Spel drar stor nytta av filmens dragningskraft

2021-06-17
För den som spelar mycket på slots online är det en självklarhet att de här spelen börjar med ett filmintro. Även casinosajter använder sig av filmmediet för att skapa en viss stämning och ett tema som känns unikt och spännande. Man spinner en story omkring påhittade karaktärer och på så vis får spelen liv på ett väldigt innovativt sätt.

Alla tycker om en berättelse
Att ta klivet från att skapa regelrätta spelautomater med hjul och symboler till att utveckla maskiner som bygger på berättelser är inte alls långsökt. Om det är något vi människor har gemensamt så är det intresset för berättelser. Det är därför som svenska, engelska, franska såväl som finska kasinosajter har filmen som ett designgrepp både för sajt och spel.

Nu är det förstås så att svenska såväl som internationella casinosajter använder sig av samma spelproducenter. Spelen från svenska NetEnt syns i casinon för många olika länder. Deras Gonzo är så mycket mer än en kul figur. Tack vare filmelementet i sloten Gonzo’s Quest har karaktären fått ett helt eget liv.

Hur fungerar film i spel?
När vi ser på slots från spelföretag som NetEnt används filmelementet på flera sätt. För att visa temat för sloten och ge spelaren en story att fundera på börjar spelet med ett intro. Här får vi veta vilka karaktärerna i spelet är och vad de har som målsättning. Det kan vara allt från ett gäng grisar som fruktar vargen till en liten äventyrsgubbe som ska hitta guld i djungeln.

När spelet väl är igång kommer filmen tillbaka i form av korta bonusklipp som kan aktiveras av särskilda symboler. Gränsen mellan film och interaktivt spel suddas ut och det är det som gör att spelaren får känslan av att vara inne i en virtuell värld. Det handlar om mer än chansen att vinna pengar, det handlar ju om en berättelse!

Spel på filmer
Det finns förstås spel som är byggda på en specifik film. Det kan vara tecknad film såväl som en klassiker som många tycker om. Här är det helt uppenbart att man försöker göra spelet mer attraktivt med filmklipp från den ursprungliga filmen. Ett exempel på detta är slotsen som bygger på Alien-filmerna.

Film och ljud påverkar oss emotionellt
Tänk på en film som du såg för länge sedan men aldrig kan glömma. Kommer det ett soundtrack i tankarna? Kanske Alanis Morrissetts låt för filmen City of Angels där Meg Ryan fick ihop det med en ängel. Eller varför inte filmmusik från Rocky som får dig att tänka att du också borde dricka rått ägg och ge dig ut och springa?

Speltillverkare vet att musik väcker känslor och att den gör att vi kommer ihåg ett tema och berättelse mycket länge. Därmed kan vi se att de lånar både bildeffekter i form av animationer och ljudeffekter i form av musik och mer från filmens värld för att lyckas med sina spelkreationer.

Det kan vara så att vissa spel som tycks ha så simpla teman som aldrig hade blivit en hit som filmer ändå blir stora sensationer på casinon världen över. Detta för att de berättar en story och får spelaren att vilja återkomma på grund av filmen och musiken. Något att tänka på nästa gång du loggar in på ett casino för att välja en spelautomat…