Från bok till film till slotspel

2019-12-20
Vi filmälskare har ofta böcker och författare att tacka för de filmer vi fått ta del av på bio och hemma. Starka berättelser gör sig bra i de flesta format och blir en stor del av både våra liv och populärkulturen. Karaktärerna vandrar från böcker till filmer till leksakshyllan och till de mest oväntade platser. Vi kan helt enkelt inte få nog av dem. Här går vi igenom några av världens bästa berättelser som har gjort resan från böckernas värld via filmvärlden för att slutligen få sitt alldeles egna slotspel.

Alice i Underlandet
Redan 1856 publicerade författaren Lewis Carroll barnboken Alice i Underlandet. Knappt 100 år senare kom den första filmen, då från Disney. Idag finns berättelsen förevigad i ett flertal filmer som vi älskar och dessutom i ett flertal olika slotspel online. Några av speltillverkarna som har tagit fasta på den otroliga berättelsen Alice in Wonderland – som den heter på engelska – är Playson, Slotland Entertainment, Ash Gaming och BF Games. En berättelse som är otrolig oavsett i vilket format den presenteras.

Apornas planet
Apornas planet, eller Planet of the apes som titeln lyder på engelska, är kanske mest känd för filmatiseringarna. Men det hela började faktiskt med en roman. Romanen skrevs 1963 av franske Pierre Boulle, alltså fem år före den släpptes som film för allra första gången. Sedan dess har det släppts en mängd filmer på temat även om det är den allra första som är mest kritikerrosad. År 2017 fullbordades resan från bok till film till slotspel när speltillverkaren NetEnt lanserade videosloten Planet of the Apes i samband med filmpremiären av War of the Planet of the Apes. Det intressanta är dock att sloten baseras på de tidigare filmerna – Rise of the Planet och Dawn of the Planet. NetEnt är en av de mest populära speltillverkarna i onlinecasinovärlden och spelet kan därför hittas hos de flesta svenska online casinon.

Trollkarlen från Oz
Trollkarlen från Oz kom i bokform år 1900 från författaren L. Frank Baum och har filmatiserats i många olika tappningar sedan dess. Den kanske mest kända filmen kom redan 1939 och har skådespelaren Judy Garland i huvudrollen som flickan Dorothy. Numera finns berättelsen även som slotspel och det är WMS Gaming som ligger bakom titlar som The Wizard of Oz, The Wizard of Oz: Ruby Slippers och The Wizard of Oz: Emerald City.

Sagan om is och eld
George R.R. Martin som har skrivit romanserien Sagan om is och eld har blivit något av en husgud hos människor runtom i världen efter att romanerna blev tv-serien Game of Thrones. George R.R. Martin började med romanserien 1991, och hade egentligen bara tänkt skriva en trilogi, men idag innefattar fem böcker och två ytterligare på väg. Och trots det har vi redan fått se finalen av den åtta säsonger långa tv-serien. Game of Thrones tog världen med storm vilket givetvis resulterade i att berättelserna förvandlandes till slotspel. Bakom slotsen som lanserades år 2015 står speltillverkarna Microgaming.