De bästa tv-serierna för att lära dig om pengar, finans och affärer!

2020-05-12
Om du vill lära dig mer om pengar träffar du förmodligen oftast på rådet att du ska införskaffa en bok som berör ämnet, eller läsa en tråkig guide på nätet. Tyvärr så lockar läsning inte många, och det kan leda till att man istället undviker ämnet helt. Nu under dessa tider med de globala rådande omständigheterna, så har du kanske börjat jobba eller plugga hemifrån? Oavsett har du förmodligen mer tid över nu än någonsin förut. Då kan det vara en god idé att börja kolla på tv-serier som du tänkt kolla på ett tag, och kanske till och med tv-serier som utbildar dig? Då kan det vara en idé att se serier som berör just pengar och affärer. Här listar vi topprekommendationer!

Mad Money
Mad Money gästas av Jim Cramer, och hans huvudmål är att hjälpa människor att bli bättre investerare. Han lär sina tittare hur man analyserar aktier och ser ner på uppfattningen om att man kan skaffa sig snabba tips och trick. Serien är för de individer som vill spara upp till sin pension eller för drömhuset, inte för människor som ser på investering som ett spel, och som inte går i panik om det sker lite förändringar. Han bjuder in till gästintervjuer, tittarsamtal och ger sina egna åsikter om vilka aktiebolag man ska hålla koll på, och vilka som ska undvikas. Perfekt för dig som vill lära dig att investera i t.ex. preferensaktier, som du kan läsa mer om här.

Exit
Här har vi en serie som kanske känns lite närmre oss i Sverige. Exit är en norsk dramaserie som först började sändas förra året. Serien skildrar fyra finansmän och vänner under 30-talet som kommer rån den rika, västra sidan av Oslo. De försöker undkomma den vardagliga stressen med droger, prostituerade och genom att utmana sina egna moraliska värden. Kanske inte lika lärorik som Mad Money, men fortfarande en fantastisk serie för dig som vill få en insikt i finansvärlden.

Shark Tank
Tyvärr har vi inte så många skandinaviska serier, ännu, som berör ekonomi och affärer. Men Shark Tank får bli den nästa rekommendationen. Det finns en svensk version också, som heter Draknästet- men det finns endast 2 säsonger att tillgå och de är lite äldre. Shark Tank är heller ingen finansiell show direkt, men den kommer att lära dig om svar investering om du lyssnar och ser på noga. Serien lär sina tittare hur man ska slå fram för investerare, vad man INTE ska säga och hur man gör sin produkt oemotståndlig. Det handlar om entreprenörskap. Showen gästas av verkliga uppfinnare och entreprenörer som visar sina produkter till verkliga investerare, de så kallade hajarna. Om hajarna tror på produkten investerar de sina egna pengar. En måsteserie för alla spirande företagare där ute!