5 originalfilmer på Netflix du måste se

2020-02-14
Varje månad producerar Netflix flertalet originalproduktioner i form av både filmer och serier. Vad gäller deras originalfilmer finns det ett gäng sevärda titlar, men vissa av dem sticker ut i mängden. Vi har granskat Netflix utbud för att lyfta fram fem originalfilmer du måste se.

Dumplin’
I den här feel good-komedin följer vi den överviktiga tonåringen Willowdean, som en dag bestämmer sig för att gå med i hennes mamma Rosies stora skönhetstävling. Det anses det vara rebelliskt och inspirerar flera tjejer i samma storlek till att göra likadant. Tillsammans kan de revolutionera hur folk i deras lilla stad i Texas ser på skönhet.
Med musik av Dolly Parton och storspel av Jennifer Aniston, som spelar Rosie, är Dumplin’ en av streamingjättens bättre originalfilmer i humorgenren. I dagsläget finns den endast tillgänglig på amerikanska Netflix. Men oroa dig inte, genom att se på Netflix med VPN kan du komma åt streamingtjänstens amerikanska utbud.

Uncut Gems
I bröderna Safdies kokande dramafilm spelar Adam Sandler gamblern Howard, som går all in för att lyckas med ett riskfyllt och vansinnigt stort spel. Hans liv balanserar på linan när han måste jonglera familjelivet med den mörkaste sidan av vadhållning.
Uncut Gems är en av Netflix mest hyllade originalfilmer, inte minst för Adam Sandlers enastående prestation. Många trodde att han skulle bli Oscarsnominerad för rollen, men eftersom det inte blev så, anses han nu vara “rånad” på chansen till en statyett. Ett måste att se.

The Irishman
Lönnmördaren Frank “The Irishman” Sheeran återberättar sin del i storyn om det mystiska försvinnandet av Jimmy Hoffa, som var president för ett av USA:s främsta fackförbund.
Lite mindre våld, men samma underbara tempo och berättande. Martin Scorsese, som är gangsterfilmens Gudfader, kan med The Irishman ha gjort sin sista maffiarulle. Om så blir fallet avslutade han sitt arbete i genren på topp. En fröjd att se Robert De Niro, Al Pacino och Joe Pesci tillsammans.

Marriage Story
En av 2010-talets mest mänskliga filmer heter Marriage Story och handlar om ett äktenskap som går i kras, men en familj som håller ihop.
Noah Baumbachs skilsmässodrama är en av årets mest engagerande filmer. Den osar av äkta hantverk där det främsta fokuset ligger på skådespeleriet. Adam Driver och Scarlett Johansson är båda två rättvist Oscarsnominerade för sina fängslande insatser. Se listan på alla årets Oscarsnomineringar här.

El Camino: A Breaking Bad Story
Den här spinoff-filmen tar vid efter händelserna i en av tidernas mest hyllade TV-serier, Breaking Bad. Berättelsen följer Walters kompanjon Jesse Pinkman som nu lever ett liv på flykt.
Den efterlängtade Breaking Bad-filmen blandar fan-service med nya spännande idéer till storyn om Jesse Pinkman. Därmed lyckas filmen med att bygga vidare på serien, vilket många trodde var en närmast omöjlig uppgift.

Andra filmer som var nära att ta en plats på listan: Annihilation, Jim & Andy, Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, The Meyerowitz Stories (New and Selected), Dolemite Is My Name, The Ballad of Buster Scruggs.

Vilka av Netflix originalfilmer håller du högst?