Casino utan licens i Sverige

2020-10-27
I dagens artikel går vi kort igenom fenomenet casino utan licens i Sverige, för en mer utförlig artikel kan du besöka www.casinoutansvensklicens.se eller klicka dig vidare här. Spelreklamen i Sverige har mattats lite, men intresset för onlinespel är fortfarande stort. Med strikta spellagar har Sverige gått in i en period där säkerhet och sunda spelvanor går före bonusar och spelprodukter. Men trots hårdare regler för onlinespel så har den svenska spelmyndigheten misslyckats med att förhindra svenskar att spela casino utan licens. Detta komplexa men intressanta ämne diskuteras flitigt i vårt avlånga land; hur kommer det sig att svenskar fortfarande spelar casino utan svensk licens?

Positiva och negativa aspekter av spelregleringen
Sveriges spelmarknad är tryggad på många sätt. Svenska spelare kan idag registrera och verifiera sig med BankID, vilket raderar den manuella registrerings- och verifieringsprocessen. Betalningsmetoderna är pålitliga, snabba och anpassade för svenskar, och samtliga vinster är skattefria. Dessutom bidrar gränssättningarna och Spelpaus till sundare spelvanor.

Sverige har en hel del att erbjuda i spelväg. Men det är inte samma spelutbud som innan spelregleringen skedde, då det fanns fler spelleverantörer att välja mellan. Bristen av spelleverantörer syns ganska tydligt på svenska casinon. Även om det fortfarande finns många spelleverantörer kvar är det många utländska spelleverantörer som försvinner – det är med andra ord inte samma spelglädje som tidigare. Men det som verkligen har försämrats är bonusarna. Det är inte lika belönande att spela casino längre eftersom Spelinspektionen bara tillåter en bonus per spelare och spelbolag.

Att spela casino utan svensk licens
Många spelare undrar om det är knepigt att spela casinon utan svensk licens, och frågan är befogad. För att spela casino utan licens krävs det lite kunskap och observation. Du behöver bland annat veta följande:

• Är casinot säkert?

• Kan jag ta del av bonuserbjudanden?

• Behöver jag skatta på vinster?

• Finns det betalningsmetoder som fungerar?

Det finns säkerligen fler frågor du kan ställa dig själv, men dessa frågor är de viktigaste. Säkerheten för ett casino står ofta i relation till casinots historik, spellicens och support. Större casinon inom Europa är i regel alltid seriösa, det är snarare nyöppnade casinon och casinon utanför Europas gränser som kan vara oseriösa.

Gällande bonuserbjudanden är det viktigt att läsa igenom reglerna och villkoren. Vissa länder kvalificerar inte för bonuserbjudanden. Om Sverige finns med i listan av okvalificerade länder, så gäller inte erbjudandet för dig.

Skattefria vinster är viktigt för den som vill undvika 30 % vinstskatt och deklarering av spelvinster. Det här är en fråga som ibland är svårtolkad. Det vi kort kan säga är att:

• casinon som inte vänder sig till svenskar med svensk text, support och valuta (SEK) och erbjuder spel samt riktar sig till ett område inom EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) ger skattefria vinster.

Skatteverket har regler och typexempel för skatt på spelvinster. Om du vill ha mer information, så rekommenderar vi dig att kolla in Skatteverkets hemsida.

Betalningsmetoderna på ett casino utan licens kan ge liknande insättnings- och uttagsmetoder som svenska casinon. Skillnaden är att det finns betalningsmetoder som är IP-blockade av olika betalningsleverantörer. De flesta casinon erbjuder exempelvis Trustly, Visa/Mastercard och Skrill/Neteller, men det finns ingen garanti för att de fungerar för svenskar. Trots det finns det många andra betalningsmetoder som fungerar. EcoPays, Zimpler, Jeton, Revolut och Bitcoin är några av dessa.

Omsättningskrav på casinon utan licens
Omsättningskraven på casinon utan licens varierar kraftigt. Precis som i Sverige är det vanligt att casinot ger en omsättning på 35x bonusbeloppet. Det kan även finnas omsättningar med så lågt omsättningsbelopp som 10x, upp till 70x bonusbeloppet. Dessa bonusar kan vara no sticky (går att göra uttag med insättningsbeloppet) eller sticky (omsättning innan uttag). Ibland får du även bonusar som är riskfria, som inte har något omsättningskrav alls. Freespins är i regel fria från omsättningskrav på casinon utan licens, vilket även cashback brukar vara. För reloadbonusar brukar det nästan alltid medfölja ett omsättningskrav, men hur högt eller lågt det är beror som vanligt på casinots bonusregler.

Generellt sett kan man säga att reglerna och villkoren för bonusar är schyssta på casinon utan licens. Omsättningen av bonusar är många gånger roligare på utländska casinon, eftersom du slipper tresekundersregeln för slots och kan använda turbosspins. Slots är vanligtvis den spelform som omsätter 100 %, med undantag för vissa slots. Det är också möjligt att omsätta bordsspel och andra typer av spel, men där är omsättningsprocenten betydligt lägre.

Casino utan licens med BankID
I Sverige registrerar och verifierar du dig med BankID. Du kan även signera dina betalningar. På casinon utan licens kan du visserligen signera dina betalningar med mobilt BankID, men du kan inte verifiera dig som kund eller registrera dig för direktspel med BankID. Du får därför skriva in dina personuppgifter manuellt när du registrerar dig för spel. Förr eller senare kommer du att bli tillfrågad om ytterligare personliga dokument. Denna verifieringsprocess kallas för KYC och avser:

• id-kort,pass eller körkort

• elräkning eller kontoutdrag (inte äldre än 6 månader)

• bild eller scan av senaste betalningsmetoden

De här dokumenten behöver du oftast skicka in vid uttag, så det är bra om du gör det i förtid. Ditt konto kan frysas – eller i värsta fall stängas ned – om du inte skickar in dokumenten eller skickar felaktiga information. När dokumenten är inskickade och granskade, behöver du oftast inte skicka in fler personliga uppgifter. Verifikationsprocessen är därmed klar och dina uttag kommer att behandlas snabbare.

Fungerar casino utan Spelpaus?
Spelpaus är en nationell avstängningstjänst i Sverige som tillåter dig att pausa kontot under en angiven tidsperiod. När du aktiverar Spelpaus kan du fortfarande spela casino utan licens. Casino utan spelpaus bör dock inte vara något temporärt spelsubstitut. Du måste komma ihåg att det finns en anledning till att du pausade ditt spelande. Om du inte spelar ansvarsfullt, bör du inte spela casino alls.

Engelsk support på utländska casinon
När du kontaktar support på casinon utan licens behöver du kommunicera på engelska. Är du inte engelskspråkig så är det självfallet ingen bra ide att spela casino utan licens, men i nödfall kan du använda Google translate. Kom ihåg att svensk support på utländska casinon är en tydlig röd flagg, eftersom vinster på dessa casinon räknas som skattepliktig inkomst.

Favoritcasinon på casino utan licens
Många av de casinon du spelade på innan spelregleringen är numera svensklicensierade. Men det finns också en del spelbolag som avstått den svenska spelmarknaden. Vissa spelbolag håller på att ansöka om licens, medan andra har fått avslag på ansökningen. Det kan vara så att ditt favoritcasino är utan svensk licens och går att spela på. Men det kan också vara så att ditt favoritcasino inte accepterar svenskar. UK-baserade casinon är ett bra exempel på detta. En varningstext kommer att synas på varje UK-casino du besöker, som understryker att svenskar inte kan spela.

Vare sig ditt favoritcasino är tillgängligt eller inte, dyker det alltid upp nya casinon. Men det väsentliga är att välja casinon som passar dina behov, oavsett om ditt favoritcasino är utländskt eller svenskt.