplingen höjer upplevelsen ännu ett snäpp och väckte min nyfikenhet på bland annat kejsartraditionen i Japan och den amerikanska Immigation Act från 1924. Min första Sokurov, gav verkligen mersmak!

Lågsniff2010-01-31
Tror den funkar betydligt bättre som pjäs. Poeten var bra.

Djurens blod2010-01-31
Scenerna med kalvarna och fåren var bland det vidrigaste jag sett. Tycker citatet av Baudelaire var väldigt bra, "I shall strike you without anger and without hate, like a butcher". Tänkvärt. Fast idag känns ett citat som ”It's death without reason and death without reason is murder“ mer aktuellt.

Ansiktet2010-01-30
Åke Fridell är kanske inte den mest allsidiga skådespelaren, men jag blir alltid på en smula bättre humör när han visas i rutan!

Terje Vigen2010-01-17
En mycket fin film om den lilla människans storhet!

Der Schlangemann2010-01-06
Kortfilm och animerad är jag med på, men komedi och romantik? Borde vara "alkoholiserade studentspexare" och "efterpubertetare" istället.

Kråkguldet2010-01-05
Hur kommer det sig att det bara verkar bo inflyttade 08-barn i byn? De lät som ett gäng söderkisar hämtade från en Anderssonskans Kalle-film. Sämsta skådespeleriet och mest uppstyltade dialogen jag hört på länge. Jag hoppas att de som satt högt betyg på den här gjort det av nostalgiska skäl, alternativt är max 10 år gamla.

Bread and Alley2009-12-31
Både rolig och sorglig.

Out of the Inkwell2009-12-31
Dunk-a hunk a lunka!

Notes on the Circus2009-12-31
Häftig, men alldeles för lång.

Aleph2009-12-31
Jag var lätt andfådd efter att ha sett den här med John Zorns ljudspår. Speedat!

Number 3: Interwoven2009-12-31
Riktigt bra! Blir helt olika upplevelser beroende på om man ser filmen med Dizzy Gillespies eller John Zorns musik.

Odds & Ends2009-12-31
Unless of course!

Mannekäng i rött2009-12-31
Mediokert manus men utsökt scenografi och fantastiska kostymer av Mago. Utöver det en underhållande film med bra skådespelarinsatser över lag.

Europa 19002009-12-20
Extremt jobbig berättarröst som helt saknar entusiasm vilket gör att man helt tappar intresset och gör upplevelsen närmast sövande. Tråkigt att den ska falla på det, känns som det finns potential.

Pas de deux2009-12-17
Sämsta McLaren hittills. Hade det varit någon skön jazzmusik till kanske den hade kunnat få godkänt men jag blev galen på den jävla panflöjten.

Kattorna2009-12-17
Intresssant film, men tyvärr är skådespelarinsatserna överlag allt för mediokra för att det ska räcka till en fyra (det största undantaget Eva Dahlbeck som är lysande!).

Diagonalsymfoni2009-12-06
Tillsammans med Sue Harshes musik blir det helt fantastiskt! Osäker på hur filmen står sig utan musik dock, det är kombinationen som gör det. Måste hålla med Mr_E om att det är svårt att hänga med i handlingen :)

Dränkta i nummerordning2009-12-01
Stor besvikelse. Jag gillar normalt Greenaway, men det här blev efter en lovande inledning ett riktigt sömnpiller. Inte det minsta engagerande.

Dogville2009-11-29
Fantastisk. Att spela Young Americans till eftertexterna är så genialt att det inte finns ord för det.

Nästa sida »