Fler svenska casinon blir av med sin spellicens

2020-04-14
Det är inte lätt att vara casinooperatör i dagens samhälle. Begränsningar tillsätts, extrema åtgärder vidtas och restriktioner kring operatörernas möjligheter att få in nya samt behålla befintliga spelare blir allt större. Antalet casinon som finns på svenska marknaden har krympt I samband med införandet av spellicens. Faktum är att Spelinspektionen själva gjort en undersökning som visat att ca 33% anger att det är viktigt med ett svenskt casino medan resterande inte har något problem med att spela på ett casino utan svensk licens. Det är självklart usla siffror för Spelinspektionen - men det finns självklart fog för att situationen är så.

Allt fler svenska casinon blir nämligen av med sin spellicens och därigenom går de antingen under eller försvinner deras synlighet på marknaden. Utan licensen får de inte marknadsföra dig via tv, radio eller annan direktreklam. Exempel på aktörer som blivit av med sin licens är SafeEnt, som enligt Spelinspektionen tillåtit sina kunder att spela över sina egna insättningsgränser.

Ett annat bolag är Enlabs. Enligt Spelinspektionen har det nämnda bolaget inte skött tidsramen, gällande att förhålla sig till reglerna som gäller inom ramarna för den svenska spellicensen. En sådan omställning kräver exempelvis tid, vilket Spelinspektionen ställer höga krav för.

Ett tredje exempel är bolaget ATG, som erhållit en anmärkning då de, på grund av tekniska problem, råkat erbjuda bonus mer än en gång.

I och kring spellicensen är riktlinjerna strikta. Den handlar bland annat om att ett bolag endast får erbjuda kunderna en bonus, när de sätter pengar för första gången. Dessutom blir bolaget en del av Spelpaus, som gör det möjligt för spelaren att stänga av sig från allt spel. Ytterligare en sak är 3-sekundersregeln. Denna regel innebär att ett enskilt snurrspel på en spel-/slotmaskin ska ta 3 sekunder att genomföra.

Vi nämnde tidigare att det endast 33 % av de svenska spelarna väljer ett casino med svensk licens. Vad gör övriga då? Jo, de väljer att spela på casino utan svensk licens. Där är möjligheterna större, fler och bättre. Men innan vi går in på det, kan det vara bra att förklara att ett casino utan svensk licens faktiskt har andra typer av licenser. Därmed är du som kund trygg och säker i ditt spelande. Dessa licenser är godkända och utfärdade på Malta, Curacao och Storbritannien.

Precis som Spelinspektionen närvaro i Sverige, behöver dessa casinon med sin bas i andra länder få ut en licens från respektive lands spelkommission. Störst trygghet finner du allt som oftast hos operatörer med bas på Malta eller Storbritannien, då dessa har högt anseende och bättre beslutsfattning. På Curacao kan dessutom en skatt på dina eventuella vinster att tas ut. Denna ligger på 30 %.

Nu kan vi gå in på de stora fördelarna med att spela på casino utan svensk licens och varför människor väljer att söka sig till dessa. CasinoFox.se riktar in sig mot just detta; anledningarna till att välja ett casino utan licens.

På denna sajt hittar du de bästa casinona utan licens rankade, recenserade, förklarade och rekommendationer om vilka du bör spela på. De benämner även vad du bör tänka på som spelare. Kort från dem är att operatörerna utan svensk licens inte omfattas av regler och villkor som innebär att de är begränsade i sina erbjudanden. Därför bjuder de spelaren på enormt generösa välkomstbonusar, där du får en procentuell höjning av din första insättning. Det kan i vissa fall handla om att du sätter in 3000 kr och får en ökning på 100 % på din första insättning. Då har du plötsligt 6000 kr att spela för. Dessutom får du liknande bonusar på dina insättningar längs vägen, möjligen med en lägre procentuell ökning men likväl generöst.

Utöver detta får du andra kampanjer, erbjudanden och lojalitetsprogram. Dessa kan ges i form av kostnadsfria snurr-omgångar på slotmaskiner, helgbonusar eller att du helt enkelt får en egen kontaktperson!