Marknadsintegration möjlighet för finansiering av filmer

2020-03-24
Filmintresset har nått höjder som vara svåra att föreställa sig bara för tjugo år sedan. Visst har det alltsedan filmer började produceras för över hundra år sedan rått ett enormt intresse för film och med detta intresse har en slags kulturell överklass vuxit fram. Det är de personer som är delaktiga i produktion av filmer. Det är de som tillhör den elit av producenter, regissörer, skådespelare och andra som har högst reella rollen i framtagandet av succéfilmer.

På grund av ny teknik har dock även filmbranschen skakats om i grunden. Det är så många saker som inte är vad det var. Vi är vana att se James Bond spela blackjack på lyxcasinon men nu sker det mesta av casinospelandet på internet. I filmindustrins barndom var det också bara på biografer som man kunde se filmer. Det var bara där. Detta var en av anledningarna till att man visade så kallade journalfilmer innan själva filmen började, för att myndigheterna vill nå ut till massorna med sina budskap – och biograferna var det bästa sättet.

Därefter kom TV och ändrade på den saken. Nu har dock även TV hamnat i bakgrunden och nästan all underhållning har flyttat till internet. Detta har lett till en sällan skådad utmaning för det som kallas för Hollywood, alltså industrin och inte orten.

Men det har också lett till en stor möjlighet för de som ännu inte är etablerade i kulturöverklassen.

Hur tjänar man pengar på filmer?
I sin barndom tjänade filmer pengar på biobiljetter och annonser som visades innan filmerna började. I Sverige fanns det också statligt stöd till filmproduktion.

När TV kom kunde filmer också dra in pengar genom reklam på TV under filmerna. Därefter kom video och sedan DVD. Men de senaste tjugo åren har filmer gått över till att visas på internet. Detta har gjort det svårare att tjäna pengar på de gamla sätten, visar någon till exempel reklam under en film är det lätt för användaren att använda en tjänst som inte gör det till exempel. Detta är en stor utmaning för de som distribuerar film.

De stora filmerna drar dock fortfarande in väldigt mycket pengar direkt när de visas på biograferna precis efter att de släppts. För mindre filmer är det dock inte lika lätt.

Nya sätt att finansiera filmer
Det är i detta sammanhang som det är mycket viktigt att hitta andra sätt att finansiera filmer. Ett sådant sätt kan vara att marknadsintegrera en film, och att göra det på ett sätt som inte på något sätt förstör upplevelsen av filmen.

Vad som menas med marknadsintegrerad är förstås inte helt och hållet tydligt och det finns många sätt att närma sig begreppet. Men vi kan ta ett enkelt exempel. Det kan till exempel vara så att någon vill producera en film om bilsport. En sådan film borde rimligtvis vara av intresse för bilindustrin. Särskilt om filmen romantiserar bilägande och gör det romantiskt.

Vad filmproducenten då kan göra är att sälja mängder med produktplaceringar i filmen. Inte bara av bilmodeller utan också av tillbehör till bilar, kläder förknippade med bilsport och mycket annat. Detta kan vara ett mycket bra sätt att finansiera en film för någon som är ny i branschen.

Marknadsintegrationen måste dock ske med försiktighet och absolut inte störa filmupplevelsen.