Sportdokumentärer du inte får missa

2021-01-23
När man pratar film tenderar diskussionen att handla om klassisk spelfilm, vilket är helt förståeligt. Klassikerna är många och med dagens teknik och regissörernas skicklighet skapas berättelser som är svåra att toppa. Men i den här artikeln vill vi slå ett slag för dokumentärer – mer specifikt sportdokumentärer.

Det finns få filmgenre som kan framkalla riktiga rysningar som en välproducerad sportdokumentär. Att få följa med en spelare eller ett lag bakom kulisserna, genom toppar och dalar, är underhållning när den är som bäst. Läs vidare för en salig blandning av sportdokumentärer du bara inte får missa.

E-sport levererar högkvalitativa dokumentärer
En sport som blir alltmer vanlig är e-sporten, som har kommit att bli en miljardindustri. Detta visar sig även i produktionen runtomkring det som händer på datorskärmen. I början av 2020 släpptes ”True Sight: The International 2019 Finals”, en otroligt välproducerad dokumentär skapad av speldistributörerna Valve.

Tittaren får följa med de två finallag som gör upp om hundratals miljoner kronor framför flera miljoner tittare världen över. Mellan lagen och den livsförändrande vinstsumman står en avgörande match – och vi får följa med. Som tittare tas man med bakom stängda dörrar och får se hur spelarna beter sig under en press som är svår att föreställa sig. Skaparna av filmen har lyckats att skapa den intima känslan som man så ofta eftersträvar i dokumentärfilmer.

Matchen slog rekord
Matchen som skildras i filmen blev minst sagt uppmärksammad i e-sportvärlden och både sågs och spelades på av miljontals människor. I dag erbjuder de flesta större spelbolag möjlighet att betta på e-sport – framförallt på de stora eventen som The International. Det finns mer information här om e-sportbetting skulle vara något du finner intressant.

Sunderland ’Til I Die
För att fortsätta på temat av lite nyare sportdokumentärer vill vi starkt rekommendera Sunderland ’Til I Die. Sportdokumentärserien, släppt 2018, handlar om engelska fotbollslaget Sunderland säsongen 2017/2018. Det här var säsongen efter klubben åkte ur Premier League och en rad extraordinära händelser utspelades.

Det som gör dokumentären till något utöver det vanliga är hur extremt äkta den känns. Tittaren får upplevelsen av att inget är ordnat på förhand, utan det känns som att det visade materialet är nästintill orört. Förutom genuiniteten i serien har skaparna lyckats förmedla mer än bara klubben Sunderland. Det blir tydligt att klubben har en stark koppling till sin stad och folket runt fotbollsplanen. Detta visas på ett sätt som är sorgligt och vackert på samma gång.

Klassiker vi aldrig glömmer
En klassisk sportdokumentär hittar vi i ”Once Brothers” från 2010. Filmen handlar om två basketspelare från forna Jugoslavien och är en oerhört gripande berättelse. De två männen, Vlade Divac och Dražen Petrović spelade i det jugoslaviska landslaget. När kriget sedan bröt ut tvingades de isär eftersom de kom från olika håll i konflikten.

Petrović omkom senare tragiskt i en bilolycka. Mycket av innehållet i filmen visar Divac och sorgen han känner över att det aldrig löste sig mellan dem. Filmen är producerad med hjälp av ESPN och NBA, vilket höjer kvalitén rejält.

When We Were Kings
En annan klassiker inom genren är ingen mindre än ”When We Were Kings” från 1996. Helt klart ett måste om du ska grotta ner dig i sportdokumentärernas värld. Den intensiva filmen visar tungviktsmästerskapet 1974 mellan boxningsgiganterna Muhammad Ali och George Foreman. Förutom matchen får tittaren en djupare inblick i hur boxningen såg ut på 70-talet. Det blir också tydligt att det handlade om så mycket mer än bara en match.

Sammanfattningsvis
Sportdokumentärer har en förmåga att skildra det som sportälskare kan ha svårt att själva sätta ord på. Kort sagt handlar det nog om att det är mer än bara en sport. Det är en känslococktail av kärlek och glädje blandat med bottenlös sorg. Lyckas dokumentärskaparna porträttera det blir det oftast som mest gripande för tittaren.

Väljer du att spela på e-sportbetting eller annat spel ska du tänka på att spela ansvarsfullt. På www.svenskaspel.se kan du läsa mer om hjälp för spelmissbruk och hur du kommer i kontakt med stödlinjen.