Alla kommentarer avwst

The Curse of Sleeping Beauty2017-08-07
Första halvan är faktiskt bra, men mot slutet tappar den. Bättre än förväntat dock!

Apornas planet: Striden2017-07-14
Antiklimax. Inte alls vad titeln lovar. Hände inte mycket alls och det känns mer som att det vore en flyktfilm, inget krig om planeten. Lite för lång och långdragen, kunde kortats ner rejält. Väldigt snygg och trovärdigt gjord dock!

The Mummy2017-06-29
Tim Buckley du vet väl att detta är den första filmen i Dark Universe, Universal gjorde en mängd olika monsterfilmer mellan 20-50-talet och det är där man nu hämtar dessa, där flera karaktärer kommer ha egna filmer och även vara med i andras (likt Marvel). Låter som en rolig tanke, bara hoppas att man kan knyta ihop det bra och bättre än denna.

They Came Together2014-08-30
En film som driver med romantiska filmer och dess genre från början till slut. Om man förstår det så är den rätt underhållande. Många roliga inslag utifrån detta, men även en del mindre bra.

Dying to Live2011-09-01
Gick ofta på TV för 10-12 år sedan. Har sökt runt men verkar vara svår att få tag på.

20462010-03-26
Bra film som tar sig ju längre den fortskrider. Vissa delar kunde dock ha uteslutits. Visuellt vacker och ett bra skådespel av huvudrollsinnehavarna tillsammans med en bra och stämningsfull musik. Kommer inte upp i samma nivå som regissörens mästerverk In the Mood For Love.

Höst i Paris2010-03-22
Spelfilm om livet i Paris, men det är en väldigt långtråkig sådan. Realism, men som saknar det där extra för att få den intressant. Stundtals vackert foto och en hyfsad Juliette Binoche i huvudrollen. Regissören Hou Hsiao-hsien har dock gjort betydligt bättre filmer än det här.

The Sun2010-03-20
Sokurov har ett bildspråk som fascinerar mig, speciellt drömscenen här är helt fantastiska. Filmen har en tragikomiksk ton och man gör det riktigt bra tillsammans med den tryckande stämningen. Dialogen känns emellanåt krystad vilket drar ned helheten en aning. Om filmen stämmer ur ett historiskt perspektiv är svårt att säga, men som personporträtt fungerar den ypperligt.

In the City of Sylvia2010-03-19
Trevlig spansk drama som påminner mig en del om "Bara en natt" och "Bara en dag". Lågmäld film med långa tagningar, vackert foto och sparsam dialog. Intressant att följa med huvudkaraktären i hans studie av människor och försök att hitta kvinnan han mötte för ett antal år sedan.

Trion från Belleville2010-03-18
Välgjord animerad film med bra detaljrikedom och lite säregen stil även om man sett det tidigare. Trevliga karaktärer tillsammans med en bra och intressant historia som emellanåt dock blir lite haltande. Underbar musik som passar mycket väl in.

28 dagar senare2010-03-17
Någorlunda bra skräckfilm som inte innehåller skräck utan är mer obehaglig. Speciellt foto och klippning. Börjar bra men ju längre filmen lider desto mer går den ned sig. Gillar man filmer där mänsklighetens existens är nära obefintlig så rekommenderar jag Den tysta jorden, som är lite inne på samma spår, men då utan virusangrepp.

Elephant2010-03-17
En långdragen och till största del ointressant historia som utspelar sig under ett par timmar på en högstadieskola i USA. Den känns en aning orealistisk om man tänker på hur många av ungdomarna beter sig under filmens centralhandling. Betydligt bättre och intressant är Thalluri's 2:37 som bygger på samma tema.

Dolt hot2010-03-16
Dolt hot bygger upp en bra stämning tillsammans med långa bra och fina klipp och lämnar dessutom åskådaren att göra sin egen tolkning av vad det är man precis har sett. Filmen flyter på i ett bra tempo och bidrar med ett par scener som är väldigt laddade, och andra som är mindre bra, men den lyckas ändå inte dra in mig märkvärt. Daniel Autueil och Juliette Binoche gör båda två en bra rollprestation.

Vägen2010-03-15
Lågmäld och stark drama om livet i en post-apokalyptisk värld där en far och son kämpar för sin överlevnad. Relativt händelselös film, men det är något man kan räkna med i detta tema. Väldigt bra skådespel av Viggo Mortensen och Kodi Smit-McPhee tillsammans med ett fint grått foto.

Invictus - De oövervinneliga2010-03-15
Långsam film som blandar både politik och idrott. Fångar inte mitt engagemang speciellt mycket, men är dock intressant ur ett historiskt perspektiv. Matt Damon, som blev nominerad till Oscar, gör en blek insats och jag kan inte förstå att han ens kom på tal. Morgan Freeman bidrar däremot med en mycket bra rollprestation som Mandela.

Christina2009-02-26
En mycket vacker och till del uppdiktad berättelse om vår egen drottning Kristina. Romantisk och underhållande med ett magnifikt skådespel av Greta Garbo. Fint foto tillsammans med ett otroligt fint scenografi i ett vinterland.

Grand Hotel2009-02-25
Bra handling bland trevliga berättelser om ett par olika liv på ett hotell. Ett par scener som är mycket bra medans andra är mindre bra. Fint skådespel av samtliga inblandade, men fastnade speciellt för Greta Garbo mot slutet. Stark trea.

Island of Lost Souls2009-02-25
Ett fint äventyr bland trevligt scenografi och bra foto. Charles Laughton och Richard Arlen spelar bra. Intressant och obehaglig. Stark trea.

Mumien vaknar2009-02-24
Bland de bättre skräckfilmerna från denna tid. Väldigt stämningsfull och välgjord. Boris Karloff spelar mumien mycket bra. Börjar lite trevande men blir bättre och bättre. Lite snabbt slut kanske. Svag trea.

Fyra fräcka fripassagerare2009-02-23
Ett fåtal riktigt underhållande scener i en annars väldigt tråkig Marx-film. Väldigt ojämn! Varken denna eller den andra som regissören McLeod regisserade håller någon vidare klass.

Robin Hoods äventyr2009-02-22
Errol Flynn och Olivia de Havilland spelar bra i detta inte alltför medryckande äventyr. Fint scenografi till det färgglada fotot. Annars en fin romantisk sidohandling. Klarar godkänt även om det är hårfint.

Storm över Ryssland2009-02-20
Otroligt fint foto till det vackra scenografit. En väldigt teatralisk upplevelse och dialog som inte alltid är den bästa. Börjar bra men sedan blir det alldeles för mycket krig, något som drar ner betyget enligt mig. Musiken kändes även ofta malplacerad. Hur som helst en intressant film med mycket propaganda. Stark trea.

Fedora2008-11-11
En välspelad film med intressant historia med bra manus. Fint skådespeleri och foto. Riktigt bra!

Kyss mej dumbom2008-11-11
Härligt skön stämning filmen igenom, dock en aning ojämn. Walston kan bli lite påfrestande, men annars sköter sig skådespelarna som de ska. Hade gärna satt en fyra, även om det varit en svag, men det känns lite väl generöst. Stark trea får den nu istället!

Death Mills2008-11-11
Ska säga att jag inte har sett speciellt många dokumentärer från andra världskriget. Den innehåller många gripande och starka bilder och delger en hel del intressant information. Hur den står sig jämför med övriga dokumentärer angående andra världskriget kan jag inte svara på, men den här är riktigt bra!

Avanti!2008-11-10
En inte alltför medryckande komedi även om den är underhållande på sina ställen. Bra kemi mellan skådespelarparet Lemmon och Barra. En av de sämre Wilderfilmer jag sett, men är för bra för att inte bli godkänd.

Förspillda dagar2008-11-10
Välspelad och realistiskt drama. Mycket bra skådespeleri tillsammans med ett fint foto. Bra manus men det är fortfarande något som saknas, kan inte riktigt sätta fringret på vad. Man känner både sorg och ilska mot Milland's karaktär. Når upp till en svag fyra.

Din för evigt2008-11-10
Det här var riktigt bra! En väldigt romantisk film med fantastiskt scenografi och foto på sina ställen. Rekommenderas varmt!

Ett, två, tre2008-11-10
Underhållande i en film som drar på högväxeln i den andra halvan av filmen. Har dock en tendens att bli lite för mycket och en aning ojämn. James Cagney spelar helt suveränt och passar som handen i handsken för den här filmen. Når inte riktigt till fyran, men det är nära. Stark trea!

Irma la Douce2008-11-10
För det mesta väldigt underhållande med ett skådespelarpar i Lemmon och MacLaine som briljerar. Filmen är dock på tok alldeles för lång och medgör att man vid ett flertal tillfällen tittar på klockan. Den är ändå så pass underhållande att den klarar ett godkänt betyg.

Nästa sida »