Oceans 11 förändrade casinobaserad film

2021-12-16
Ocean 11 är en film som släpptes 2001 och har en stor koppling till hur många människor ser på casinon. Filmen regisserades av Steven Soderbergh och manuset är skrivet av Ted Griffin. I filmen hittar vi skådespelare som George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Don Cheadle, Andy García, Bernie Mac och Julia Roberts.

Efter att filmen lanserades kan vi se ännu fler filmer som har ett casinotema, såsom Casino Royale som släpptes 2016, Lucky You som släpptes 2017, 21 som släpptes 2018, The Cooler som släpptes 2003, Molly's Game som släpptes 2017, Owning Mahowny som släpptes 2003, Mississippi Grind som släpptes 2015, The Card Counter som släpptes 2021 och Uncut Gems som släpptes 2019.

I filmen Ocean 11 kan vi se hur karaktärerna spelas som mer verklighetstrogna spelare. I vanliga fall brukar filmkaraktärer presenteras i casino filmer som sobra och välartade, men inte här. I stället blir vi inbjudna i en spännande och adrenalinfylld berättelse och utmärkt skådespeleri av Brad Pitt och George Clooney. Filmens handling är centrerad runt vännerna Danny Ocean (George Clooney) och Rusty Ryan (Brad Pitt), som planerar att råna en casinoägare på 160 miljoner dollar.

Filmen har spelat in 450 miljoner dollar och Soderbergh axlade även regissörsrollen i uppföljarna Ocean 12 och Ocean 13.

Casino i film kontra i verkligheten
Vad är då skillnaden mellan casinon i film och i verkligheten? Först och främst är det enklare att spela för riktiga pengar i dag, tack vare slots på nätet och gemene man behöver inte längre ta sig till ett landbaserat casino för att njuta av underhållningen. Skulle Ocean 11 utspelas på ett online casino hade berättelsen sett annorlunda ut och förmodligen hade vi inte sett lika mycket action i filmen. Dessutom sker inte rån med ett byte på miljontalsdollar så ofta i verkligheten, eftersom säkerheten på de landbaserade casinona är rigorös. När man tittar på film, särskilt actionfilmer som denna, är det viktigt att komma ihåg att film och verklighet är två helt olika saker.

Att spela på online casinon eller landbaserade casinon är således en slags underhållning och vi bör se spelandet på samma sätt som när man betalar en tjänst eller en vara. Den största skillnaden är att det finns en chans att vinna riktiga pengar. Till skillnad från på film haglar inte storvinsterna in i verkligheten, även om chansen finns där.

Ocean 11 - populära skådespelare, men en overklig casinoupplevelse
Ocean Eleven är fylld med spännande scener och adrenalinfyllda ögonblick, men jämför vi casinoupplevelsen med en verklig upplevelse, ser det inte riktigt likadant ut. Givetvis är filmer baserade på ett manus där sanningshalten är mer eller mindre, allt för att göra filmen spännande och intressant.

I Ocean 11 är karaktärerna autentiska i förhållande till hur eventuella casinotjuvar hade genomfört ett brott som det i filmen. En sak är iallafall säker, filmen erbjuder många kända och duktiga skådespelare, som absolut har gjort att filmen fått mer uppmärksamhet än andra casinofilmer. Tack vare de höga intäkterna och den popularitet som filmen fått, spelades det även in två uppföljare, vilket gjorde trilogin ännu populärare. I dag går det att se Ocean 11 på olika streamingsajter eller genom att hyra filmen. Av filmtipset.se har filmen fått betyg 3,5 av 5.

En sak är säker, dagens casinon har utvecklats rejält sedan filmen hade premiär 2001. Då fanns det få spelsajter online där människor kunde spela och de flesta var tvungna att åka i väg till ett landbaserat casino. Tack vare teknikutvecklingen kan vi se ännu fler innovationer inom casino- och filmmarknaden, eftersom så gott som alla slags underhållningsaktiviteter är kopplade till tekniken och beroende av hur den utvecklas.

Vi får helt enkelt se om det kommer några filmer som fokuserar på hur dagens casinon ser ut. Oavsett så är casinon och film något som gifter sig bra och de flesta filmerna, inklusive Ocean 11, innehåller många spännande och actionfyllda scener som är via filmens handling är kopplade till casinovärlden.

Att spela på casino är för att för att roa sig eller slå ihjäl lite dödtid, och inte försöka stjäla 160 miljoner dollar från en casinoägare. Vinstchansen ser olika ut beroende på vilka spel du föredrar att spela, varför det är viktigt att du sätter upp en spelbudget samt håller den och inte spelar för mer än du har råd att förlora. Det går att vinna på de spelmaskiner, bordsspel eller kortspel som erbjuds, men vinstoddsen ligger oftast till casinots fördel. Fokusera på underhållningen och tappa inte huvudet när du spelar!