De bästa filmerna om casinospel på Netflix

2022-12-20
Netflix bjuder på en hel uppsjö med fantastiska filmer, varav en hel dem antingen handlar om casinospel, eller utspelar sig i casinomiljöer under delar av eller hela filmen. Många uppskattar dessa miljöer för dess exklusivitet, men även för den spänning de bidrar med, något som kan göra en redan spännande film ännu mer rafflande och underhållande.

I takt med att casinospel har blivit allt mer populärt har streamingtjänster som Netflix valt att utöka sina utbud inom kategorin. Alla filmer håller dock inte måttet, men oroa dig inte. Vi känner till de casinofilmer som existerar hos Netflix, och pekar dig i rätt riktning angående vilka som är värda att titta på, samt vilka som inte är det.

De 5 bästa casinofilmerna hos Netflix just nu
Nedan är våra bästa alternativ:

21 är en lite mer seriös “college”-film där handlingen kretsar kring en grupp studenter som tillsammans med sin matematiklärare räknar kort i Las Vegas. Matematikläraren (spelas av Kevin Spacey) rekryterar den unge och ambitiöse Ben (spelas av Jim Sturgess), en blivande Harvard-student som behöver 300 000 dollar för att kunna förverkliga sina studier. De, tillsammans med ett flertal andra rekryterade studenter, ger sig sedan ut på en blackjackturné för dra in de pengar de behöver. Filmen centreras runt ett pokerspel med några av världens förmögnaste spelare och är väldigt underhållande oavsett om man har bra koll på hur poker spelas. I originalet så är det inte poker som spelas utan i stället Baccarat, men på grund av den globala pokerboomen som pågick under filmens inspelning togs beslutet att man skulle spela just poker i filmen

Win It All
Win It All är en komedifilm som handlar om den unge och spelberoende Eddie, som i ett desperat behov av pengar går med på att förvara en väska åt en bekant som är på väg in i fängelse. Eddie får slutligen reda på att det finns pengar i väskan, och kan inte motstå att “låna” en del av dem för sitt spelmissbruk. Filmen kategoriseras som komedi, men innehåller även en hel del spänning och dramatiska inslag. Här får vi följa Eddie i takt med att han spelar poker med olika typer av insatser, och är en riktigt bra film för de som gillar pokerspel.

Casino
Casino är en klassisk casinofilm, och rankas som en av de bästa filmerna genom tiderna. Här får vi följa Sam Rothstein (spelas av Robert De Niro) som tillsammans med maffiakillen och bästa vännen Nicky Santoro (spelas av Joe Pesci) driver ett av de största casinona i Las Vegas. In kommer bedragerskan Ginger McKenna (spelas av Sharon Stone), och plötsligt går inte allt lika bra längre. Filmen utspelar sig till stor del i fantastiska casinomiljöer, men bidrar självklart med rejält av spänning, drama och även en del action. Om du inte redan har sett den här fantastiska filmen från Martin Scorsese är det dags att fylla på med popcorn och njuta av en av de bästa filmerna genom tiderna!

Casino Royale
James Bond och casinospel går hand i hand, och ingen Bondfilm gör det bättre än Casino Royale. Det här var Daniel Craigs introduktion till rollen, och oj, oj, oj, vilken succé! Daniel Craig tystade kritikerna genom att leverera en av de bästa skildringarna genom tiderna. Här får vi följa Bond under de äventyr vi är vana vid, och filmen inkluderar allt från drama och action, till romantik och komedi.

En ganska stor del av filmen utspelar sig i casinomiljö där fokus ligger på pokerspel. Faktum är att Casino Royale innehåller en av de mest kända pokerscenerna genom tiderna. Om du gillar action och äventyr, samtidigt som du vill ta del av casinospel, är Casino Royale en av de bästa casinofilmerna genom tiderna.

Ocean’s Eleven
Sist men absolut inte minst hittar vi Ocean’s Eleven. Få andra filmer har en lika välkänd och grym rollista som den här filmen, och inkluderar namn som George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Don Cheadle, Julia Roberts, med flera. Här får vi följa Danny Ocean (George Clooney) och hans kumpaner i takt med att de ska genomföra det största rånet i Las Vegas genom tiderna. De ska inte bara råna ett casino, de ska råna de tre största, varav alla drivs av casinoägaren Terry Benedict (Andy Garcia). Filmen innehåller det mesta, exempelvis romantik, action, komedi och drama, samt utspelar sig till stor del i de fantastiska casinomiljöer som Las Vegas har att bjuda på. Därmed är det ett måste för dig som är intresserad av casinofilmer.