RecensionLike Minds

Australienskt - brittiskt drama av Gregory J. Read. En historia om två pojkar på en pojkskola och hur de utvecklas under sin tid på skolan, som har mycket strikta regler. Filmen utspelar sig i både dåtid och framtid.

En tonårig pojke (Eddie Redmayne) blir anklagad för mordet på sin kompis (Tom Sturridge) då alla bevis tyder på det. Men kriminalpsykologen Sally Rowe (Toni Collette) är inte lika övertygad som sin chef (Richard Roxburgh) om saken och ber om att få göra en riktig utredning.

Vartefter tiden går kommer hon pojken mer och mer in på livet, men frågan är om han talar sanning eller bara ljuger ihop ett alibi. Historien han berättar verkar osannolikt bisarr men samtidigt alltför invecklad för att vara påhittad.

Men med tiden börjar hon även rikta misstankar mot att hennes chef, pojkens pappa och rektorn på skolan (Patrick Malahide) kan vara inblandade och Rowe vet nu inte vems sida hon ska stå på, den anklagade pojken eller lagen och hennes korrupta kollegor. Det blir en hård jakt i kampen om sanningen och en kamp mot klockan där även hennes liv sätts på spel.

Like Minds är ett skrämmande psykologiskt drama om hur människor formas av sin omgivning och hur fel saker kan gå på grund av mycket små misstag. Vi får också lära hur långt människor är villiga att gå när deras egen identitet ifrågasätts.

Om man ska sammanfatta filmen i sin helhet så får den ett mycket gott omdöme med sin invecklade handling och lyckade och till synes väl genomarbetade manus. Regissören har lett projektet väl och lyckat skapa ett mycket starkt drama. Inte alls ytligt som amerikanska filmer på samma tema kan vara. Men tyvärr kan vi stundvis uppfatta den som lite seg och det tar ett bra tag att komma in i filmen. Den här produktionen är inget för trötta ögon då den kräver stort engagemang.