De bästa filmerna som har utspelat sig i Las Vegas

2023-01-10
Det finns få platser i världen som är lika spektakulära som Las Vegas. Staden är en unik blandning av glitter och glamour och erbjuder besökarna en unik upplevelse. Det är därför inte konstigt att så många filmskapare har valt att spela in sina filmer i denna pulserande stad. Från klassiska stöldthrillers till komedier och allt däremellan har Las Vegas varit kuliss för några riktigt bra filmer. Här är våra tips på de bästa filmerna som utspelar sig i Las Vegas.

Casino (1995)
Casino är en absolut klassiker. Robert De Niro, Sharon Stone och Joe Pesci levererar förstklassiga prestationer i Martin Scorseses episka maffiafilm som utspelar sig i Las Vegas. Filmen följer karaktärerna när de alla gör sina respektive resor inom stadens berömda casinokultur. Den kommer aldrig att gå ur tiden med sin perfekta klippning, ikoniska dialog och anmärkningsvärda karaktäriseringar som gör den till en film som fortfarande är populär än idag. Läs mer här om filmen gör dig sugen på att spela på casino på riktigt och för en stund leva dig in i rollerna.

Leaving Las Vegas (1995)
Leaving Las Vegas är en klassisk dramafilm med Nicolas Cage och Elizabeth Shue i huvudrollerna. Den berättar historien om alkoholisten Ben Sanderson (Cage) som bestämmer sig för att dricka ihjäl sig i Las Vegas efter misslyckade försök att sluta dricka helt och hållet. Under sin vistelse blir han vän med en prostituerad vid namn Sera (Shue) och utan att båda vet om det bildar de två ett band baserat på ömsesidig förståelse. Filmen fick många priser för sin skildring av kärlek mitt i så mycket nöd och förstörelse; än idag står den som en amerikansk klassiker, mer än 25 år senare.

The Hangover (2009)
The Hangover är en grym komedi, som vi tycker är ett måste att se. Den följer fyra vänner på deras episka resa genom Las Vegas natten före ett av deras bröllop. Kemin mellan dessa karaktärer är magnetisk och du kan inte annat än att bli förälskad i deras udda skämt. Mellan de vilda aktiviteterna, misstagen och de märkliga mötena har denna komedi något för alla; skratt som ger dig ont i magmusklerna och roliga detaljer som håller dig underhållen hela tiden. Även om du har sett den flera gånger kommer den inte att kännas upprepad eftersom det finns för många hysteriskt roliga ögonblick för att du ska kunna hålla reda på dem alla!

Ocean's Eleven (2001)
Ocean's Eleven är en stjärnspäckad klassiker som har fängslat publiken sedan den släpptes. Regisserad av Steven Soderbergh följer filmen Danny Ocean och hans gäng av djärva tjuvar när de planerar ett ambitiöst rån mot det berömda Bellagio-kasinot i Las Vegas. En ensemble med George Clooney, Brad Pitt och Matt Damon ger liv åt sina karaktärer med charm och humor, vilket ger många skratt på vägen. De lyxiga bakgrunderna i Vegas bidrar till att skapa en exklusiv atmosfär. Ocean's Eleven är en lättsam komedi som aldrig misslyckas med att underhålla tittarna gång på gång.

Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Fear and Loathing in Las Vegas är en kultklassiker baserad på Hunter S. Thompsons bästsäljande roman med samma namn. Med Johnny Depp och Benicio del Toro i huvudrollerna berättar den den vilda historien om en roadtrip genom det pråliga och psykedeliska 60-talets Las Vegas full av märkliga karaktärer och surrealistiska äventyr. Fear and Loathing är lika delar rolig och sinnesförvirrande och gav regissören Terry Gilliam enormt kritikerros och kultföljare tack vare sin ambition och sin perfekta återskapande av Thompsons speciella berättarstil. Denna unika film är fortfarande en viktig rulle för alla som är intresserade av filmkonst.

Vad händer i Vegas (2008)
"What happens in Vegas" är en romantisk komedi som ifrågasätter om det är möjligt att hitta kärleken i den vildaste partystaden. Filmen följer Jack och Joy när de båda upplever ett engångsligg bara för att gifta sig på morgonen, med en ännu större överraskning efteråt när de inser att de också har vunnit tre miljoner dollar från en spelautomat. Paret kommer från olika samhällsskikt och går med på ett experiment där var och en måste hålla ihop med den andra i sex månader och använda vinsterna gemensamt. Det som följer under hela filmen är fyllt av hysteri, minnesvärda karaktärer, en spirande romans och lärdomar om värdet av pengar och relationer. Filmen har Cameron Diaz och Ashton Kutcher i huvudrollerna som Jack respektive Joy. Den kommer garanterat att få tittarna att skratta i varje ögonblick samtidigt som de funderar över dess tankeväckande moral. Med alla dessa roliga, spännande och glamorösa rullar i bagaget kommer du garanterat att kunna bjuda vännerna på många roliga filmkvällar framöver!