OLED fantastisk bildupplevelse för filmälskaren

2019-12-18
I denna artikel tänkte vi göra ett slag för OLED-teven som har börjat dyka upp i filmälskares hem runt om i världen. Mycket på grund av den fantastiska svärtan som tidigare har varit svår att verkligen få fram.

2010-talet rör sig mot sitt slut och snart är det dags att välkomna ett nytt decennium. Om vi ska sammanfatta hur det gångna decenniet har påverkat filmvärlden i ett par ord så blir de tveklöst “superhjältar” och “streaming”.

På biograferna har Marvel- och DC-fansen kunnat gotta sig i en hel uppsjö spektakulära superhjältefilmer, där till och med relativt okända hjältar (i alla fall för gemene man) har fått egna “solofilmer”. Samtidigt har filmer med medelstor budget nästintill helt och hållet försvunnit från bioduken. För svensk film har det exempelvis varit ett ovanligt svagt år.

Tur är det då att Netflix och kompani har marscherat in i våra hem med streamingtjänster och Chromecast-lösningar, som för bara några år sedan vore rena rama science fiction. För visst är det otroligt att vi idag kan gå in på en streamingtjänst i telefonen, bläddra i ett bibliotek med hundratals (om inte tusentals) titlar och sedan köra upp allt på teven i HD-kvalitet. Det är varje filmälskares dröm som gått i upplevelse.

Nya TV-apparater med fantastisk bildkvalitet.

Men med det sagt är det kanske viktigare än någonsin att ha en utmärkt teve med potential att återskapa den där genuina biokänslan vi alla suktar efter. Under åren har också platt-teven utvecklats från att vara pixlig och fullständigt sakna känsla för filmiska kontraster till att bli smått fantastiska.

Inte minst nyheterna QLED och OLED. Men det är sällan en billig fråga att köpa en högkvalitativ teve. För den som känner att intresset pockar på under mellandagsrean, men har det tunt i plånboken efter jul, finns här en informationssida om snabblån utan UCdär det går att jämföra olika långivare och deras räntor.

Är det inte intressant det där med att det alltid tycks komma två stora konkurrerande teknologiska apparater samtidigt, där den ena snabbt förlorar. Samtidigt som VHS:en kom Betamax. Samtidigt som DVD kom Video CD. Samtidigt som Plasma kom LCD. Samtidigt som Blu-ray kom HD DVD. Nu är vi i samma läge igen men med QLED och OLED. Två nya TV-apparater som tävlar om att bli cineasternas nya favorit.

Möjlighet till filmisk svärta.

Båda är givetvis alldeles utmärkta. Men sett till att OLED låter pixlarna avge sitt egna ljus (eller avsaknad av ljus) och på så vis tillåter absolut svärta, ger den en helt unik filmisk känsla som aldrig tidigare har gått att få på hemmaplan. Flera OLED-apparater är också utrustade med en små LED-lampor bakom skärmen, som lyser upp en del av väggytan med de färger som visas på bilden. Låter det märkligt? Det är det också de första minuterna men sedan känns harmonin mellan teve och rum fulländad. Spana in denna artikelnför djupgående läsning på skillnaden mellan OLED och QLED.

Viktigt att tänka på oavsett om man kör på en OLED eller QLED är att stänga av alla digitala “bildförbättringar” och “rörelseutjämnare”. Dessa hämmar filmkänslan fullständigt och får det mer att se ut som en sändning ur Nyhetsmorgon. Trevlig till morgonkaffet kanske, men inte när det är filmkväll.