När film- och serievärlden influerar spelvärlden

2020-06-22
Ordet populärkultur ett samlingsbegrepp som omfattar åtskilliga kulturella områden. Exempel på detta är populärlitteratur (exempelvis författare med bred folklig förankring som Camilla Läckberg, Denise Rudberg eller Fredrik Backman), populärmusik (här kan exempelvis Justin Bieber, Beyonce eller Lady Gaga nämnas) och till och med populärpress. Det som förenar dessa områden är att de är folkliga i en mer ursprunglig mening. Ibland kännetecknas populärkulturella verk av sin mer tekniskt definierade karaktär och betecknar då utbudets kvantitet och räckvidd, som gällande masslitteratur exempelvis. Ibland gifter sig två eller fler populärkulturella verk och ger upphov till något alldeles eget.

Detta sker exempelvis när en bästsäljande bok som Da Vinci-koden filmatiseras och får ytterligare genomslag på bioduken, eller när Michael Jacksons samlade alster skapar underlag för en musikal (”This is it”), eller då en samtida trend eller företeelse influerar modevärlden, som när designern Jeremy Scott inspirerades av Las Vegas och lät temat styra en hel modekollektion- och visning. Ovanstående kombination är också mycket vanlig inom spelvärlden då populära karaktärer från film- eller serievärlden används som förlaga för att skapa ett dynamiskt spel. I denna artikel exemplifierar vi detta vidare.

Pablo Escobar - inte bara en karaktär i en serie
2015 släppte streamingtjänsten Netflix serien Narcos där den brasilianske skådespelaren Wagner Moura skildrade den enigmatiske colombianske figuren Pablo Escobar. Serien vann snabbt genomslag hos tittarna och skapade populärkulturella markörer i form av mode och säregna uttryck. 2020 släpptes exempelvis nyheten om att Narcos blir ett modemärke för herrar och att bland annat hoodies och jackor kommer att säljas under dess namnet framöver. Serien har även influerat spelvärlden då Pablo Escobar numer inte bara är en karaktär från Netflix-serien utan även en figur inom ramen för ett spännande casinospel. I videosloten Narcos består spelplanen av fem hjul, tre rader och 243 vinstlinjer och med ljudeffekter och imponerande grafik kan spelentusiasterna och Narcos-fansen här hänge sig till serien i ett helt annat format.

Prince of Persia
För 10 år sedan släpptes Prince of Persia, en påkostad actionfylld film med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Handlingen kretsade kring den unge prinsen Dastan som är på rymmen och som måste stoppa en skurk som utan att veta om det hotar att förstöra världen med en särskild dolk som gör det möjligt för den magiska sanden inuti att vrida tillbaka tiden. Med en så pass spännande handling är det kanske inte så konstigt att filmen även är förkroppsligad i ett plattformsspel som skapades av Brøderbund och som kom ut på marknaden redan 1989. I detta fall var det alltså spelvärlden som influerade filmvärlden och inte tvärtom.

Miami Vice
80-tals serien Miami Vice var en hit då det begav sig och visades mellan 1984–89 på amerikansk teve. Serien blev snabbt en framgång inte minst på grund av det säregna modet som huvudrollsinnehavarna bar (vem minns inte Don Johnson och Philip Michael Thomas upprullade kavajärmar och t-shirtar i grälla färger?) och seriens distinkta och medryckande 80-tals soundtrack. Serien blev sedermera film år 2006 och filmen användes i sin tur som förlaga när spelvärlden, med plattformen Playstation Portable i täten, bestämde sig för att skapa ett spel baserat på filmen.