Kända böcker som filmatiserats med framgång

2020-06-22
Stig Larssons omåttligt populära Millenium-trilogi har inte endast varit en av Sveriges största framgångar på den litterära scenen. Trilogin som följer Lisbeth Salander har dessutom varit en av de största filmsuccéerna genom tiderna. Filmen “Män som hatar kvinnor” sägs ha dragit in mer än 600 miljoner kronor och de siffrorna gäller enbart Sverige. Fenomenet pekar på att filmatiseringar av böcker kan vara en riktig kassako för författare, filmare och förläggare. Huruvida boken är bättre än filmen tvistar de lärde om ochAftonbladets filmexpert Jens Peterson har sin alldeles egen teori: “Ofta, men inte alltid, är det så att lite sämre böcker blir bättre filmer. Riktigt bra böcker är ofta bra på grund av att de har vissa litterära kvaliteter. De går förlorade när man gör film. Det är olika saker som kännetecknar en bra film och en bra bok. En film är ju en kombination av bild, musik och ljud, medan i en bok får man skapa bilderna själv i huvudet”, menar han. Exempel på filmatiseringar av litterära verk som gått riktigt bra på bioduken är bland annat Sagan om ringen-trilogin och Harry Potter-filmerna. Ett annat exempel på en lyckad filmatisering, som inte ingår i fantasy-kategorin, är den lågmälda kärlekshistorien “Call me by your name” som släpptes för tre år sedan och som baserades i sin helhet på en roman av amerikanen André Aciman. I den här artikeln delar vi med oss av ytterligare exempel på när kända böcker filmatiserats med framgång.

James Bond-filmerna
När en talar om böcker som skördat framgångar inom film är James Bond-filmerna om agent 007 ett givet val. Såväl filmerna som romanerna som använts som förlaga kretsar kring en hemlig brittisk agent - en figur som skapats av författaren (och före detta agenten Ian Fleming). Filmatiseringarna började med Agent 007 med rätt att döda 1962 och har gjort James Bond till en av världens största filmserier. Många är de skådespelare som skildrat karaktären på bioduken, här återfinns bland annat Sean Connery, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan och mer nyligen Daniel Craig. Inför nästkommande James Bond-filmer har rykten gått om att britten Idris Elba kan vara nästa Agent 007.

Gudfadern-trilogin
Ibland går en film, där en bok använts som förlaga, om boken i popularitet. Detta är bland annat fallet med Gudfadern-trilogin. Romanen av Mario Puzo släpptes 1969 och kretsade kring Don Vito Corleone och hans familj som skapar ett imperium i den undre världen i USA efter att ha emigrerat till New York från Sicilien. Den sägs ha legat på ansedda The New York Times bästsäljarlista i 67 veckor och sålt i miljoner exemplar bara ett par år efter utgivning. Gudfadern-filmerna med Marlon Brando i huvudrollen och under Francis Ford Coppolas regi lyckades dock toppa ovanstående siffror och blev en ännu större succé när den första filmen släpptes 1972. Den räknas till de 25 filmer i USA som dragit in mest och finns idag bland annat tillgänglig på streamingsajten Netflix. Filmen räknas som en av de bästa i världen både av tittare och kritiker och har fått 9,2 i betyg på filmsajten IMDB.com.

Normal People
2018 gav den irländska författaren Sally Rooney ut romanen Normal People om Marianne och Connell, två karaktärer från två vitt skilda samhällsskikt vars vägar korsas och vars kärleksliv, utmaningar och problem läsaren får följa under loppet av några år. Romanen var Rooneys andra och blev en bästsäljare i USA. Nyligen släpptes serien som finns tillgänglig på Hulu, BBC 3 och i Sverige på Svt Play just nu med Daisy Edgar-Jones och Paul Mescal i huvudrollerna. Romanen lyckas på ett finstämt och realistiskt sätt skildra Marianne och Connells inre osäkerheter, känsloliv och rädslor samt deras gemensamma kärlekshistoria. Serien i 12 delar håller samma höga kvalitet och överensstämmer i stort sett med bokens kapitel vad gäller kronologi. Här lyckas tittaren kommer nära, kanske ännu närmare Marianne och Connell och dela deras förhoppningar, drömmar och krossade hjärtan i ett lågintensivt men kinematografiskt mycket skickligt utfört verk.