Filmvärldens 5 mest ikoniska roulettescener

2019-10-07
För gemene man associeras casino ofta direkt till det klassiska roulettebordet. Det ger en nästan magisk känsla att lägga ut sina markers på de olika siffrorna och färgerna och sedan hålla andan medan kulan gör sina rundor. Roulettens mystik är därför också ivrigt porträtterad på filmduken. Här tipsar vi om våra favoritfilmer på roulettefronten.

Casinomiljöer porträtteras frekvent på film och gambling dyker upp i alla möjliga olika filmgenrer såsom drama, action och komedier. Helt klart vanligast är då att man bevittnar en scen vid ett roulettebord. Inte så konstigt kanske, då just roulette passar perfekt att visas på film. Hjulet som snurrar, kulan som rullar i slow motion, spänningen i väntan på att den ska stanna. Nerverna är på helspänn!

Roulette redan på 1600-talet
Man tror att roulette spel uppfanns i Frankrike på 1700-talet och roulette betyder just “litet hjul” på franska. Spelet influerades senare av andra spel från England och Italien, och mynnade slutligen ut i vad vi ser som dagens roulette. Spelet omnämns i böcker redan 1796 och man vet att roulette spelades av fransmännen i Quebec i Kanada, men spelet listades som förbjudet år 1758. Det är möjligt att en tidigare variant av spelet uppfanns ännu tidigare av en matematiker vid namn Blaise Pascal redan 1657. Det var dock först i mitten av 1800-talet som man introducerade en nolla och en dubbelnolla i hjulet, vilket är hur man spelar roulette idag.
Även om många känner till roulette så är det inte alla som känner till de exakta reglerna. Roulettehjulet är indelat i 38 sektioner från 0-36, plus 00. Dealern snurrar hjulet i en viss riktning och släpper sedan ner kulan i motsatt riktning, så att den till slut stannar i ett av de numrerade facken. Den spelare som satsat på det prickade numret vinner. Man kan satsa på ett enkelt nummer. Då lägger man sina marker mitt i en nummerruta på bordet. Vinner man får man 35 gånger pengarna. Man kan också lägga sina marker på linjen mellan två rutor och då splitta sitt bud. Vid vinst får man då 17 gånger pengarna. Sedan kan du satsa på fler nummer genom att göra “corner bets”, betta på hela rader och betta på hela kolumner eller på hela dussintal. Ju fler nummer, desto lägre vinst. Du kan också välja att spela på ojämna tal och på färg.

De fem bästa roulette-filmerna
Så nu när vi vet hur roulette fungerar, så kanske vi kan förstå spänningen och mystiken som gör roulettespel så lockande på vita duken. Här är våra fem favoritfilmer på temat roulette:

An Indecent Proposal (1993)
Nog för att man kan få ett rus av att spela roulette, men om man inte är försiktig kan man hamna rejält i klistret som det nygifta paret Diana och David (Demi Moore och Woody Harrelson). De har det kärvt ekonomiskt och bestämmer sig för att satsa sina livsbesparingar på en färg på roulettebordet – och förlorar. De blir då erbjudna 1 miljon dollar av miljardären John Gage (Robert Redford) för att få gå till sängs med hustrun. Paret går med på detta och det hela testar deras förhållande till max.

Casablanca (1942)
Denna film brukar räknas som en av världens bästa filmer någonsin och utspelar sig i Casablanca mitt under andra världskriget. En av filmens mest minnesvärda scener är från ett roulettespel på ett café som ägs av huvudrollsinnehavaren Rick (Humphrey Bogart). En kvinna, Annina (Joy Page), satsar allt på ett spel, så att hon och hennes man ska kunna fly från en korrupt utredare och ta sig hela vägen till Amerika. De får hjälp av Rick som ser till att spelet landar i deras favör.

Croupier (1998)
Croupier är Clive Owens genombrottsfilm, där han spelar en författare som drabbats av skrivkramp och tagit jobb som croupier på ett casino för att kunna betala räkningarna. Genom sitt yrke får huvudrollsinnehavaren riktig insyn i casinovärlden, med dess höjdpunkter, lågvattenmärken och allt däremellan. För honom själv blir detta en guldgruva för hans skrivande, som snabbt tar fart. Roulette är ett av flera casinospel som berörs i filmen.

Diamonds Are Forever (1971)
Casinon är väl lite av James Bonds hemmiljö. Agent 007 ses ofta strosa runt på casinogolvet och kanske ge sig in i något spel. Mest casinospel blir det emellertid i Diamonds Are Forever, den sjunde James Bond-filmen, där Sean Connery har rollen som 007. Här får vi ta del av flera casinospel, bland annat roulette.

Dirty Rotten Scoundrels (1988)
Rivierans guldgossar heter denna amerikanska komedi på svenska, med Michael Caine och Steve Martin i huvudrollerna. Caine spelar den polerade sol-och-våraren Lawrence Jamieson som lurar kvinnor på pengar i en fiktiv stad på franska rivieran. Plötsligt dyker Freddie Brenson upp, en ung skojare från USA. De två tjänar storkovan genom att lura till sig pengar på stadens casino. Men när de båda möts vid samma roulettebord inser de att staden är för liten för dem båda.