Alla kommentarer avungfilm

Station Agent2006-06-01
Paralysis, klockrenare beskrivning av livet har jag aldrig hört.

Inland Empire2006-06-01
When, when and when and by the way when?

En sensation2006-05-21
Orson är underskattad.

Till sista andetaget2006-05-21
Godard må vara ett halv dött skelett i vissa människors ögon men dem kan inte neka till att hans filmer är mer levande än vad Peter Rylander är när han är med på TV, alltså med andra ord väldigt, väldigt levande. Till sista andetaget är en av dessa levande filmer, en film som aldrig förtjänar att glömmas bort och hamna på Svenska Filminstitutets pensionärshem för senila rullar. För Á bout de suffle är så vacker, så oemotståndligt jävla underbar, så fantastiskt att jag bara vill brista ut i ett enda stort skrik (men det kommer väcka fundersamma tankar hos grannarna. ) Trots dessa lovord blir det en fyra, en genuin fyra som en vän till mig skulle uttrycka det. En blivande favorit.

Cykeltjuven2006-05-07
Vardagsrealism när den är som mest träffsäker. Vittorios film går rakt in i hjärtat på mig, det blir inte mycket bättre än såhär.

Dråpet2006-04-20
En besvikelse. Jag tyckte väldigt mycket om bänken och hade därför väldigt höga förväntningar på dråpet. Per Flys regi håller inte speciellt hög kvalité och till och med Christensen är inte i toppform.

Frihet - Den blå filmen2006-04-20
Kieslowski skapar en verklighet som Slawomir Idziak fångar med sina vackra skärande bilder. Som vanligt bryr han sig inte om att visa världen genom guds ögon utan agerar istället människa, människan som har alla frågorna och ständigt söker efter svaren. Det här är en av de absolut bästa filmerna jag sett i mitt liv.

Dogville2006-04-17
Jag kan förstå att om man inte tror på von Triers magi så kan hans filmer framstå som förbannat B och skrattretande dåliga, pretentiösa "antiusa-life's-a-bitch-woman-gets-sexually-horaced-then-kicks-ass" moralkakor men om man nu gör det, det vill säga om man tror på illusionen som herr Trier skapar med hjälp av sitt allstar cast och ett par streck på golvet så kan man inte göra annat än att buga åt denne man - geniet från Pölseland, humanisten, demonregissören och pojken med storhetsvansinne, Herr Lars von Trier.

Fanny och Alexander2006-04-11
Förbannat lång men inte en minut ointressant.

Bänken2006-04-06
Haha, nä inte alls. Jag var bara nyfiken och ville ha något att säga för en gångs skull.

Veronikas dubbelliv2006-04-02
Vacker film som väcker många frågor utan att ge svar. Konsertscenen är helt fantastisk och Irene Jacob är väldigt bra i huvudrollen.

The Constant Gardener2006-04-02
Fantastiskt bra.

Bänken2006-03-31
Vad menar du med att det inte är långtifrån att klassas som Dogma? Vem säger det? Du? Dogma är ett manifest, ett sätt att göra film (och den här filmen är verkligen inte gjort under det manifestet) även om vissa hävdar att de flesta dogmafilmer har mycket gemensamt, ämnemässigt.

Crash2006-03-31
Förvånansvärt bra film, trots att den fått en Oscar. En svag fyra.

Paris, Texas2006-03-25
Filmen har sina svaga sidor men det finns annat i den här filmen som väger upp. Saker och scener som jag älskar, sekvenser som jag till och med avgudar så jag kan inte göra annat än att sätta en femma, dock en svag femma.

Container2006-03-17
Vackra klipp och skönt undergroundstylat foto men jag kan inte personligen påstå att jag förstod allt för att kunna inse en djupare meningen i den.

En kärlekshistoria2006-03-11
Vackert, välregisserat och helt fucking fantastiskt.

Wrong Side Up2006-02-07
Trevlig och småmysig tjeckisk mainstream.

Herr Lazarescus död2006-02-07
Fantastiskt bra, realistiskt och välregisserat. Helt otroligt. Naturligtvis riktigt dålig underhållning med andra ord.

Izzat2006-02-04
Nä du Syrinx, det här var inte mycket att hänga i granen. En etta för en maffig ljudläggning.

Dark Horse2006-02-02
Dagur Karí vet hur man gör film. Dark horse är en skön berättelse om människoliknande varelser, kryddad med ett mysigt minimalistiskt soundtrack och skönt svartvitt foto. Vissa stunder är mindre bra, andra stunder är rent av fantastiska tack vare bra prestationer av samtliga skådespelare. En stark fyra för en underbara älska / hata film.

Om Gud vill2006-02-01
Det är som att titta på en dröm, en dröm man inte vill ska ta slut. Chamdin är ett geni och jag avgudar honom.

Ultranova2006-01-30
Vackert och välregisserat franskt drama om försäljaren Dimitri, stundtals seg och tråkig men ett explosivt slut ger många filosofiska tankar.

Adam & Paul2006-01-30
Jasså, red_hot, var dem så heta att dem förgyllde en och en halv timme för dig? Skönt. Med tanke på skönt, den här filmen är jävligt skön.

Mater natura 2006-01-29
Kanske det sämsta som någonsinn gjorts i filmhistorien. Se den så fort du får chansen.

Allt är upplyst2006-01-17
GFF!

Gosskören2006-01-15
Klyschigt men vackert och välgjort.

JLG/JLG2006-01-13
Var får man tag på den här?

The Constant Gardener2006-01-12
Camitz, ganska tunn plot? Skojjar du med mig?

The Constant Gardener2006-01-05
thegoodold, se om den när du är vaken. Det är värt det, tro mig.

Nästa sida »