Gudfadern del II

2020-10-23
Gudfadern trilogin är regissören Francis Ford Coppolas mästerverk från början av 70-talet. Gudfadern del II belönades med 6 Oskarstatyetter, bland annat för bästa film, bästa regissör och bästa manliga biroll (De Niro).

Vi följer den inflytelserika maffiaklanen Corleones maktspel i 1940-talets Amerika, där de byggt upp ett imperium genom framförallt illegal verksamhet. Michael Corleone (Al Pacino) tog över rollen som ledare när hans far Vito Corleone gick bort, och är hjärnan bakom hela deras verksamhet.

Spänningen byggs skickligt upp i långsamt tempo, och tittaren bär hela tiden med sig känslan av att något dramatiskt kommer att inträffa, varpå filmen kulminerar i flera minnesvärda ögonblick.

Filmens framtoning är förrädiskt stillsam utan alltför stora gester. Det skickliga skådespeleriet är mycket lågmält och tar sig uttryck i små medel genom subtila ansiktsuttryck, talande ögonkontakt, och tystnaden mellan replikerna.

Hela filmtrilogin är odödlig, men representerar samtidigt en genre som blir alltmer ovanlig. Dagens konsument har inte längre samma tålamod med långa filmer och utdragen handling, som förr om åren var vanligt. - I dagens samhälle söker konsumenten omedelbar tillfredsställelse, och tålamod belönas inte som tidigare. Filmproducenter räds att konsumenten tappar intresse om en film har för många långsamma partier.

Michael Corleone
Michael Corleone är maffiaklanens ledare och navigerar skickligt mellan de affärsverksamheter de kontrollerar. Han är lågmäld och kalkylerande, och agerar aldrig impulsivt eller med stora gester. Michael diversifierar sin verksamhet till andra delar av det amerikanska näringslivet som existerar I en legal gråzon, som möjliggör illegal verksamhet bakom den polerade fasaden. Allt ser fint ut på ytan, men alla verksamheter har en tvetydig funktion där den ljusskygga delen av verksamheten rör sig i skuggorna. Michael är dock inte lika skicklig på livet som gift familjefar, där de tvära kasten mellan familjeliv och maffiaverksamhet hamnar i konflikt gång på gång.

• Familjen Corleone har en väldigt tät sammanhållning, och har som värdering att aldrig gå emot familjen

Fredo Corleone är bror till Michael men anses vara familjens svarta får, och är placerad på behagligt avstånd i Las Vegas för att driva ett casino, med blandade resultat. Familjen Corleone har diversifierat sina tillgångar till casinoindustrin som också medför en möjlighet till penningtvätt i ett genomkorrumperat Las Vegas. Trots att casino har en väldigt liten del i filmen, har Gudfadern återskapats i online casinon som slotsspel. Den som är nyfiken kan besöka något nätcasino, och
Kritik.com erbjuder granskning för säkert spelande, så man inte blir skyldig familjen Corleone en dyr gentjänst man ej kan neka.

Don Corleone
I filmen så kastas vi mellan två handlingar i olika tidsepoker. Vi följer också Michaels pappa, Don Vito Corleone som ung, innan han blev Gudfadern. - Han anlände med båt och landsteg Amerika utan några personliga tillgångar, och började sin klassresa från smågangster till alltmer inflytelserik maffiafamilj. Don Corleone spelas mycket förtjänstfullt av Robert De Niro, som sedermera belönades med en Oscarstatyett för bästa manliga biroll.

De Niro VS Pacino
De eminenta skådespelarna Robert De Niro och AL Pacino möts aldrig i någon scen i filmen eftersom deras karaktärer förekommer i olika tidsepoker. De medger mycket rivalitet sinsemellan när de var yngre, men som på senare år övergått i vänskap och ömsesidig respekt. Att rivalitet skulle uppstå var nästan ofrånkomligt: Båda är i samma ålder, samma bakgrund, uppväxta i samma stad, och tävlade därmed om liknande roller. Robert De Niro provspelade dessutom för rollen som Michael Corleone, som slutligen gick till Al Pacino. Men det skulle dröja ytterligare 20 år innan de två skådepelarna möttes öga för öga på bioduken. Den mycket sevärda storfilmen Heat, från 1995, spelar de mot varandra som polis och gangster, och båda står för mycket övertygande rolltolkningar.