Bonds bästa casinoscener

2021-12-16
I juletid är det många av oss som myser med en riktigt bra kultfilm och hit hör inte minst 007:s fartfyllda rullar från 60-talet och framåt. James Bond är inte bara en våghalsig MI6-spion utan också en vass casinospelare som gärna håller till på Las Vegas glitziga casinon.

Hur vi spelar casinospel har förstås förändrats sen det tidiga 60-talet. Dock inte för James Bond. Inget casino online i smarttelefonen för denne gentleman, nej han är en inbiten traditionalist, eller som M beskrev honom i Goldeneye ”en dinosaurie”. Här går vi igenom några av de bästa casinoscenerna från Bonds mest minnesvärda rullar!

Dr No (Agent 007 med rätt att döda)
I de flesta (om inte alla) Bond filmer finns kasinot med – ibland i bakgrunden men ofta som en avgörande del av hela handlingen. James Bond utstrålar mer elegans och lyx än någon annan spionkaraktär i Hollywoods filmhistoria, något som inte minst kommer till uttryck när han slår sig ner för ett parti baccarat i casinot.

Dr No (eller Agent 007 med rätt att döda) från 1962 är den första filmen med Sean Connery i huvudrollen där 007 spelar sitt favoritspel baccarat chemin-de-fer för första gången. Även en spion behöver ta paus från jobbet och i Dr. No väljer Bond att besöka Les Ambassadeurs Club i centrala London där han får spela mot den ljuvliga Sylvia Trench filmhistoriens första Bondbrud! Les Ambassadeurs var på den tiden ett av Londons mest exklusiva casino- och restaurangklubbar dit aristokratin flockats ända sedan det tidiga 1800-talet.

License to Kill (Tid för hämnd)
Tid för hämnd är den 16:e filmen i sagan om MI6-agenten James Bond. Det här är också den andra och sista filmen med Timothy Dalton i huvudrollen. I den här filmen drabbas Bond av en personlig tragedi då hans nära vän och kollega Felix Leiter hittar sin fru brutalt mördad. Bond ger sig ut på en blodig vendetta i jakten på de skyldiga och lyckas till slut få sin hämnd med livet i behåll.

I Tid för hämnd har 007 lämnat baccaratbordet bakom sig och spelar istället blackjack. Självsäker som han är så väljer Bond att spela hela bordet på egen hand och vinner såklart med dubbla antalet marker han satsat från början. Den här filmen spelades in växlingsvis i Florida och Mexiko. Isthmus Casino (som är kasinot med den berömda blackjack-scenen) existerar inte i verkligheten utan hela scenen spelades in i en lyxrestaurang i Mexiko.

Casino Royale
Casino Royale är Ian Flemings debutroman med James Bond och både i boken och filmen är casinospel på Casino Royale en central del av handlingen. I flera av Flemings böcker om agent 007 beskrivs spelet baccarat chemin-de-fer som Bonds favoritspel. Hela handlingen i romanen kretsar kring ett parti baccarat mellan 007 och skurken Le Chiffre som i filmen spelas av Mads Mikkelsen. Le Chiffre är ledaren för SMERSH, en sovjetisk spionorganisation som finansierar olika terrororganisationer.

I filmen har man ersatt baccarat med Texas Hold’em som uppfattades som ett mer modernt casinospel. De båda ärkefienderna möts vid pokerbordet för att göra upp om ca 50 miljoner schweiziska franc. I Casino Royale (2006) får vi också se Daniel Craig debutera i rollen som James Bond. Filmen spelades till större delen in i Royale-les-Eaux, en liten fransk kuststad och ett näste för landbaserade casinon i Europa.