De bästa filmerna om poker

2019-07-21

Spelmarknaden är enorm och det märks även i populärkulturen. Vi hör låtar om gambling, men ser också filmer där spel är i fokus. Anledningen att publiken gillar berättelser med spel är att de ofta raka uppläggen och de höga insatserna.

Film där mycket står på spel tenderar att snabbt engagera tittare. Poker är ett populärt spel som ofta skildrats på film. Idag listar vi några av de mest omtyckta filmerna om det berömda kortspelet.

Casino Royale (2006)
Vi följer Agent 007 som är ute på sitt första uppdrag i Frankrike. Han är där för att slå den kriminella finansmannen Le Chiffre i ett parti poker med många miljoner i potten. Genom att ruinera sin måltavla hindrar Bond honom från att försörja en grupp terrorister.

I Casino Royale ser vi Daniel Craig debutera i rollen som James Bond, en rolltolkning som fått övervägande positivt bemötande. Detta sprakande actionäventyr bjuder på klassiska Bondscener och Eva Green briljerar som Craigs motspelerska i rollen som Vesper.

Pokersekvenserna är även de stämningsfulla och spännande. Har du dålig koll på poker och vill lära dig mer om kortspelet och övriga casinovärlden kan du gå in på www.casinoguide.se/bonus och läsa om olika spel och bonussystem. De hjälper sina läsare att orientera sig i speldjungeln.

Rounders – Sista spelet (1998)
I den här dramafilmen följer vi en ung gambler som måste återvända till pokerbordet för att hjälpa sin vän betala av sina skulder till lånehajar. Samtidigt försöker han tackla plugget och rädda sitt utsatta förhållande.

Rounders – Sista spelet är en klassiker med bland andra Matt Damon, Edward Norton och Gretchen Mol i huvudrollerna. Det är en smart och tuff film, även om den under sina stunder kan kännas förutsägbar. Sekvenserna med pokerspel är vad filmen fokuserar mest på – och de som fungerar bäst. I flera av de spännande scenerna ser vi John Malkovich göra en riktigt vass biroll, som motståndare till Damons karaktär. Har du ännu inte sett filmen, så gör det!

The Cincinnati Kid (1965)
The Cincinnati Kid utspelar sig i 1930-talets New Orleans där vi följer en aspirerande pokerspelare. Hans stora önskan i livet är att få sitt genombrott i kortspelet, och för att göra detta behöver han besegra en känd pokermästare. De möts i en match med otroligt höga insatser, som därmed lockar till sig stor uppmärksamhet.

Ingen mindre än Hollywoodlegenden Steve McQueen har huvudrollen i denna berömda 60-talsfilm. Vissa tyckte att han var för gammal för rollen, men han vann snabbt över publiken med sin charm under de spännande scenerna vid pokerbordet. Av filmerna på den här listan är The Cincinnati Kid mest utbildande inom spelet. Mycket nöje!

Ja, filmer om gambling har förmågan att få svettpärlorna att rinna nedför pannan. Titt som tätt dyker sådana filmer upp, men det är sällan de blir lika bra som dessa tre. Det är nog svårt att hitta nya infallsvinklar på gambling, så det kan dröja innan nästa guldklimp grävs fram. Under tiden får du underhålla dig med de som redan finns.